maandag 18 maart 2019

Stem lijst V!

VVV lijst V
VP Lijst V
"Oh jee, we mogen alweer", zei ik tegen Anja toen de stembiljetten voor de verkiezingen voor de Provinciale Staten én de Waterschappen in de bus vielen. "Binnenkort nog maar eens kijken op welke partij ik ga stemmen". Maar eigenlijk wist ik al wel, dat ik net als de vorige keer weer op partij X zou gaan stemmen.

Door het ritueel invullen van de verschillende stemwijzers bevestig ik dan nog eens mijn al vaststaande keuze. "Kijk nu komt de PvdA er als eerste uit", zeg ik dan tegen Anja, "maar dat klopt dus niet ik ga gewoon op die andere club stemmen!" Klote stemwijzers!

Als veelfietser en autoloos burger tellen de inspanningen van de partijen op het gebied van fietsinfrastructuur wél extra mee. Doe je als partij helemaal niks met die wonderschone vorm van duurzame mobiliteit die fietsen heet, dan kun je mijn stem vergeten. Maar als velomobielrijder kan ik helaas niet echt m'n ei kwijt in al die partijprogramma's.


Volgens de Fietsersbond zijn dit de beste fietspartijen 


VDA lijst V
V66 - lijst V
Maar, goed nieuws, sinds de aarzelende start van de Gele Fietsen Beweging begint er wat te schuiven. Wij ligfietsers, en dan vooral velomobielrijders, worden nog militanter. Dan is het oprichten van een hele mooie niche partij niet ver weg meer. OK, ik geef het toe, het zal (gezien de kenmerken van de gemiddelde velonaut) wel alweer een boze oudere witte mannenpartij worden maar toch...

Wij van die nieuwe partij (maar misschien zijn ze al begonnen zonder mij?) willen natuurlijk metersbrede fietspaden, nooit meer stoplichten, een vette subsidie op de aanschaf van een ligfiets, belastingverlaging voor fietsers op meer dan twee wielen, subsidies omdat we meer en duurdere verlichting nodig hebben, véél minder regeltjes van de NVHPV, ontwikkelingsfondsen voor het nog sneller maken van onze fietsen en vooral minder, veel minder auto's om ons dwars te zitten.

Het is nog maar een pril begin, en ik weet ook niet eens of het al wel begonnen is maar er gloort een nieuwe hoop van duurzame mobiliteit aan de verkiezingshorizon. Stem lijst V!


De misschien wel beste fietspartij van Nederland?



2 opmerkingen:

  1. Ik twijfel nog of ik moet stemmen op Fiets Verder op Drie wielen of de Partij Voor Velomobielen. Maar gezien ik alleen tweewielers rijd en steeds vaker met wedstrijdjes mee doe ga ik toch maar voor 50+, het risico voor lief nemend dat deze verkiezingsbelofte weer niet gehaald wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je maar niet komt met de slogan: Stem V.

    BeantwoordenVerwijderen