maandag 5 februari 2018

Op tournee met LOL

Het was de eerste zondag van de maand dus verzamelde het gezelschap 'LOL' zich weer in Zutphen. Dit oude Hanzestadje is het vaste vertrekpunt van de maandelijkse tournee van dit illustere gezelschap. Ze trekken dan het platteland op zodat ook boeren en buitenlui van het bijzondere aanbod van deze groep ligfietskunstenaars kan genieten. Het is elke maand weer een verrassing hoe het programma samengesteld zal zijn. Want behalve vaste programmaonderdelen zijn er ook artiesten die slechts af en toe in deze regio op toernee  gaan.

Een dag die zo begint kan niet meer stuk :-)
In Zutphen maakt dit alles niet veel indruk meer. Daar zijn ze bij het Volkshuis ook wel wat gewend, daar komen veel meer vreemde vogels. En eerlijk is eerlijk, de artiesten van LOL zijn, ondanks hun relatieve roem, heel gewone jongens gebleven. Niks capsones, gewoon elke maand een professionele ligfietsshow opvoeren. Daar gaat het hen om.

Heel jammer, deze maand ontbraken de Razende Roeiers. Altijd heel spectaculair hoe deze evenwichtskunstenaars, heen en weer glijdend, toch wel degelijk vooruitgaan. Maar gelukkig waren Emil & Aart er, zo dik ingepakt dat ter plekke besloten werd een nieuw nummer op het programma te nemen: de Verschrikkelijke Mummies.

Bijzondere teksten bij Vosman.
Allemaal onderdeel van de show
De rest van het gezelschap draaide het standaardprogramma af. Kleurige banaanfietsen die alleen al door te passeren een audio-visueel spektakel van hier tot Tokyo afleveren.

Het was overigens niet nodig om tot Tokyo door te rijden. De vaste pauzevoorstelling was deze keer bij Café Cafetaria Vosman in Nieuw Heeten. Daar werd de minder bekende komedie "Er is geen appelgebak!!!" opgevoerd. Dat vroeg nogal wat van het improvisatietalent van de heren van LOL. Maar het ging goed. Er werd met name geïmproviseerd met kroketten, tosti's en frietjes. Als het maar warm was. Veel publiek was er overigens niet op afgekomen, maar dat zal wel met de ijzige noordoosten wind te maken hebben gehad.

Oh ja, voor ik het vergeet. Ook de boeren in het echte buitengebied worden bij zo'n tournee van LOL niet vergeten. Net iets ten noorden van Bathmen deed een drietal LOL'lers de streetperformance 'Lekke band, fiets op de kant'. Aan niets zag je dat dit allemaal ter plekke 'a l'improviste'  gespeeld werd. Daaraan zie je dat het echte professionals zijn.

'Lekke band, fiets op de kant'  Altijd weer een kleurrijk spektakelstukje. Ook leuk voor het grote publiek

Onderweg is er dan ook regelmatig de uitgekiende choreografie van de 'bio break'. En geloof me , het ziet er nonchalant uit, maar dat is ook de bedoeling.

Overigens zoekt LOL voortdurend nieuwe leden. Het mooie van dit gezelschap is dat jij en je ligfiets geen auditie hoeven te doen. We gooien je gelijk voor de leeuwen tijdens de volgende toernee in maart.





Naschrift

Toen ik zondag thuis kwam merkte ik dat ik een camerahoesje kwijt was geraakt tijdens deze toernee. Ik wist nog precies waar dat gebeurd moest zijn: op de plek van 'Lekke band, fiets op de kant'. Maandag fietste ik terug naar die plek en vond het hoesje in de berm. Een mooie aanleiding om 70 km te fietsen ;-).

Precies op de plek waar ik dacht dat ie zou liggen ;-)





4 opmerkingen:

  1. Paul hoe doe je het: een mooie foto met het hoesje op de voorgrond en daarna laat je het liggen? (of was de sequentie iets anders?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen we zondag na de lekke band weer verderreden dacht ik dat het hoesje ergens in de spelonken van mijn Strada was weggegleden. Dat bleek niet te kloppen. Thuis bedacht ik dat ik het ws. op de neus van de Strada had gelegd waar het, zonder dat ik dat zag, vrijwel gelijk vanaf gevallen is.

      Verwijderen