" Life is like a 10-speed bicycle. Most of us have gears we never use". (Charles Schultz) |
Ja, ik geef het hier publiekelijk toe. Ik fiets met Strada 94 tegenwoordig al weer maanden uitsluitend op het middenblad voor; en de versnellingen 1 en 9 gebruik ik eigenlijk nooit. Na een uitstapje naar het grote blad voor, bevalt dit uitstekend. Het kleinste voorblad heeft zelfs nog nooit een ketting gezien.
Maar tussen de 2e en 8e versnelling schakel ik me wel weer wezenloos. Ik hoop dat ik zo al die ongebruikte versnellingen nog een beetje compenseer.
En kijk ik naar mijn andere fietsen: voor zover ze al over versnellingen beschikken, gebruik ik die maar zéér spaarzaam. Ja op fietsvakanties in de bergen, daar wil ik wel schakelen. Of in Nederland, op écht steile brughellingen en bij échte tegenwind. Maar anders? Eigenlijk bijna nooit.
Tja, zo bekeken is er, volgens Charles Schultz dan, nog veel meer van het leven te maken. Een mooie gedachte zo aan het begin van het nieuwe jaar.
Bron citaat - de afbeelding komt (afgezien van de velonaut ;-) uit eigen keuken. Charles Schultz is de schepper van Snoopy, Charlie Brown en andere bekende Peanuts figuurtjes. Schultz haalde voor de inhoud van de strip veel ervaring uit zijn eigen leven. Of hij zelf fietste is niet bekend.
Het is voor mij vooralsnog niet anders : enkel middenblad, al is die al een paar tandjes groter dan standaard. Kleine blad ook nog volledig ongebruikt en in mijn geval ook gedeeltelijk onbruikbaar vanwege de grotere kettinglengte ivm het grootste kettingwiel.
BeantwoordenVerwijderenMaar ik hoop nog wel het vermogen te ontwikkelen de grootste te kunnen gaan gebruiken want die heb ik speciaal een aantal tanden groter erin laten zetten ;-)
Nu krijg ik die nog niet eens rondgedraaid aan een juist toerental zodat de snelheid dramatisch inzakt, lol
Maar ik weet nog hoe ik mij doodschaamde toen ik een gewicht van 25 kg met trillende armen boven mijn hoofd moest heffen in de sportschool. Daar is met de jaren toch 100 kg bijgekomen...Het mooie van een menselijk lichaam is dat het zich kan aanpassen.
Tja, dat komt me heel bekend voor, in Nederland tenminste. In het verleden op de racefiets gebruikte ik ook slechts 4 tot 5 tandwielen van de 10 op de achterkrans, en reed uitsluitend op het buitenblad voor. Dat veranderde heel snel na aankomst in Noorwegen, hier moet je gewoon alle versnellingen gebruiken, dat is nu ook het geval met de Strada, ik gebruik ze echt alle 30!
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Adri.
Ik schakel op al mijn fietsen behoorlijk veel. Al was het maar om de knietjes te sparen. Kleine blad voor gebruik ik in de mango ook nooit en die ene keer dat ik het wilde gebruiken vloog de ketting eraf...... De hint was duidelijk voor mij. Bovendien is de lichtste versnelling via de achtercassette en de versnellingsnaaf al licht genoeg om met een fikse cadans heuvels te bedwingen met lage snelheid (rond 10km/u als het moet) Alleen als de snelheid nog lager komt te liggen door een écht steile heuvel kan ik me voorstellen dat ik het kleinste voorblad gebruik.
BeantwoordenVerwijderenHier in vlaanderen gebruik ik mijn 3 bladen toch regelmatig. iedere dag de klim naar mijn werk de bergop, moest die kazerne nu net op het hoogste punt :(
BeantwoordenVerwijderenen het grote blad gaat erop als ik +40km/u wil rijden.
Afgelopen vakantie tijdens een rit van 230+ km (van zuid-oost Brabant naar zuid-west Zeeland - mijn langste rit tot nu toe) stond ik bij km-stand 160 aan de 'voet' van de Zeelandbrug. Toen heb ik voor 't eerst het kleinste blad vóór gekozen. Met een stormachtige wind van 7 Bf tegen en niet meer al te frisse beentjes had ik die versnelling echt nodig.
BeantwoordenVerwijderenGroet, F.
Q583
Ik heb 7X2x3=42 versnellingscombi's in de Limit. Om de trekkerhellingen in Aalsmeer op te rijden gebruik ik ook echt de laagste!
BeantwoordenVerwijderenNormaal rijd ik met het grootste (52t.)wiel voor. Die draait ook het stilst n.l. :)
Mvg Mick