zondag 3 maart 2019

Optocht met LOL

Het had misschien niet helemáál de gebruikelijke uitstraling van een carnavalsoptocht maar toch, de hele sliert praalwagentjes die zondagochtend op de Zutphense Houtmarkt stond opgesteld maakte indruk. De kleurigheid ervan, de subtiele aerodynamische details en vooral het bonte gezelschap uit plaatsen als Zwieren, Stokvissengat, Knienenburg, Vlearmoesdorp en Knotsenburg dat de zeven wagentjes bemande, zorgde voor veel spektakel.

Onder aanvoering van Prins Casper de Eerste zette om ongeveer kwart voor tien de hele stoet zich in beweging. Met als doel heul veul lol maken, maar ook de boodschap van lollige mobiliteit verspreiden in carnavalsloze gebieden.  Zo'n optocht van kwetsbare glasvezel en carbon voertuigjes is meestal geen goede combinatie met hossende en met bier gooiende dorpelingen die dit weekeinde overal los op straat lopen ...of liggen. In elk geval had de LOL-leiding besloten daarom geen enkel dorp te doorkruisen waar een optocht zou zijn.

Zeven wagentjes één pont
'T was sowieso een rustig ritje, niet in de laatste plaats doordat een zeer uitgebreid buienfront  Midden Nederland tergend langzaam passeerde. Na een succesvolle optocht door Velp en Rozendaal besloot de tochtleiding dat het tijd was om te ravitailleren.  Want wees nou eerlijk, zonder koffie, thee, appelgebak en in dit geval ook cheesecake is zo'n LOL-optocht beslist niet compleet.

Een goed stuk cheesecake kan appelgebak best vervangen :-)
Via de beschutting van de Veluwse bossen reed de hele stoet weer richting Zwieren waar ik afhaakte. Op 300 meter van mijn voordeur had ik nog even mijn moment van de dag:-). Ik stak de Admiraal Helfrichlaan over en het viel mij op dat er een wachtende mensenmassa, waaronder veel verklede kinderen, langs de straat stond. In de verte hoorde ik hoempapamuziek. Hier stond iets te gebeuren! Op het moment dat ik net de kruising over was hoorde ik iemand zeggen: "Oh, komen zo van díe kant?", daarbij wijzend in de richting waaruit ik net gekomen was.  Kijk zó promoot je dus het ligfietsen! NVHPV doe er wat mee.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten