Wel realiseerde ik me die dinsdagavond, dat mijn fietsroute de volgende dag grotendeels door het winterse buitengebied zou gaan. En zouden de drie gemeenten die ik doorkruis allemaal wel geveegd en gestrooid hebben? Laat ik nu, met een vooruitziende blik, de Schwalbe Marathon Winter in huis hebben. "Paul je hebt 'm, als je 'm nu niet monteert, wanneer dan wel?", dacht ik en snelde naar de garage om het achterwiel van de band met de spijkertjes te voorzien.
Een winters detail: spike van een Marathon Winter band - je raakt er gegarandeerd een stel kwijt |
Bandentest
Ik had deze 1 kg zware achterband (47-559) al één keer eerder gebruikt. Toen meldde ik al dat ik behoorlijk mijn best moest doen om boven de 30 km per uur te komen,Dat was deze week niet anders. Gemiddeld fietste ik 3-5 kilometer per uur langzamer. In de praktijk betekende dit dat ik 10 minuten langer over mijn route deed. Niet echt een probleem dus. Eigenlijk eerder een voordeel; mocht ik wel 20 minuten per dag langer genieten van het velomobielen.
Het was/is winterbandentijd |
Had ik 'm ook echt nodig? Nou eigenlijk niet. In de binnenstraten van de Dierense en Apeldoornse woonwijken lag woensdag nog een behoorlijke sneeuw-ijslaag. Maar op vrijdag was bijna alles al weg. In het buitengebied was de route wonderbaarlijk schoon.
Woensdag gaf deze band me een prettig gevoel van controle. De voorwielen met Marathon Plusjes gleden soms weg, maar het achterwiel lag als een huis op de weg. En waar het asfalt schoon was knisperden de tientallen spijkertjes met het geluid als van fietsen in versgevallen sneeuw. Marathon Winter, ook zonder sneeuw, voor het utlieme wintergevoel!
Eigenlijk had ik 'm donderdag al kunnen verwijderen, maar ik ben nu eenmaal een luie fietser. De eerste 10 spikes was ik na de eerste rit al kwijt. En vanochtend vond ik er weer eens één (zie eerste foto) in de garage. De winter moet niet té lang gaan duren, maar voorlopig geniet ik er nog van!
Naschrift
Wim Schermer heeft in januari 2013 de Marathon WInter getest, en verrassing, deze blijkt redelijk licht te lopen.
I have been using those tires on all 3 wheels this winter and they work great. It's -22C as I type this and it's snowing again. It's winter in our part of Canada and lots more to come yet. Enjoy what you have because it could be worse like here.
BeantwoordenVerwijderenHoi Paul,
BeantwoordenVerwijderenNet als Kevin heb ik ook spijkers rondom, en dat is inderdaad het ultieme gevoel van controle, alhoewel het wel een stukje zwaarder fietst. Spijkers verliezen valt eigenlijk bij mij wel mee, de Marathon Winter op de voorwielen (42-406) zijn er wat kwijt, vooral bij hard remmen in de bocht verlies je er wel eens één. De dikke Suomi Winter HC (57-559) is er nog geen kwijt, maar de spijkers liggen daar vrij diep in, enkel de puntjes steken door de dikke noppen heen. Ondanks dat er nu geen sneeuw ligt hier zijn sommige stukken weg soms onverwacht ijzig door overlopend water. Dan ben ik blij met m'n spikes!
Ik vond trouwens je vorige kop met de ministrada leuker, maar het is jouw keuze.....
Groeten, Adri.
Je schijnt reserve spikes te kunnen bestellen, volg de link aan het eind.
BeantwoordenVerwijderen[quote]Als er spikes verloren gaan kunnen die dan vervangen worden?
Ja, wij bieden nu een set met reserve spikes inclusief gereedschap aan.[/quote]
http://www.schwalbe.de/nl/nl/produkte/spike_tires/produkt/rubrik/index.php5?flash=1&gesamt=199&ID_Einsatzbereich=13&ID_Produktgruppe=45&ID_Produkt=139&ID_Rubrik=1&ID_Land=15&ID_Sprache=3&tn_mainPoint=Produkte&tn_subPoint=Spike%20Tires