zaterdag 13 juni 2015

Velomobilitus visionitus extremis

Op Ligfiets.net werd het al genoemd. De Cycle Vision koorts heerst weer. Die koortsverschijnselen herken ik wel. Altijd als ik met mijn gele Strada onderweg ben heb ik ze: ik krijg het warm en het zweet breekt mij uit.  Ik noem dit ziektebeeld ook wel velomobilitus vulgaris. Er is geen remedie voor. Maar dan heb je dus ook nog de ernstige variant, de velomobilitus visionitus extremis.

Dat is een echte seizoensaandoening die meestal ergens begin juni de kop opsteekt. De lijders zijn makkelijk te herkennen aan een koortsachtige activiteit rond hun voertuigjes. Die worden afgespoeld, opgepoetst, opgepompt, dichtgeplakt, gepolijst en gestroomlijnd tot in het extreme. Dat is allemaal eenvoudig te diagnosticeren en er is eigenlijk maar één remedie voor: scheuren op de baan van de Raceway in Venray.

Niet dat die race heel spannend zal zijn. De 1-uurs race zal waarschijnlijk weer eens gewonnen worden door iemand die met twee vingers in de neus 1500 megawatt wegtrapt en dat ook nog eens heel makkelijk afgaat omdat ie alleen in z'n carbon onderbroek (kleding is gewicht) in een tot in het extreme gepimpte buikschuivende velomobiel zit. Ik verwacht dit jaar voor het eerst spoilers aan de fietsen die moeten voorkomen dat er voorkanten willen gaan opstijgen. Zet mij in zo´n Formule 1 velo en zelfs ik eindig waarschijnlijk niet als laatste ;-).

Maar gelukkig zijn er ook nog de gewone ploeteraars. Die gooien nonchalant een emmer sop over hun fiets, blazen het stof van hun wielkappen en hopen er er beste van. Het echte spektakel zal wel eens aan de staart van het peloton kunnen plaatsvinden waar cabriorijders in loodzware glasvezelbakken elkaar de rode lantaarn in de wielkasten proberen te schuiven! Mooi toch?

En ik? Ik ga niet eens voor de rode lantaarn. Ik heb héél even geoefend. Ik ben er zelfs speciaal voor naar Venray gereden om daar héél in het geheim een rondje op de echte baan te draaien. En daarbij schijn ik betrapt te zijn.... Net toen ik mijn topsnelheid van 39,7 kilometers per uur bereikte.



Tot ziens op de Cycle Vision. Wie weet komen we elkaar tegen op zondag 21 juni.


5 opmerkingen:

  1. Dat was wel een heel kort 'rechtuit-rondje' ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meer zat er niet in. Weet je wel hoe lang die baan is? En Venray is ook nog eens een eind weg.

      Verwijderen
  2. Met volle overtuiging, wat een passie ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi gedaan hoor Paul ! En dat zonder drone. ( hoewel het niet heel lang kan duren voor die echt boven een CV verschijnen )

    En hoewel je er de draak mee steekt zie ik dat inderdaad wel als een grappige bijkomstigheid. Ik kan allang niet meer veranderen hoeveel vermogen er loskomt aan 150 bpm ( daar moet je immers hard voor trainen ) maar het is wel afwachten hoe andere rijders in niet-ultrasnelle velomobielen zich daartoe verhouden. Hoger gaan dan 150 bpm om een "duel" aan te gaan op 3/4 van de wedstrijd heb ik nu wel afgeleerd. Al waren die beelden achteraf voor mij de moeite waard vond ik zelf :-)) Ik heb nog vaak genoten hoe Erwin achter me aan de horizon verdwijnt onder het gekrijs van favoriete hardrockmuziek....( en dan vergeet ik maar wat er niet lang daarna gebeurde, lol )

    De voor/achter camera's gaan ook weer mee aan de Quest net als 2013. Hebben anderen misschien ook nog wat aan het feit dat ik daar gereden heb :-))



    BeantwoordenVerwijderen