woensdag 29 augustus 2012

Nieuwe oogst: de eerste twee zijn geregistreerd

De eerste fietsdag na mijn omstuimige velomobielsafari door Noord Holland en Flevoland was ook weer mijn eerste fietsdag met scholieren op het fietspad. Ze waren er weer, de jongens en vandaag vooral meisjes die zwalkend alle ruimte nodig lijken te hebben.

IIIIIEEEEEHHH!!! (bron Wikipedia)
Och, zolang ze maar op tijd op mijn velomotoeter reageren vind ik het allang best. Zoveel zijn het er niet en ze gaan meestal keurig en tijdig aan de kant. Da's niet zo vreemd, want ik ben natuurlijk een belangrijke rijdende attractie voor deze jongelui.

Een velomobiel is nog eens wat anders dan suf Facebooken op je smartphone. Een Strada is echt, is geel en een Strada is angstwekkend snel alweer voorbij. Dat angstwekkend zal er hoogstwaarschijnlijk voor zorgen dat de dames vrijwel standaard hysterische gilletjes slaken als Strada 94 voorbij snelt.

Zo ook vandaag: als ik het tweede damesgroepje met gepaste snelheid passeer hoor ik het weer "...IIIIIEEEEEHHH!!!". Deze keer klonk het extra mooi want het was nieuwe oogst: de eerste van de nieuwe schoolseizoen. Een paar kilometer verderop kan  ik nummer twee oogsten: een meisje dat net weer zwalkend opstapt en blijkbaar verrast is door het gele gevaar. Haar kleine broertje (?) staat iets verderop nog te wachten en roept me toe: "....die dingen zijn in Nederland verboden!".  Minzaam zwaaiend stuif ik hem voorbij. Ach dat kleine spul moet nog veel leren...




6 opmerkingen:

  1. Tja, vandaag besef ik voor het eerst dat ik liever met brugpiepers of pubers van doen heb dan gerespecteerd ouder volk.
    Die jonkies doen af en toe wat vervelend, maar meestal zien ze de lol ergens wel van in. Als je met ze meespeelt dan maak je vrienden voor het leven. Zoals je beschrijft.

    Hier op de Veluwe is het op dit moment nog al toeristisch. De fietspaden zijn soms zwaar bevolkt met grijs, wit of rose dan wel blauw gepermanent haar.
    In colone rijdend heb je er een dagtaak aan ze te passeren.

    Het meest irritante vind ik van ze dat ze volkomen overtuigd zijn van het recht dat je op lage snelheid (hard zat!) naast elkaar mag fietsen.
    Daar hoeven die 'racefietsen' helemaal niet langs gelaten worden.
    (ik doe niks verkeerd, jullie scheuren zo gevaarlijk hard over het fietspad...)

    Kan je schooljeugd nog beinvloeden, deze oudere jongere laten zich niet corrigeren. Ze reageren vaak uit de hoogte, gepikeerd of soms zelfs gewoon agressief. Als je niet uitkijkt lezen ze jou de les.
    Met jongere kan je nog lachen of een geintje maken.
    Deze zuurpruim groep is niets aan besteed. Soms geen stom woord terug. Vaak een bozen blik is je deel. Het lijkt wel of de fietstocht een opgelegde straf voor ze is. Ze genieten niet.

    Ook hun lichamelijke beperkingen (die ze nooit zullen toegeven in zo'n geval) hindert hun. Bij het omkijken. Hun gehoor. Hun gebrekkig evenwicht bewaren. Snelheid van reageren. Gebrek aan verkeersinzicht.
    Ben ik nu respectloos? Ik ben zelf van die leeftijdsgroep!

    Ben ik hard in mijn oordel? Ja eigenlijk wel. Maar met alles waar te voor staat, is niet goed. Te veel oudere fietsers is echt hinderlijk, soms ronduit gevaarlijk.
    Voor zichzelf en voor andere weggebruikers.
    Echt iets zorgelijks in deze contreien. Een zekere overlast zelfs.

    Helaas kan ik er weinig tegen doen. Beleeft en geduldig blijven.
    Goed hun gedrag observeren en trachten uit de vuurlinie te blijven zonder brokken te maken.
    Soms heel lastig op hun onvoorspelbaar gedrag te anticiperen.
    Ze stappen zomaar af, zonder aanwijsbare rede. Erger nog, ze schrikken om het geringste en raken daarbij makkelijk de macht over hun stuur kwijt en raken daarmee naast het fietspad of rijden juist tegen je aan.
    Dat wil niemand. Maar helaas harde praktijk hier.

    Laat het maar snel gaan regenen of kouder worden, dan is het weer stil op de fietspaden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste BrandweerQuest

      Je laatste zin "Laat het maar snel gaan regenen of kouder worden, dan is het weer stil op de fietspaden." is eigenlijk heel herkenbaar. Alhoewel ik weinig last heb van "hinderlijke oudjes" is de ochtendtocht van woon naar werk altijd het prettigst want zo om een uur of zes heb je de wereld van het fietspad nog voor jezelf...

      Verwijderen
    2. Beste BWQ,

      En nu vraag ik mij af of jioj ook gepermanent haar hebt en welke kleur jou dan goed zou staan.☺

      Hgr Peter

      Verwijderen
  2. Tussen Ede en Apeldoorn ook veel fietsers. Veel oudere vakantiegangers, en de laatste tijd ook weer veel jeugd.
    Ik herken het beschreven verschil tussen jong en oud. Jongelui reageren vaak alerter, zien ook de lol van zo'n gevaarte in. Mijn ervaring is dat ouderen vaak fietsen op een manier van: het is míjn vakantie, míjn fiets, míjn fietspad, en jíj rijdt te hard, bent lastig, gevaarlijk. Maar ik moet niet iedereen over een kam scheren: ik zie ook wel eens ouderen enthousiast kijken, wijzen en zwaaien.
    Ik probeer altijd als dank even te zwaaien naar mensen die voor me aan de kant zijn gegaaan bij het inhalen. Ook al baal ik nog zo van de trage reactie en de bijna zichtbare onwil om rekening te houden met m'n velomobiel.
    Behalve vanmiddag. Ik wilde iemand inhalen op een breed tweerichtingsfietspad. Ik kon er makkelijk langs. Soms schrikken mensen als je zonder waarschuwing langs komt zoeven, dus ik belde voor de zekerheid toch maar even. De man kijkt om, kijkt nog een keer om en gaat expres naar links om me te hinderen! Ik moest met 45 km/u bijna door de berm om er langs te kunnen.
    Hij riep me wat na. Ik probeer nooit naar mensen te schreeuwen onderweg, ook al zou het terecht zijn. Maar nu ontschoot me toch een verontwaardigd 'Kijk uit man!'
    Tussen die man en velomobielen zal het wel nooit meer goed komen...
    Die asociale velodebielen ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahaha! IK blijf bijleren. Velodebielen. Ai! Mijn haarkleur? Welk haar? :-D
    Gisteren had ik wel een hele slechte dag met oudere fietsers. Over een kam scheren is idd ook fout. Maar toch....het is toch wel een steeds vaker voorkomend verschijnsel. Zeker op de toeristische plekken vd Veluwe. Veluwe bastards Haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja, ik ben geboren en getogen op de Veluwe. Het is een mooi stuk Nederland. Helaas smalle fietspaden, die je beter kan mijden in de zomer. de ervaring van Marinus is herkenbaar. Ik heb dat onlangs gehad op een stuk waar de fietsvierdaagse van Laren was. Sjonge jonge, die (jong)bejaarden. komen aanscheuren in hun veel te grote auto's met fietsen erop. Gebruiken veel te veel van de rijweg, wat ze vervolgens fietsend ook doen.
    Gelukkig heb ik ook veel positieve ervaringen en ja, ook met ouderen.

    BeantwoordenVerwijderen