dinsdag 30 januari 2018

Doldrieste ligfietser steekt IJssel over

Een tijdje geleden hoorde ik bij de LOL-borrelpraat het sterke verhaal van een velonaut die met veel haast onderweg was naar Zutphen en toen geconfronteerd werd met een ondergelopen stuk weg. Ik zou gedacht hebben: "ik heb zo'n razendsnelle fiets, iets omrijden deert mij niets..." Maar niet de persoon uit dit verhaal. Die dacht `het zal wel meevallen` en ging er vol in. Hoe hoog het water toen kwam heb ik niet helemaal meegekregen, aan de andere kant van de tafel werd net luidruchtig gediscussieerd over de draaicirkel van de Quattrovelo, maar ik herinner met wel het woord 'navelhoogte'. Zo'n velomobieldoop schijnt niet zo goed te zijn voor het elektrieke deel van je velo en dat was daarna, volgens de verteller, dan ook geheel naar de filistijnen.

Om een lang verhaal kort te maken: ik dacht dan kan ik ook ;-). Het is nu of nooit, het water staat deze week nog hoog genoeg.  Ik fiets naar het veer Brummen - Bronkhorst en rij dan gewoon een stukkie de veerweg op die nu geheel onder het hoge water is verdwenen. Eens kijken hoever ik durf te gaan. En wie weet haal ik met deze doldrieste actie de overkant én het Brummens Weekblad!

Zo had het er uit kunnen zien, recht onder de uitvaartverzorger en de bordeellocatie ;-) 
Het was fantastisch weer en het water zag er bijna aanlokkelijk uit. Nu ben ik natuurlijk een schijterd dus ik heb niet eens geprobeerd de elektrische installatie van mijn velomobiel te ruïneren. Mijn achterwiel heb ik even nat gemaakt, dat vond ik wel stoer genoeg.

Nadat ik de foto hierboven had gemaakt, ben ik keurig naar de Zutphense brug gereden om daar hoog en vooral droog over te steken. En onderweg ben ik dan nog een paar keer gestopt om wat hoogwaterplaatjes te schieten. Want dat water blijft toch trekken hè? Maar dan alleen om naar te kijken.

Ik moet toch eens wat vaker vroeg op pad: het licht is dan veel mooier
Bomen met natte voeten
Vanaf de IJsselbrug bij Zutphen
Aan de overkant ligt Dieren maar het veer is al dagen uit de vaart
Aan het einde van deze weg ligt het veer naar Bronkhorst



8 opmerkingen:

  1. Ik dacht in een eerste ingeving dat als we geen voetengaten ( of kappen ) zouden hebben en de velomobiel niet dieper in het water komt te liggen dan het achterste wielnaaf gat in de wielkast je nog aardig zou kunnen varen als je achterband grof profiel hebt :-))



    BeantwoordenVerwijderen
  2. Doet me aan iemand denken ;)
    http://www.ligfiets.net/news/4040/vrijdagbericht-7.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik was een paar dagen geleden bij jou in de buurt (B&B in Ellecom). Wij wilden met onze stadsfietsen ook dat veer nemen maar moesten uiteindelijk omrijden via Zutphen. Werd een rondje van ruim 80 km. Mooi landschap in jouw buurt hoor!

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Iedereen snapt toch dat je dit niet moet doen met een Strada? Daarvoor is de DF uitgevonden, zonder voetengaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Moeten we het met Allert maar eens over hebben.....na nog meer beagageruimte en 4 wielen willen we natuurlijk ook dat zo'n dure fiets op zijn minst amfibisch is ! Hoeven we geen ruzie meer te maken met (fiets) pont exploitanten of diens andere passagiers :-)))

    Heel veel hoef je er niet voor te laten denk ik.....wat extra weerstand ( WAT ??? KWIJL KWIJL ) van afdichting van de opening van de naaf van het achterwiel en geen voetengaten meer...

    Als je de bodem van de Quest en strada bekijkt hebben die een redelijk groot plat oppervlak ( dus waarscijnlijk redelijk stabiel drijvend ) en de kettinggoot kan als zwaard/kiel/rechtuit stabilisator werken. De voorwielen kun je als dubbel roer gebruiken en het achterwiel als waterrad aandrijving :-)))

    Wel ff een spoedcursusje van het oude ambacht breeuwen volgen voor het deraillieurluikje maar oridnair kitten kan natuurlijk ook :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vergeet de ruitenwissers niet, tegen het opspattende water ;-))

      Verwijderen