vrijdag 3 maart 2017

Overspel voor een spaak

Toen ik 17 februari met Casper en Wim terugfietste hoorde ik het: een mij al te bekend knappend geluid bij het achterwiel. Thuis haalde ik het wieldoekje eraf en zag dat het fout was. Spaak nummer vijf had het tijdelijke met het eeuwige verwisseld. Nu kun je één spaak best missen maar uiteindelijk moet ie wel vervangen worden.  Bij wijze van experiment besloot ik eens niet naar Dronten maar naar ligfietswinkel ACE in Winterswijk te rijden. Ik belde Mark Burgers op en vroeg 'm: "kun jij een spaak in het achterwiel van een Strada vervangen?" Toen Mark die vraag positief beantwoordde spraken we af dat ik vrijdagochtend naar Winterswijk zou fietsen.

Eigenlijk voelde het wat ongemakkelijk aan. Het voelde aan als ontrouw en overspel. Alsof ik de jongens van velomobiel.nl in de steek liet en stiekem vreemd ging ver weg in de Achterhoek ;-). Terwijl het mij toch vooral ging om de afwisseling van een ritje naar het oosten. Maar is die wens tot  afwisseling juist niet de oorzaak van elk 'avontuurtje' ?

De tocht van 55 kilometer naar Winterswijk was heerlijk. Over mooie brede fietspaden en rustige binnendoorweggetjes vlogen de kilometers voorbij. De routeplanner van de Fietsersbond had weer eens puik werk afgeleverd.

Bij ACE (wat staat voor 'Advanced Cycle Engineering') was ik nog nooit geweest. Het is een echte ligfietsenwinkel die bomvol staat met vooral trikes,  Ik werd vriendelijk welkom geheten, kreeg onbeperkt koffie en mijn Strada werd op een Black en Decker Workmate gehesen. Met een dekentje eronder.

Beetje vreemd tussen al die ligfietsen
Oh kijk daar eens rechts: zo'n enge Full Fat Trike. Kun je mee op het strand fietsen, werd mij verteld.
Maar daarna kreeg ik het wel even benauwd. Het achterwiel wilde er niet uit. En omdat er geen echt goede astrekker voor velomobielen aanwezig was sneuvelde bij het losmaken van dat achterwiel een lager. Met gekromde tenen en opborrelend maagzuur zag ik het aan. Sorry, het was niet anders :-(. Ik wilde weg, ik wilde het weer goed maken met Dronten. ;-).

Dat wiel kwam natuurlijk uiteindelijk wél los. De heren van ACE lieten zich niet kennen. De nieuwe spaak werd gemonteerd (1 x 0,70 euro ;-) en alles werd met vakmanschap en passie gepolijst, schoongemaakt en ingevet! En ere wie ere toekomt: toen uiteindelijk mijn Strada weer op z'n pootjes stond bleek de hele fiets minder lawaai te maken en mogelijk zelfs soepeler te draaien. Ik slaakte een zucht van opluchting, maar door al die extra manuren werd het wel een hele dure spaak. Ach je hebt een hobby of niet, dacht ik.

Om het helemaal weer goed te maken had ik op de terugweg heerlijk wind mee. In totaal waren het 108 mooie kilometers die mij ook nog eens een mooi verhaal opleverden.




17 opmerkingen:

  1. Misschien wordt het toch tijd om te leren hoe je dit zelf kunt doen. Of je rijdt even langs Velomobielservice Haarlemmermeer...

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad als je het geluid al begint te kennen omdat het vaker gebeurd is het wellicht de moeite waard om het zelf te gaan doen.

      Als je zover moet rijden als Paul naar vm.nl kan het zelfs tijd schelen :-))

      Met Youtube is dat tegenwoordig goed te doen, onderhoud of reparatie wat je nog nooit zelf hebt gedaan....kwestie van goed kijken, juiste spullen hebben en nadoen...

      Ik probeer dat steeds vaker aan al mijn voertuigen en ik kan ook steed meer wat in ieder geval heel wat uurtarief scheelt. Al is vm.nl niet zo duur als autogarages.

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    3. Tijd is niet mijn probleem. Bij ACE waren ze trouwens van mening dat de spaken van een achterwiel na 40.000 km wel op beginnen te raken. Metaalmoeheid. Bij mij breken ze op de punten waar ze kruisen.

      Verwijderen
    4. Sorry voor de dubbele reactie, gebeurd altijd als ik met mobiel internet antwoord geef.

      Maar als je hele wiel spaak voor spaak het gaat begeven kun je idd maar beter zelf in staat zijn tot vervanging. Is daar nog speciaal gereedschap voor nodig of is zo'n spaak kant en klaar ? En het evt richten van enkelzijdig opgehangen wiel zal ook wel zo zijn hulpmiddelen benodigen.

      Een achterwiel uitbouwen zal ook wel steeds makkelijker gaan als je dat eenmaal gedaan hebt.

      Verwijderen
    5. Spaken kun je kant en klaar kopen bij o.a. Velomobiel.nl, heb je altijd de juiste maat. Wat je nodig hebt zijn een spaaksleutel, en eventueel een schroevendraaier. Een richtbok is erg handig, maar niet persé noodzakelijk. Een 26" achterwiel kan je in de achteras in de bok hangen, een 20" voorwiel heeft een bij Velomobiel.nl verkrijgbaar hulpstukje nodig om recht te hangen.
      Richtlijnen hoe een wiel te richten of geheel opnieuw te vlechten vind je op internet, het zelf doen geeft veel voldoening, maar vergt wat tijd en oefening in het begin. Maar het lukt wel, ik heb ook al zelf met succes een nieuwe velg in een achterwiel gespaakt.......

      Verwijderen
    6. Dat hulpstukje is interessant, wist ik niet :-))

      Verwijderen
  2. Mark heeft al zoveel fietsen zelf ontworpen, gebouwd en onderhouden, dat jij je inderdaad geen zorgen hoeft te maken over zijn vakmanschap.

    Onderhoud aan een VM zal hij waarschijnlijk niet of nauwelijks meer uitvoeren.

    Hij verkoopt tegenwoordig bijna alleen maar trikes en dan ook nog vooral E-ondersteund.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik laat mijn fiets liever goed onderhouden door professionals dan eigen halfbakken geknutsel. Wie niet handig is moet kilometers maken, maar juist daarmee heb ik geen moeite.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yep! Ieder z'n vak, moet je maar denken!

      Verwijderen
    2. Maar soms lever je echt zelf beter werk af dan "professionals"

      Omdat je minder haast hebt danwel meer tijd er voor uit wilt trekken en/of secuurder werkt.

      Zo bleef ik mijn auto's maar naar de garage ( merkdealer ) brengen voor vaste remmen. Honderden euro's hebben ze me afhandig gemaakt, ook vooral omdat dat "vieze handen" werk mij niet interesseerde.

      Nooit weer omdat ik nu zelf de gehele reminstallatie kan vervangen of onderhouden van schijf, blokjes, veertjes, remschoenen tot aan de hele remleiding ( flexibel zowel als metalen leiding ) aan toe. Het verschil : Youtube. Aapje kijkt, aapje doet na. En aapje kan nu opvallend veel EN goed.

      Mijn remmen zitten nu nooit meer vast. Dat is verbetering, en goedkoper. Ik heb ook mijn eerst stapjes gezet in fietstechniek. Vreemd genoeg vind ik dat moeilijker dan auto techniek. Meer gepriegel met afstellen van onwillige kabels enzo :-))

      Verwijderen
    3. Onderhoud zelf doen of laten doen is een keuze, tenminste als je in Nederland woont, en je een beetje in de buurt van een velomobieldealer/ligfietsdealer zit die het wil/kan doen.
      In mijn geval wist ik dat die keuze niet gemaakt kon worden, dus betekende dat zelf doen. Zoals Quezzzt terecht opmerkt, je kan heel veel leren als je wilt/moet, en het geeft nog voldoening ook als het lukt. Het enige waar ik me echt nog niet op heb toegelegd is lakken, dat vergt ook wel aanschaf van vrij dure spullen die je dan eigenlijk te weinig nodig hebt, en goedkopere versies geven navenant resultaat, dus niet aan te raden.

      Verwijderen
  4. Hoi Paul,

    Die spaak vervangen zal me vast wel lukken. Maar dat gehannes met het achterwiel zie ik tegenop. Eigenlijk ben ik gewoon een schijterd. Maar ja, ik heb gelukkig een 5-sterren fiets. Daar gaat nooit iets aan kapot, behalve als het niet meer leverbaar is. Dan begeeft het onderdeel het meteen. Tot nu toe nog nooit een gebroken spaak gehad.

    Groeten, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een achterwiel uit- en inbouwen kan ik je zo laten zien Wilco.
      Ook vind ik het handig zelf dingen thuis te kunnen doen, want dat bespaart me zo een hele dag heen- en weer rijden.

      Verwijderen
  5. De ellende van een gebroken spaak is dat de spanning van de andere spaken een verandering ondergaan. Vaak is een gebroken spaak het begin van het einde van het wiel. Wat in ieder geval problemen geeft zijn te losse spaken, dat moet je echt zien te vermijden. Een spaak vervangen of zelfs een compleet wiel spaken is niet moeilijk als de velg nog goed recht is. Kromme velgen (vaak bij de lasnaad) kunnen vaak niet meer fatsoenlijk worden gespaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De extra werktijd vanwege het lager is niet berekend. De klok is stilgezet. Als er iets fout gaat dan repareren we dat op onze eigen kosten. En het gereedschap is daarna natuurlijk meteen goed gemaakt. Dat de as abnormaal klemde klopt wel, kost wat meer tijd. Het kwam wegens een braam aan het afstandsbusje in de cassette. Dat hebben we meteen glad gemaakt.

    Mark Burgers, ACE, ik heb die reparatie gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen