En dan treed je wat dichterbij en zie de duizenden kleine barstjes in het schildersdoek die wijzen op de ouderdom van het kunstwerk dat je bekijkt.
Een soortgelijke ervaring had ik enige tijd geleden toen Quest 324 van mijn collega weer eens naast Strada 94 in de fietsenstalling stond. Deze Quest is natuurlijk mooi geel én beplakt met rood-witte verbodsbordstickers. Als je 'm op straat voorbij ziet flitsen zie je alleen dat geel, rood en wit. Maar sta je er met je neus bovenop dan onthult zich het craquelé van een waar fietskunstwerk.
Q324 van enige afstand. Behalve wat krassen op de wielkast schijnbaar mooi glad en geel. S94 staat bescheiden op de achtergrond |
Alle details van Q324 zie je alleen als je er met je neus bovenop staat! (bron foto Flickr) |
Desgevraagd vertelde mijn collega me het een en ander over Q324: bij ijzel iets te snel door de bocht, bij dichte mist een middengeleidertje geraakt en zo nog het een en ander. Gelukkig waren het allemaal eenzijdige incidentjes maar je kunt ze nog steeds goed aflezen aan de zijkanten van deze fiets.
Een Quest met een verhaal.... |
'T mag niet fraai zijn, deze velomobiel heeft karakter! Al die krassen en kraakjes zijn het bewijs van een levend vervoermiddel. Een 'grande dame' die al jaren geen Commandant 4 meer gebruikt om haar rimpels te verbergen. Een fiets die niet de meeste tijd in de garage staat te glimmen, maar één die lief en leed heeft gedeeld met de huidige én alle vorige eigenaren.
Een fiets met karakter... |
Update: het uiterlijk van Q324 onderging maanden later een totale remake
Ik rij toch liever in een gefotoshopte fiets. Ik erger me altijd kapot aan krassen enzo en helaas heeft mijn mango er daar nogal veel van...
BeantwoordenVerwijderenIk was blij dat de eerste kras in mijn Q491 zat. Hebben dat vast gehad.
BeantwoordenVerwijderenDe rest doet dan geen zeer meer.
Hoe meer krassen hoe minder je merkt dat er een bij komt.
Toch mag de kras op de laatste foto wel wat aandacht.
Het polyestervezel komt erdoor. Dat gaat steeds verder en dieper.
Bij mijn oude BrandweerQuest Q66 had ik altijd natte heupen van de doorgesleten wielkast. Niet fijn.
Nu heb ik een lek in de staart. Heeft zeker iemand eens in geknepen.
Foto 2: echt hilarisch.
BeantwoordenVerwijderenJa die is echt leuk.
VerwijderenIets voor het Rijksmuseum?
Zal ze leren met dat gedoe over die fietstunnel..:-D
The first scratch hurts the most, on any thing new. Quest 324 is a veteran full of experience.
BeantwoordenVerwijderenMisschien wel weer eens leuk een kunstzinnige expositie over ligfietsen. Niet snapshots, maar beeldend, fantasie, details uitvergroten, getekend, abstrakt, sfeervol. Thema fietsen, maar ook mooie special paint.
BeantwoordenVerwijderenIdee?
https://www.dropbox.com/s/bhq7cddo1ak69j3/ijs.jpg
Leuk om mijn oude fiets nog eens voorbij te zien komen.
BeantwoordenVerwijderenToen ik hem verkocht ook al met de nodige ervaring........confrontaties met een auto en een hond lieten zo hun sporen na (hoewel vakkundig gerepareerd door VM.nl)
De stickers blijven leuk (en super reflecterend).
Groet, Richard
I like your view on the scars of age - we don't go looking for them but when they show up, we can bear them with pride and dignity or go looking for the plastic surgeon to hide them. I've found that the older I get, the beauty of age becomes much more... apparent.
BeantwoordenVerwijderenGreat story. I loved it! I liked it so much I posted a link at BROL for others to see and Read it. I look forward to My Mango having a history in its shell too! Fulfilling its purpose well ridden and LOVED!
BeantwoordenVerwijderen