maandag 10 oktober 2016

Dag van de Duurzaamheid

Wij velomobielrijders zijn wel wat gewend. Qua aandacht dan. Gillende meiden, dagjesmensen die foto's van ons maken en koeien die geen melk meer geven langs onze routes. Ik knipperde dus niet eens met mijn ogen toen ik zag dat de 'wij'  velomobielrijders van het waterschap in Apeldoorn de boegbeelden ;-) blijken te zijn van de Dag van de duurzaamheid.

Je moet toch wat als moderne overheidsorganisatie. Je kunt heel knap kunstmestkorrels van poep en pies maken, nog knapper het hele kantoor verwarmen met restwarmte van de rioolwaterzuivering en het dak ook nog eens bedekken met 220 zonnepanelen. Maar dat wil nog niet zeggen dat je ook echt duurzaam bezig bent. Duurzaamheid is veel meer. Daar hoort bijvoorbeeld ;-) ook duurzame mobiliteit bij.

In de loop van de vijf jaar die ik in Apeldoorn werk is het aantal fietsers dat over een flinke afstand naar het werk reist volgens mij langzaam toegenomen. Ik heb daar geen cijfers van maar de volle kledinghaakjes in de kleed- doucheruimte vertellen een duidelijk verhaal. Natuurlijk, komende winter zakt dat aantal weer flink in. En juist dan kunnen wij velomobielrijders ons als kampioenen van duurzame mobiliteit afficheren! Met z'n drieën (uit Ede, Wageningen en ikzelf uit Dieren) fietsen we gewoon door. Koude en regen trotserend in onze weerbestendige voertuigjes.

Wij fietsen dus veel, ver en altijd maar toch is dat maar een fractie van de in totaal 4,3 miljoen woon-werk kilometers die alle collega's maken. Er moet dus veel meer gefietst worden.

Misschien staan we daarom wel in het themanummer 'Duurzaamheid' van het personeelsblad. De foto die daarvoor gemaakt werd, blijkt bovendien gebruikt te worden voor een 'duurzame' placemat voor in het bedrijfsrestaurant.

Placemat ter gelegenheid van de Dag van de Duurzaamheid op 10 oktober
In het personeelsblad: 'Op' de ligfiets naar het werk? Hallo redactie! Dit heet 'in' de ligfiets naar het werk. Als het 'op' was dan zaten we namelijk op zo'n vreemde open wiebelligfiets.
En nog een stukje van dezelfde pagina. Op de tegenoverliggende pagina komt een collega
met een speed pedelec aan het woord.
Met dat naar het werk gaan op de fiets is het vijf jaar geleden nog bijna heel erg verkeerd gegaan. Toen werd het kantoor volledig verbouwd om na de fusie twee  keer zoveel medewerkers met flex-plekken te kunnen herbergen. Toen heeft het echt maar een haartje gescheeld of de directie had de bestaande douche- kleedruimte opgeofferd voor.... opslag. En dan hadden we misschien wel misschien minder van dat mooie geel en oranje op die placemat gehad.


7 opmerkingen:

  1. .... "maar een haartje gescheeld of de directie had de bestaande douche- kleedruimte opgeofferd voor.... opslag"........

    Jaja, het budget voor duurzaamheid sneuvelt gemakkelijk bij bedrijven, bij ons ging het 4 jaar geleden bij de verhuizing nog net goed, uiteindelijk is er toch weer een fietsenstalling gekomen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe 'groen' zijn mooi geel en al die andere kleuren wel niet ?
    Zeker, er komt geen druppel benzine of diesel aan te pas.
    Nee, Velomobielen rijden op appelpunten en koffie.
    Een appelpunt uit een met (Gronings?) gas gestookte oven en de koffie gezet met electriciteit uit windenergie of kernkracht ?
    En kijk eens naar de enorme hoeveelheid water die er mee gepaard gaat. Douchen na iedere rit, extra was van de (sport)kleding. Hoppa, daar gaat weer een lading fosfaat richting het oppervlakte water.
    Dat moet ik de automobilist nog zien doen, douchen na iedere rit.
    Voor de zekerheid wissel ik de woon-werk ritten maar af, soms met de auto, soms met de Quest. ;-)
    Dag, duurzaamheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat zou ik wel eens uit kunnen rekenen ;-)

      Verwijderen
    2. Doe wat goed voelt:) Zo ben ik eerst ook altijd met de auto naar het werk gegaan. Nu zitten de spinnenwebben erop sinds ik met de velo ga:)
      Een beetje duurzamer worden doet wonderen.

      Verwijderen
  3. Hoi Paul,

    Leuk hoor al die duurzaamheid, maar wie heeft daar nu werkelijk interesse in? Die mensen zullen er wellicht wel zijn, maar André heeft ook wel een punt.
    Wat mezelf aangaat interesseert duurzaamheid, milieu en alle aanverwante "groene" zaken me helemaal niks, ik fiets gewoon graag, en dan liefst een beetje comfortabel en droog........
    Daarbij is de velomobiel dan misschien wel de meest ideale fiets!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als niemnand meer olie of LNG ( duurzaamheid ) dus ook geen dollars nodig heeft stort de economie van de VS in elkaar, en wellicht die van de EU ook. De meeste landen die die energie/dollar handel ooit in gevaar hebben gebracht heeft een "bezoekje" gehad van het Amerikaanse leger. Of het EU (Franse) leger, zoals in Libie.

      Denk je dat die ons ooit zullen toestaan geen olie/LNG nodig te hebben ?

      Het is niet helemaal raar dat salderen van teveel geleverde stroom in 2020 niet meer kan. En men nu nog met zachte dwang ouderwetse terugdraaiende meters wil vervangen door "slimme meters" die niet meer kunnen terugdraaien, maar er in het voorstel van de 2e kamer nog celstraf op stond die meter te weigeren....

      Paul zullen ze niet snel lastigvallen gezien die een paar duizend liter kerosine per jaar laat verstoken voor 2 vliegtuigstoelen en vrachtruimte voor zijn fietsen. Maar o wee als hij echt duurzaam zou worden en geen olie(dollars) laat rollen !!


      Verwijderen
  4. Als je wat rustiger rijdt dan is douchen niet eens nodig. Het kost je wat meer rijtijd, maar douchen kost behalve water ook tijd.
    Ik rijd al 13 jaar naar mijn werk op en neer (18 km) met een gemiddelde van 27 km/uur. Ik heb op het werk nog nooit gedouched. Ik gebruik deodorant en trek een schoon shirt aan. Ik heb nooit commentaar gehad.

    Kees

    BeantwoordenVerwijderen