vrijdag 10 mei 2013

Het raadsel van 26 x ..

Je hebt fietsen en fietsen, én je hebt banden en banden. En in de categorie banden heb je dan weer 26 inch banden én 26 inch banden. Dat heb ik in elk geval van het onderstaande geleerd.

De achterband van mijn oude Kronan was aan vervanging toe. Deze Kronan is waarschijnlijk een van de eerste fietsen (meer dan 12 jaar geleden) die je in Nederland al gewoon via het internet kon bestellen en die toen niet te koop was bij de fietsenwinkel.

Kwestie van kleur en accessoires uitzoeken en een tijdje later belde dan de PTT aan met een heel groot pakketje. Stuur moest je er zelf nog opzetten, net zoals de optionele voorbagagedrager. Nog de pedalen eraan schroeven en klaar was je hippe stadsfiets met ballonbanden. Maar dat was wel ver voor de tijd dat stadsfietsen hip konden zijn en ballonbanden hadden ;-).

De FA903 in goed gezelschap
Mijn Kronan, met kentekenplaat FA 903 breeduit op de achterbagagedrager geschroefd, is oranje. Normaal gesproken kun je anoniem met deze fiets over straat. Niet echter tijdens nationale voetbalevenementen (EK en WK). Dan klinkt uit elk venster en elke deur je het olé, olé achterna. En ook op Koninginnedag ontkom ik niet aan allerlei opmerkingen.

Het berijden van dit oranje monster heeft mij gehard voor mijn leven als velomobielrijder. Ook dan hoor je wel eens een opmerking voorbijkomen, maar niets deert mij meer. Ik rij al meer dan 12 jaar op een oranje Kronan ;-)

De achterband van die Kronan dus, was behoorlijk glad aan het worden. Een snelle blik leerde mij dat het een '26 x 2 x 1½'  was. Ha, ook een 26, net zoals op de Strada. In mij bandendepootje op zolder had ik daarvoor nog een brede buitenband liggen.

Niet helemaal toevallig geeft
het etiket aan dat het een
Kronan band is!
Achterwiel uit de Kronan, oude band eraf, en nieuwe erop. Maar toen...waarom wilde die $%$#^ band niet op mijn mooie oranje Kronanvelg passen? Zeepsop erbij, bandenlichters eronder gewrikt.

Niets hielp...

Toen kreeg ik een moment van verlichting. Mijn nieuwe band gaf aan een 55-559 maatje te hebben, de oude meldde daarentegen een 54-584 te zijn. Ik begreep het niet helemaal, maar ik begreep wel dat zeepsop hier niet zou gaan helpen. Je hebt dus 26 inch en 26 inch?

Maar hoe kwam ik aan een goede 26 inch om mijn ouwe trouwe Tsjechische Rubena te vervangen. 584 banden blijken dun gezaaid te zijn, maar omdat ik toch bij de plaatselijke fietsenmaker moest zijn besloot ik het daar eens te proberen.

"Heb je toevallig ook nog een 54-584 buitenband voor mij?", vroeg  ik aan de man achter de toonbank. Met een stérke nadruk op toevallig. Of het voor die Kronan daar buiten was? In dat geval ging hij even naar het bandendepootje op zolder. Een paar minuten later was ik de trotse eigenaar van een Schwalbe HS315, de band die wel past.

Ik heb wat geleerd en ik kan weer 10 jaar vooruit op mijn fiets die sterker is dan een Renaultje Clio.

 

10 opmerkingen:

  1. En zo heb je ook 20 inch en 20 inch. Bij de meeste ligfietsen en velomobielen is 20 inch 406, maar M5 en Thys rowingbikes hebben de 'Zeeuwse' 20 inch die dan 451 is. Ook veel minder voor te krijgen dan voor 406 helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kan nog leuker: http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html

      Verwijderen
  2. Gelukkig is er dan als redder in de nood, onze hoop in bange dagen de European Tyre and Rim Technical Organization (ETRTO).

    Zie: http://www.presto.nl/bandenmaten.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor de volledigheid: Dat werkt dus ook zo met binnenbanden.
    Ik heb met mijn vorige Quest met 3x26 inch wielen een keer met maar liefst drie 26 inch reserve binnenbanden van verschillende diktes langs de weg gestaan. (Ik wisselde nog al eens van breedte buitenband) Er zat er geen een bij die die in de binnenband paste. Ze waren te groot! Er kwam een vouw in die je voelt en die uiteindelijk lek gaat.
    Dus het lek van de originele band maar weer geplakt in de regen.

    Nieuw binnenbanden aangeschaft bij Bike2Build in Ermelo......en weer hetzelfde. Te groot!
    Ik heb 3 splinternieuwe banden onlangs weg gedaan om verwerkt te worden in een upcycle project. (Ventiel bewaart voor PET-fles raketten te maken voor de buurtkinderen..)
    Ze bleven op de plank liggen en elke keer liep ik tegen hetzelfde probleem aan. Ze waren onbruikbaar voor mij. Weg ermee om vergissing te voorkomen.

    Bij mijn nieuwe Quest had ik dat bij de hand met de 20 inch voorbanden. Uiteindelijk uit nood Kenda's in gedaan van een oud kinderfiets wiel wat ik had liggen....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haa, de oude bandenmatenval ;-)

    Om het helemaal mooi te maken bestaan er banden die 24 inch hetn, maar groter zijn dan de kleinste 26 inch banden. Leuk he? Er zijn franse en engelse maten, en fietsenmakers in nederland zijn nogal conservatief, dus toen er jaaaaren terug een eenheid in de maatvoering kwam, doe etteretomaat heet (ETRTO) bleef men tot op de dag van vandaag heerlijk doormnodderen met die ouwe janboel. Laatst bestelde ik een 37-451 band, en dat is door de fietsenmaker keurig vertaald naar 20 inch. Waarop ik dus trots een vers bestelde 406 kreeg.....
    Ook leuk: ik geloof dat onder 20 inch alles valt tussen 438 en 451. En dat zijn nogal wat maten.....

    Als je het weet, kun je proberen om de janboel te verkleinen, maar uitbannen.... Ik vrees dat dit nog wel even kan duren.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een heldere uitleg van het bandenmatenverhaal en zijn historie is hier te vinden. http://www.velofilie.nl/_fpclass/bandenPDF.pdf

      Verwijderen
    2. Mooi lijstje. Als ik die naast de lijst van Sheldon Brown leg, kom ik volgens mij op nog meer maten (help!). Gelukkig is er al veel volledig 'uitgestorven'. Ik heb zelf een eenvoudiger actie ondernomen: alle fietsen overzetten naar één type ventiel (Frans, in mijn geval). Maar met wielen is dat al lastiger, al zijn 559 velgen niet heel duur, en passen vast ook in een Kronan. Ik heb tot nu toe de maten tot 4 kunnen beperken (305 op de radical, 406 op Fuego en Quest, 559 op gaucho, fuego en quest, en 622 op de boodschappenfiets). Gelukkig duidelijk verschillend, en ook in de bijbehorende inch-maat de maat die je krijgt bij een Nederlandse fietsenmaker.

      Wel bedankt voor de tip. Ik kijk ook een beetje uit naar een boodschappentank, en weet nu dat ik de Kronan kan afstrepen.

      Verwijderen
  5. Grappig Paul, ik had nog nooit van zo een "tank-fiets" gehoord ;-))

    Heuvelop lijkt me dat gewicht wel wat lastiger, maar hee, onze 35 kg velomobielen kunnen ook best klimmen als je eenmaal de spieren hebt laten wennen.

    Een "onverwoestbare" fiets zonder poespas heeft inderdaad wel degelijk een verkoopargument. Hoge betrouwbaarheid is OOK een zeer belangrijke kwaliteit.

    Zo, dus automobilisten stoppen wel voor zo'n fiets uit vrees voor zijn omvang en massa ?? Dus we moeten velomobielen niet zichtbaarder maken maar geichter laten lijken ;-))))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zeer herkenbaar probleem. Zowel van de banden als van de fietskleur. Zoals je weet heb ik een oranje Quest. Afgelopen weken weer regelmatig opmerkingen over gehoord.
    En die banden? Gruwel, die verschillende maten. Oplossen, net als de verschillende opladers voor mobiele telefoons, overigens.
    Ik heb eens uren doorgebracht om een buitenband goed op de velg te krijgen, de maat was iets te groot, waardoor er telkens een bobbel verscheen. Smeermiddel, zeepsop, niets hielp. Wel een passende band....maar voor ik de juiste te pakken had....
    Een mannetje met een zolder, dat wil iedereen wel, Paul.

    BeantwoordenVerwijderen