woensdag 8 juni 2016

Trikes zijn razend populair....

...buiten Nederland. Waarom is dat zo?

Check het gemiddelde uitje van Nederlandse ligfietsers en je ziet een enorme diversiteit aan ligfietsen. Onderstuur, bovenstuur, laag, medium, hoog etc. Maar je ziet meestal weinig 'trikes'. Open driewielers zijn blijkbaar niet heel populair in de Lage Landen. De enige driewieler die het hier goed doet is de velomobiel ;-).

Steek je echter de grens over naar bijvoorbeeld de USA dan is het een heel ander verhaal. Hele zwermen tadpoles en delta's doorkruisen daar stad en land. Hoe zou dat toch komen? Zijn die Amerikanen (en bijvoorbeeld ook Duitsers) zo anders of is hun fietshabitat gewoon geschikter voor de driewielige open ligfiets? Een poging tot verklaring uit de losse pols.

Ik vind hoge trikes een beetje vreemd ;-) Bron Flickr

Amerikanen zijn gek op oversized trikes. Foto Flickr
Om te beginnen hebben die buitenlanders geen échte fietscultuur. Ze maken pas later kennis met de fiets, als ze ouder worden en een dikker en stijver wordend lichaam ze aanzet tot sportief bewegen. Op latere leeftijd is het dan een heel gedoe om nog op twee wielen te leren fietsen.
Two wheeled recumbents seemed to require more concentration to balance than an upright, and I worried about hitting something on the road and falling off. It was a delight to be able to just concentrate on pedalling and not have to worry about keeping the thing upright! Bron
De automobilisten in de USA met hun supersized SUV's willen fietsers best de ruimte geven maar dan moeten die ook 'big and wide' zijn! Trikes dus, waarvan de spoorbreedte vaak nog groter is dan die van een brede velomobiel! Anders dan in eigen land is de gemiddelde automobilist daar meestal geen fietser en dus wordt de bijzondere verschijning van zo'n lage ligdriewieler zelfs als een 'safety feature' gezien.

Now that I could ride as straight as an arrow, they gave me much more room! At last I felt safe cycling on the roads! Bron
A first tentative test ride on a quiet local road brought the first recumbent revelation – people don't half stare. Children, in particular, could hardly look more aghast if you'd just paraded past them on a rhinoceros. On their website, Ice venture the theory that this novelty makes their machines safer to ride in traffic than their minimal height would indicate, as surprised drivers pay you more attention. Bron

In de Verenigde Staten is 40 procent van de bevolking te zwaar en een kwart heeft vetzucht. Dat maakt deze groep groter dan de groep rokers en alcoholisten. Stel je eens voor dat je omvalt met een gewicht van 140 kg! Nee, dan liever drie wielen.
I weigh 300lbs, (dat is 136 kg! )  and have a history of breaking bikes, will your trike take my weight? No problem! Bron
"The reason why trikes are the fastest-growing segment of recumbents is ease of use," says Jeff Yonker, marketing manager for TerraTrike. "Two-wheeled recumbents have a sharp learning curve for pedaling, balance, and starting and stopping." For many older riders, not having to worry about balance is a big plus. Why not be comfortable as you're getting exercise? Bron
Alleen pensionados hebben in de USA veel tijd om te fietsen voor hun lol. Als Nederlandse pensionado kun je dan al 60 van je 65 levensjaren fietsen! En dan is de overstap naar een e-bike natuurlijk makkelijker gemaakt. Trikes schijnen ook een hoge fun-factor te hebben. Het is human powered carten!

Het is wel zo'n beetje duidelijk. De typische buitenlandse trike rijder is op leeftijd, fietst alleen voor z'n lol en heeft wat overgewicht. En voordat ie een trike aanschafte had ie zelfs nog nooit een fiets van dichtbij gezien. En omdat er in dat buitenland geen (smalle) fietspaden zijn is de buitensporige breedte van zo'n trike geen enkel probleem.

Je hebt trikes in alle maten en soorten Bron Flickr

Er blijft nog wel één brandende vraag onbeantwoord: wie rijden er in Nederland met een trike? Want ze zijn er wel. Juist vandaag kwam ik er nog ééntje tegen in Apeldoorn.

Ben je een oudere Nederlander dan pak je je e-bike, heb je veel overgewicht dan heb je al een snorscooter. En omdat iedereen al wel eens rechtop fietste stap je door de macht der gewoonte én de angst voor het vreemde sowieso niet snel over naar een ligfiets, ook al kun je er niet mee omvallen. Tja, dan blijven er alleen fietsers over voor wie vallen een probleem is maar opvallen niet. Plus dat groepje excentriekelingen ;-) dat zo'n trike gewoon 'cool' vindt. Da's misschien nog wel de beste reden om er een aan te schaffen. En daarom zijn er dus ook niet veel trike rijders in Nederland.

En als velomobielrijder dan? Kun je dan soms toch nog bezwijken voor de charmes van een trike? Het lijkt onmogelijk maar er zijn mensen daar wel eens over nadachten. Dan komen er verrassende andere voordelen boven drijven zoals het feit dat je geen schade aan je carrosserie kunt krijgen:
De trike heeft wat voordelen ten opzichte van een velomobiel: onder andere makkelijker opstappen, geen zorgen om schade aan carrosserie, makkelijker mee te nemen in trein/auto, en je kan goed je spoorbreedte zien waardoor je beter kan inschatten hoe ver je kunt uitwijken voor een tegenligger en je kan er U-bochten mee maken als het nodig is. Ook zit je iets hoger dan in een velomobiel. Bron: Belle
Nou, zo is het wel duidelijk genoeg toch? Wie heeft er zo'n trike in de garage staan? En raad je me dan een proefritje aan? Just for fun!




15 opmerkingen:

  1. Ik heb 2x een Trike gehad. Leuk, maar te traag.

    Het geeft wel een lekker kart-gevoel en dat kan heel spectaculair zijn, totdat je op de snelheidsmeter kijkt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hehe ik had het niet beter kunnen verwoorden, exact mijn ervaringen daarmee.

      Met de ( in mijn geval niet heel lange ) inspanning waarmee ik met de trike 30 km/u reed rij ik met een Quest 50 km/u.

      Verwijderen
    2. Kon de trike achteloos in een bocht gooien, ging hooguit over de voorwielen schuiven. Heel veilig. Met een velomobiel lig je dan op je kant. ( uitgezonderd misschien de QV )

      Had hem gekocht met het onnozele idee in de winter door te kunnen rijden, als met 2 wielen het gladde fietspad te gevaarlijk wordt. In praktijk nooit in de winter gebruikt omdat het te koud is. Zelfs met de Quest komt het neer op een winterstop, op een paar ritten na :-)))

      Verwijderen
    3. Wel een hekel aan ongeveerde wielen van de trike overgehouden overigens nadat ik notabene een geirriteerde armzenuw daarvan had gekregen.

      Wat dat betreft wil ik nooit meer anders dan vering zoals van een Strada/Quest op 50/60 mm banden.

      Verwijderen
  2. Ik ben begonnen met een trike, een Trice Q (van ICE) met een hard stoeltje (geen gespannen gaas). Meest ontspannen leunstoel ooit. Niet snel, heerlijk om de omgeving te bekijken. Als je tenminste boven de heggetjes uitkomt. Wat betreft rijgedrag is een trike nog lastiger dan een tweewieler: het ontwerp let nog nauwer. Wat dat betreft, als je een trike wilt proberen zet dan zeker de ICE op je lijst. Misschien niet de meest 'levendige', maar wel een van de meest voorspelbare trikes.

    Uiteindelijk was sneller toch leuker, en kwam er een Nazca Fuego.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je de kans krijgt, moet je de ICE VTX maar eens proberen. Lekker licht en strak sturend.

      Verwijderen
    2. Mijn trike was inderdaad geveerd, met een soepel stalen frame. Een huidige, meer sportieve trike van ICE zal inderdaad meer kart-gevoel geven.

      Verwijderen
  3. Hoi Paul

    Je kan een keer bij me langs komen om er op te rijden, hij is NIET te koop hoor
    En hoger dan de Strada?, een paar centimeter misschien

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er rijd hier in Deventer een zwarte Challange Alize rond. Gave fiets om te zien. Zelf al eens op een Optima Rhino gefietst door de grote hal van de RAI. Wat Wim zegt, hoog fun gehalte maar erg hard gaat het niet. Daarentegen moet je hard gaan om LOL te hebben ;-) Helaas ontbreekt mij de ruimte in de schuur :-(

    Groet, Bas

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Iets waar je in Nederland (en vlaanderen) weinig last van hebt: hellingen. Heb je die wel, zoals in grote delen van de VS van Amerika, dan telt een ander argument ook: een trike weegt grofweg de helft van een velomobiel. Een beetje een trike gaat ook strakker de bocht door en je kunt je gewicht verplaatsen. Het lage gewicht is een voordeel in het stijgen; de wegligging geeft je een groot voordeel bij afdalingen. Ik zou wel eens willen zien welke velomobiel een trike kan bijhouden bij het afdalen van een bergpas. Maar hier, in de Lage Landen, tellen zaken zoals de mindere luchtweerstand en betere beschutting tegen guur weer veel meer mee.
    En ja: ik had ooit ook een trike. Meer lol dan met de velomobiel, maar minder functioneel.
    Anders gesteld: op vlak terrein verenigt de trike de nadelen van een ligfiets met die van een velomobiel. In de bergen heb je zowat de voordelen van beide. En het zal ook wel een stukje 'mode' zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij mensen zijn thigmofielen (Midas Dekkers). Ik denk dat ik hem daar gelijk in moet geven. Lekker beschut in je eigen velomobiel. Heerlijk:) Open en bloot op een trike? Ik moet er nu niet aan denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Persoonlijk ervaar ik het fietsen met de Scorpion fs 26 met e-ondersteuning bepaald niet als een minder soort fietsen. Dat komt omdat ik heel goede redenen heb om een trike te kiezen. Die kun je nog nalezen op http://wijnandt.blogspot.nl/2016/03/rijstijl.html . Hoe ik met de e-ondersteuning omga heb ik beschreven op http://wijnandt.blogspot.nl/2014/01/deze-maand-veel-fietskms-fietsonderhoud.html .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wijnandt, dank voor je duidelijke aanvulling.

      Verwijderen
    2. Trike een eventuele mindere soort fiets? Nou gelukkig bestaan er geen minderwaardige fietsen. Het gaat volgens mij altijd om persoonlijke voorkeur. Als iemand gelukkig is op een trike is dat toch geweldig:)

      Verwijderen