zondag 20 januari 2013

Whike avant la lettre

Ongeveer een jaar geleden schreef ik in het bericht Ontspannen achteruithangen en gaan met die banaan over de zeilligfiets de Whike. Toen ik vandaag op fotowebsite Flickr op zoek was naar een foto die ik rechtenvrij bij een heel ander bericht kon gebruiken, stuitte ik bij toeval op onderstaande zwart-wit foto van lang lang geleden. Niet wat ik zocht, toch leuk.

Eigenlijk is alles al een keer bedacht. Deze "sail trike" had weliswaar geen ketting en pedalen maar daar waren ze, net buiten beeld, zelf ook wel achter gekomen. De voorste man kijkt nog enthousiast maar de achterste al wat bedenkelijk. "Hoe moet dat als het straks even niet waait? Daar moet toch iets op te bedenken zijn.", zie je 'm denken.
 
En dan heb je al snel een Whike. Alleen het Ventisit zitje ontbreekt nog, zo te zien. En de achterband staat bijna plat, da's natuurlijk een snelle F-lite avant la lettre;-).

Sail wagon, Brooklyn, omstreeks 1912. Foto Library of Congress via Flickr

Naschrift


Ook Wim Schermer schreef al eens over de Whike. Wie is er al eens een Whike op de openbare weg tegengekomen?


1 opmerking:

  1. Hoi, ja ik in A'dam Noord. Ik reed daar met m'n Jan Eggens trike. We reden elkaar frontaal voorbij en ondanks dat hij geen wind id zeilen had reed 'ie toch wel met trike-tempo. Niet gek die snelheid omdat hij ook nog eens 'n jochie achterop had (z'n zoontje?).
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen