donderdag 9 februari 2017

Het 4e voordeel van een velomobielkap

Gisteren keek ik naar buiten en zag dat het koud was. Koud genoeg om weer eens het stof van mijn Sinner velomobielkap te blazen. Het zou voor het eerst zijn dat ik die kap ging gebruiken om het binnen vooral warm in plaats van om het droog te houden.  Kaprijden betekent gelijk ook dat je je winteroutfit kunt aanpassen. Géén extra warm derde shirtje, géén dunne handschoentjes, géén warme pet met kleppen.

Het eerste wat me opviel toen ik door Dieren fietste was het irritante geklepper van het vizier tegen de kaprand. Daar moest ik maar eens wat aan gaan doen. Voor een korte termijn oplossing klemde ik een van mijn dunne handschoentjes, die ik natuurlijk toch wel had meegenomen, tussen vizier en kaprand. Dat werkte wekelijk perfect!

Verder fietste het heerlijk 'warm' alhoewel ik op een gegeven moment toch mijn NVHPV sjalie over mijn oren moest trekken. Een ijzige wind blies door de open oorgaten naar binnen. Ondanks koude oren heeft zo'n kap zeker z'n voordelen. Drie voordelen zijn het meest bekend. Bij regen zit je droog, bij koude heerlijk warm. En als derde meest discutabele voordeel zou je er mogelijk zelfs sneller mee kunnen fietsen. Dat voordeel heb ik nog niet kunnen verzilveren. Ook niet toen ik dat wetenschappelijk onderzocht.

Minder bekend is een vierde voordeel. Dat manifesteert zich vooral op verlaten dijkfietspaden ergens ten noorden van Zutphen. Honderden ganzen zaten daar breed uitgemeten te herkauwen toen ik daar plotseling, werkelijk uit het niets, opdook. Enorme paniek dus. Iedereen die dat kon steeg zo snel mogelijk op. En je weet wat ernstig geschrokken ganzen doen om hun opstijg-gewicht heel snel te verminderen? Juist, inderdaad! Terwijl ik onder een wolk van klapperende vleugels door gleed dacht ik: "Ik ben blij dat ik binnen zit..."  :-).


Holy shit...
Leestip: Het weinig bekende 10e voordeel van een velomobiel

9 opmerkingen:

  1. De oorgaten zijn prima tijdelijk dicht te maken met dekseltjes van CD doosjes en 4 stukjes klittenband op de hoeken en in de kap. Scheelt heel veel koude zijwind.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Net even geprobeerd en dat sluit inderdaad aardig af :-) Dank je.

      Verwijderen
  2. Bij guur en nat weer is zo'n kap zeker fijn. Met mijn DF-Quest kap kan ik op hogere snelheden en met aardig wat wind goed merken dat de stroomlijn wordt verbeterd, voor mijn gevoel het meest met zijwind. Bij langere ritten loopt de vochtigheid in de fiets behoorlijk op (ik heb voetenbakjes dus dichte voetengaten). Daarom overweeg ik een nacaduct in de kap voor het vizier en een luchtuitlaat in de staart van de Quest.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je aan Chris Teuben vraagt deze heeft een hele mooie oplossing om deze gaten dicht te maken heb je alleen aan de bovenkant klittenband zitten en de onderkant zit buiten dus als voordeel als het regent geen water binnen maar dat blijft aan de buitenkant

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tenzij het buiten 20+ graden is rij ik altijd met kap. Voor mij geldt hij ook als omrol helm, hij heeft daartoe ook rubber strips om de klap van mijn schedel tegen het dakje dat tegen het wegdek slaat te dempen. Als ik restsnelheid heb na omrollen - en daar ga ik vanuit - zal de kap zeker de schaafwond voorkomen van schedel tegen wegdek schuren met restsneheid. Het zou bij sommigen zelfs - permanent - een stuk haar oppervlak kunnen kosten.

    Tot zover de voordelen in mijn opinie.

    Nadelen zijn er ook :

    1) hij beschermd niet volledig tegen regen, (natte)sneeuw en hagel. En ook niet tegen snijdende ijskoude wind in het gelaat. Dat komt omdat het viziertje open moet. Alle producerende partijen laten de mogelijkheid van een kap met ruitenwisser en ruitventilatie tot nu toe liggen. De vraag is waarom. Misschien heeft het te maken met het gegeven dat veel velomobielen zowiezo zonder kap worden verkocht. Discomfort schijnt bij "puur" fietsen te horen...

    2) Veel kappen beschermen niet tegen de een botsing met je hoofd tegen een paal/boom NADAT JE GEKANTELD BENT en doorschuift op je kant met anzienlijke restsnelheid. Als je zo omgerold bent en doorschuift kan de paal/boom onderlangs of bovenlangs ( op je kant liggend is dat dus links of rechts geworden ) je velomobiel langs gaan, en bovenlangs komt ie je gelaat/hoofd tegen. De smurfenmuts stampt je hoofd vervolgens aan met de velomobielmassa + snelheid. Dat is bot/gebit/gelaat verbrijzeld en potentieel hersenbeschadigend. Kappen met voldoende stevige stijlen zullen de energie van de klap verminderen of wellicht voorkomen door afbuigen ( de paal wordt over de kap heen geleid terwijl de velomobiel wordt weggedrukt )

    3) Kappen zijn niet perse sneller. Een volledig gesloten aerodynamisch gevormde kap zou een stroomlijn van een velomobiel iets efficienter kunnen maken. Ik heb tot 40 km/u met rolproeven nooit enig effect kunnen meten tov de standaard schuimkap. Maar vizieren moet je toch opendoen, en dan wordt je kap een "luchtrem" al zal het effect met licht geopende kap niet dramatisch zijn.

    Eens temeer wel een reden eens met een kap te komen die zijn (vizier/ruit) ventilatie en ademlucht ergens anders vandaan haalt dan door een geopend vizier. Er zijn veel mogelijkheden.

    Maar zoalang fietspuristen een een primitieve ( en desondanks dure ) kap al als extravaganza en een overdadige luxe beschouwen kan verbetering nog wel even uitblijven....Ik betreur dat, ik fiets om te mij bewegend naar werk te transporteren en wens goede weersbescherming zodat ik niet vaak de auto moet gebruiken, zeker niet om te sporten in weer en wind.

    Toch zie je steeds geavanceerdere mooie tech-oplossingen in nieuwere modellen velomobiel. Wellicht is het gewoon een kwestie van tijd :-)

    Overigens heb ik weer een eigen Blog zodat ik die van Paul niet vol hoef te schrijven zoals nu :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deel hier even het adres van je nieuwe eigen blog. Want dat wil iedereen nu heel graag weten :-)

      Verwijderen
    2. Geblokkeerd wegens "schending van de voorwaarden" In een mail stond dat mijn eerste berichtje spam was. Wel, mijn schrijfsels zullen volgens velen inderdaad een dergelijke waarde hebben maar ik vermoed zelf dat ik het merk/model TWIZY niet had mogen gebruiken in mijn verhaaltje :-)

      Verwijderen
    3. http://velomobielindestad.blogspot.nl/

      Verwijderen
    4. Je staat weer op de lijst. Bovendien heb ik je vermeld op Twitter en Facebook. Nu maar flink doorbloggen ;-).

      Verwijderen