woensdag 6 maart 2019

Hollands licht of Duits licht?

Toen ik afgelopen dinsdag over de IJsseldijk fietste was het antwoord op bovenstaande vraag niet zo moeilijk. Waar vind je zulk wonderschoon licht als langs de Nederlandse rivieren? Onderstaande foto maakte ik in de buurt van Bronkhorst maar daar gaat het hier niet over.

Hollands licht :-) mooier kan niet... 

De mythe is eeuwenoud, maar is nooit eerder serieus onderzocht. De mythe wil dat het licht in Holland iets heel bijzonders is. Beroemd geworden dankzij de schilderkunst. Maar volgens de Duitse kunstenaar Joseph Beuys heeft het Hollandse licht halverwege de vorige eeuw zijn specifieke helderheid verloren. Daarmee kwam volgens hem een einde aan een eeuwenoude visuele cultuur. Bron

Het Duitse licht waar ik het wel over wil hebben is eigenlijk Amerikaans licht. Licht van een lampje van een door een Duitser begonnen fietsspullenmerk. "Ah, Lezyne, die zitten in Californië", roepen de kenners nu gelijk en maar dat is ook niet 100% het goede antwoord. Eigenlijk hebben we het zo meteen over Taiwanees licht want daar staat de Lezyne-fabriek.

Mijn vorige AXA Greenline 35 lampjes die ik als bijverlichting gebruikte op de spiegelsteuntjes begonnen het op te geven. Eén ervan in elk geval. Die had waterschade opgelopen en werkte nog maar sporadisch. Na nog een weekje of wat gebruik begaf ie het helemaal.

Tijd voor nieuwe spulletjes :-). Van Wim kreeg ik de tip eens naar de lampjes van Lezyne te kijken. Mooie lampjes die een bak licht kunnen geven. Wim heeft de 1100 Lumen variant maar die vind ik een tikkie te veel. Qua licht en qua centjes. De 800 Lumen variant leek mij nog steeds onnozel veel licht geven. In de Economy-stand prima geschikt voor negen uur dagrijverlichting en als het echt nodig is (op stikdonkere paden) kan ik met één druk op de knop de Overdrive-modus aanzetten. Die is echt verblindend heb ik wel gemerkt.


Lezyne 800XL
De Economy modus (met 150 Lumen voor mij ruim voldoende) is goed voor 9 uur licht.  

Ik had nog wel een klein probleempje: deze lampjes zijn veel langer dan de AXA 35. Mijn spiegeltjes zaten danig in de weg en na wat experimenteren besloot ik de spiegelsteuntjes met een paar centimeter buis te verlengen. Probeer maar eens een passend buisje te vinden bij de bouwmarkt, uren heb ik er rondgelopen. Ik kan er sowieso nooit iets vinden maar dat ligt aan mij ;-).

Dit is dus nog de economy-stand + de beide koplampen aan

Alles aan. Wil je met die 800 Lumen maximale verlichting de weg op dan moet je die lampjes wel wat afplakken. In Duitsland waar de eisen strenger zijn wordt deze serie van Lezyne dan ook niet verkocht. Deze foto is niet voor niks van de zijkant genomen. Recht voor was me te verblindend. 

Licht aan overdag. Economy stand is heel beschaafd en toch goed zichtbaar.... ;-)



4 opmerkingen:

  1. Zo te zien heb je toch passende buisjes gevonden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb zelf de 1100XL en mijn oude 800XL wordt nu gebruikt door mijn dochter. Het verschil tussen de 800 en 1100 is maar klein, de bundel van de oude 800 heeft wat meer focus. Ik gebruik ze in de pikdonkere polder op de single speed. Op standje max uiteraard :) In de bebouwde kom schakel ik naar de eco stand. Fijne lampjes!

    Op de een of andere manier dacht ik trouwens altijd dat Lezyne een Nederlands bedrijf was..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Overigens hoorde ik in een aflevering van "Het geheim van de meester" dat de mooie Nederlandse lichtval wordt veroorzaakt door de grote hoeveelheid waterlopen en -loopjes in ons landje. Met als gevolg veel reflectie etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waarom al die apart gevoede lampen? Je kunt toch ook gewoon Cyo E Premium's bij de spiegels plaatsen?

    BeantwoordenVerwijderen