dinsdag 30 april 2013

Strava: sport versus tran-sport

Vlak voor ik op Publiceren wilde klikken las ik nog net dit bericht "Strava niet voor velomobielen". Omdat mijn insteek een iets andere is publiceer ik het toch. Eigenlijk had ik het wel goed aangevoeld.

Een tijdje geleden las ik het bericht van Questrijder Marcus over de Strava app. Hm, dacht ik, dat kan ik wel eens proberen. Ik downloadde de app en bleek zowaar al een account te hebben. Ooit eens één keer wat mee gedaan maar nu kon ik zo aan de slag.

Tot nu toe gebruikte ik af en toe de Endomondo app maar het principe van de segmenten in Strava leek me bij uitstek geschikt om in beeld te krijgen hoe lang ik over de verschillende stukken van mijn route deed en of daar nog betere alternatieven voor te bedenken waren. Als velonaut ben je tenslotte altijd met de optimale route bezig.

Ik fietste een paar dagen heen en weer naar Apeldoorn en inderdaad was Strava handig in het gebruik. Het werkte prima.


Maar toen begonnen de eerste bespiegelingen over "oneerlijke"  concurrentie op te duiken. Want er zijn natuurlijk maar bar weinig racefietsers die het op kunnen nemen tegen een getrainde velomobilist op volle snelheid. Of dat nou "oneerlijk", of "onsportief" is? Het in elk geval is het een ongelijke strijd. En door 'die' anderen wordt dat zeker dan als onsportief of oneerlijk beleeft.

Die 'race on the internet' Is blijkbaar iets dat overal emoties oproept.

Sport versus tran-sport


Voor mij is het helemaal geen ongelijke strijd tegen al die racefietsers en vice versa. Want het is sport versus tran-sport! Het is Strada94-appels met Stravaracefietsers-peren vergeljken. Mij gaat het bovenal om comfortabel én natuurlijk ook snel transport. Het mag wellicht sportief zijn, het is géén sport wat ik doe. 's Ochtends maak ik het niet te gek want wil niet té bezweet op het werk aankomen en 's middags heb ik er al een hele werkdag opzitten.

De gedachte van sportieve (desgewenst ongelijke ;-) competitie is mij vreemd. Ik doe het voor mezelf en dus hoor ik helemaal niet in de Strava-leaderboards voor te komen. Dat ik toevallig een stuk sneller ga dan de meesten anderen op koersfietsen kan ik niet voorkomen, maar mijn drijfveer is een andere. Inmiddels heb ik al mijn ritjes op "private" gezet. Ik ben uit een wedstrijd gestapt waar ik toch al niet aan meedeed.

Mijn doel is niet morgen sneller te zijn dan gisteren, maar een wedstrijdje met mezelf is soms wel leuk!
(Zeer vrij bewerkt naar: Strava Ads )

De écht snelle racefietsers langs het Apeldoorns Kanaal hadden overigens niet veel van mij te vrezen. De toppers op het 15 km lange kanaalsegment (dat ik zelf heb aangemaakt) rijden gemiddeld ruim boven de 35 km p/u en dat haal ik niet. Ik zou het moeten kunnen maar ik ben er gewoon te lui voor. Maar is dat juist niet ook één van de vele essenties van het ligfietsen: meer meters met minder moeite?

Géén oordeel


Is jouw drijfveer die van velomobielrijden (vooral of óók) als sport, beschouw het bovenstaande dan vooral niet als een oordeel, of nog erger een vooroordeel. Helaas voor jou blijkt nu (zie opmerking bovenaan dit bericht) uit de Segment Leaderboard Guidelines dat velonauten niet mee mogen dingen naar de plaatsen op dat Leaderboard.

Je zult het weer gewoon met een RIS in natura moeten doen. Eigenlijk veel leuker toch?


4 opmerkingen:

  1. Van mijn krijg je de wind niet van voren hoor Paul....

    In tegenstelling zelfs, ik gebruikte Strava ooit al om mijn toerfietsrit met een Strada rit te vergelijken op een afstand van 10 km. Heel informatief. En dat was wel een sportieve, maar beslist geen PR rit.

    Ik gebruikte Strava zowiezo al om mijn eigen ritten te vergelijken. Daar is het ook het meest gechikt voor zoals alle analyse software.

    En kom Quezzzt, jij bent ook niet vies van op je borst trommelen als je weer eens een PR of een vermeldingswaardige RIS hebt gemaakt ....jawel, maar die gooi ik dan ook liefst op Youtube ( trouwens ook alleen te bekijken met een link vanaf mijn Blog dus niet iedereen kan zich er zomaar aan storen/over vallen )

    Ik vind die virtuele bekertjes leuk, maar anderen daarop beconcurreren ??

    Ik strijd wel voor mijn plaats op een echte wedstrijd, wat dan weer als voordeel heeft dat niemand je prestaties zal betwijfellen als die officieel gemeten zijn ;-)))





    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie uiteenzetting en beargumentatie Paul! Ik blijf in dat geval toch voor een eigen "velomobile leaderboard" ;-)
    Voor mij is Velomobielforensen niet alleen TRANSport maar ook SPORT, zowel naar werk als naar huis. Immers, rustig rijden is een vorm van sport (herstel). En nee, ik voel mij niet aangevallen, soms is de mening of opvatting van andere mensen een mooie manier van "extern relativeren"

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik moet zeggen dat de KOM op de Apeldoornseberg mijn ego wel even streelde.
    But than again, ik hield mijn benen stil en viel slechts met 80 km/uur naar beneden. Makkelijk zat in een Quest.
    Daarna vond ik de segment records slecht amusant en uiteindelijk zelfs een beetje irritant. Het zei me niet veel.
    De meeste trajecten zal ik niet vaak rijden om mijn eer scherper te stellen. Als ik daar al moeite voor zou doen.

    Toch vind ik het een grappige ontwikkeling die App. Juist omdat er ineens zoveel belangstelling vanuit de liggers is.
    Er zitten nl. hele interessante tracks bij van velomobilisten die regelmatig een route rijden en helemaal verfijnt hebben.
    Daarmee kan je voor jezelf een kaart samenstellen van tracks die wel eens van pas kan komen als je Nederland per Velomobiel doorkruist zoals ik. Altijd de snelste of handigste route bij de hand. Een soort virtuele snelfietsroute voor velomobielen dus eigenlijk.

    Ik heb wat aan de knoppen zitten draaien van Strava maar kan niet tot een tevredenstellend resultaat komen.
    Toch tracks delen, maar niet de 'normale' fietsen in de wielen rijden door hun records af te pikken.
    Bij de instelling Workout blijven de tracks wel beschikbaar om te delen, maar fietstotalen vervallen hiermee helaas.

    De velomobielclub op Strava moet die trouwens niet exclusief blijven? Volgens mij zit daar al een rechtopfietser tussen....;-P

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op zich kan ik me wel vinden in je stukje, want ook ik vind er meestal weinig sport aan om racefietsen eruit te rijden. Dus vanuit dat oogpunt ben ik het met je eens dat er weinig sport aan is om als VM rijder bovenaan het leaderboard te komen in Strava.
    Maar hoe zit het dan met racefietsers op een carbon fiets van 8 kilo met de beste groepen? Zetten die dan hun prestaties ook op private omdat dat wat oneerlijk is tegenover minder goed bedeelde broeders. Zowiezo zijn alle racefietsers niet eerlijk bezig tegenover mountainbikers. En zo kunnen wel even doorgaan. Strava dan maar helemaal opdoeken? Ik hoop het niet, want ik vind het wel een leuke tool om prestaties bij te houden en te delen. Wel lijkt het me een goed idee als er per segment een indeling komt op type fiets en dat er meer typen fietsen worden toegevoegd. Er kan dan een KOM per type fiets zijn en nog eentje overall.

    BeantwoordenVerwijderen