woensdag 27 januari 2016

Wij ligfietsers willen meer licht!

Ik keek altijd wat vreemd naar berichtjes over verlichting op andere blogs.  Vaak moest ik mijn ogen flink dichtknijpen. Chinese lichtkanoniers schowden daar hun zwaarste geschut. Geschut zo zwaar dat het afgeplakt moet worden of slim afgeschermd met stukjes pvc buis. Sommigen schroeven zelfs een 'kleine zon'  aan hun fiets. Na het lezen van zo’n blogbericht heb ik altijd nog een minuut of wat van die nalichtende vlekken voor m’n ogen. Maar in het diepst van mijn gedachten wilde ik natuurlijk ook steeds meer licht.

Vier jaar geleden schafte ik Strada 94 aan, en omdat mijn woonwerkroute grotendeels door het buitengebied en langs het lantaarnloze kanaaljaagpad gaat, liet ik dubbele koplampen monteren. Dat moest voldoende zijn. Ik kan me nog goed herinneren dat ik op mijn eerste rit in het diepe duisternis diep onder de indruk was van de riante hoeveelheid licht die ik bleek te hebben. En door aan dat handige handeltje te draaien kon ik stoute tegenliggers nog eens lekker verblinden ook ;-). En al die jaren forenzen waren die beide koplampen genoeg. Ik kon alles voldoende zien.

Maar soms dacht ik wel eens: “Zien ze mij wel?”  en “Moet ik de zijkant van de fiets niet wat meer zichtbaar maken?”.  Dat dacht ik vooral en liet het er verder bij. Tot ik een tijdje geleden op de website van velomobiel.nl las dat de AXA Greenline 30 een geschikt klein lampje zou zijn dat ook nog eens goed past op die spiegelsteuntjes uit Dronten.  En aldus geschiedde.

Zien ze me wel? Ja, nu wel toch?
Ik ben geen Chinese lichtkanonnier. Maar ik wilde wel meer licht!
Dit moet voldoende zijn...
Zijlicht
Er kwamen twee lampsteuntjes die ik voor het mooie mooi zwart spoot en er kwamen dus ook twee AXA Greenline 30 lampjes die bij Rose toen het goedkoopst bleken.  Die lampjes geven geen Chinees lichtvuurwerk maar drie uur lang een mooie 30 lux op de hoogste stand. Overigens duurt het nog een uur of drie langer voor het kaarsje helemaal uitgaat.  In de 15 lux stand gaat de accu 5 uur mee, maar is ook dan nog niet helemaal leeg. Dat kon ik bij de lange rit van en naar de Oliebollentocht 2015 mooi vaststellen.  Daarna duurt het wel weer ettelijke uren om de niet vervangbare accu op te laden via een USB-poort.  Da’s een kwestie van plannen als je ze elke dag nodig hebt.  Maar omdat het geen Chinezen zijn heb je er geen plakband of pvc-buis bij nodig.

Misschien helpt wat extra licht ook bij het opklaren van de duisternis over NVHPV contributies en  de niet gedrukte Ligfiets&? ;-)

Met een flexibel rubber voetje klem je zo’n lampje razendsnel vast op je spiegelsteuntje. Omdat de bevestiging flexibel is trilt het lampje wel iets maar dat is nauwelijks een probleem. Het lampje zelf klik je simpel los van het houdertje.

De lampjes van Rose op...
....de steuntjes van velomobiel.nl

Tegenliggers kunnen nu over de volle breedte zien dat er zo'n vreemde fiets aankomt. Aan de zijkant wordt al dat mooie geel ook nog eens fraai uitgelicht.  En als bonus heb ik ook een beter zicht op wat er zich in de berm afspeelt.

Ik ben dus heel bescheiden ingestapt in de race naar meer licht. Maar inmiddels heeft het streven naar verlichting me goed te pakken. Zeker na het zien van onderstaande video. Zo'n lampje wil ik ooit hebben. Kun je lastige tegenliggers niet alleen verblinden, je kunt ze dan ook roosteren.



6 opmerkingen:

  1. Het mooie is dat door de lichtjes ook een verlichte streep aan beide zijden van de "motorkap" ontstaat die ook helpt bij de zichtbaarheid van opzij.

    Zelf heb ik dan wel B+M lampen met verwisselbare AA-accu's zodat ik er altijd nog gewone penlites in kan stoppen. Ze geven met 25 lux iets minder licht, maar houden dat wel 5 uur vol.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nog snel een foto van die verlichte strepen toegevoegd.

      Verwijderen
  2. Je bent in elk geval goed zichtbaar, en je fiets is herkenbaar als breed voertuig, dat is een voordeel in beide gevallen.
    En dat lampje in het filmpje? Dat is wat je noemt een "lichtzwaard"!
    Daar zouden mijn tegenliggers niet van terug hebben! (gelukkig werkt mijn "kanonnetje" van slechts 1200 lumen ook afdoende voorlopig....)

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier twee maal B&M Cyo premium aan boord met 80 Lux.
    Genoeg licht zonder anderen te verblinden. Helaas kom ik die Chinese rommel ook tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel van die duurbetaalde merken hebben hun productie ook ergens in Azie zitten, niet zelden ook in China. Zelfs Rolex mag niet meer de klant wijsmaken dat het een Zwitsers product is. Het zijn in China gemaakte onderdelen die in Zitserland in elkaar worden gezet. Daarom rept hun bedrijfsinformatie nu van "ontworpen en in elkaar gezet in Zwitserland" waarmee ze omzeilen te hoeven noemen dat ze OOK Chinese "zooi" in hun horloges gebruiken :-)))



      Verwijderen
  4. Rij er net zo bij, 2 B&M lampen van 80 lux op de spiegelsteunen. Ze branden op halve kracht en verlichten de bermen. Tegenliggers kunnen ook zien dat er iets vreemds aankomt met 3 koplampen.

    BeantwoordenVerwijderen