donderdag 16 mei 2013

OV of VM


Ik had onderstaande berichtje al klaar liggen toen ik vanochtend vroeg het bericht "OV of VM" van Quemo las. Dit verhaal sluit hier naadloos bij. Blijkbaar twee zielen één gedachte.

Ik zeg het wel eens tegen mij collega's: "Als ik met de trein zou gaan, was ik minstens net zo lang onderweg. Tja, en dan is de keus eenvoudig.". Maar stond ik al die keren geen onzin uit te kramen? Zou ik minstens net zo lang onderweg zijn als met een ritje met Strada 94?

Oftewel hoe verhoudt mijn reistijd zich tot alle andere vervoersopties die ik heb. Ik kan nl. ook met de bus naar Apeldoorn, ik kan met de trein gaan en in aanvulling daarop kan ik de benenwagen pakken of de Brompton weer eens van zolder halen.

Dat geeft een heel scala aan interessante forens-scenario's die ik uitgewerkt heb.

We gaan uit van van een gewone doordeweekse dag en een gewenste vertrektijd van zes uur in de ochtend. Dan spring ik namelijk meestal al in mijn gele bakje en peddel met gezwinde spoed noordwaarts. Hoelang zou ik er over doen als ik Strada 94 in de garage liet staan?

Op basis van reistijden met OV92, NS en ANWB kom ik op het volgende overzicht:

Reistijden met verschillende vervoersmiddelen. De witte stukken tussen de gekleurde
balken zijn wacht- en overstaptijd. De vertrektijden zullen in de praktijk in verband met
bus- en treindienstregelingen verschillend zijn per scenario; hier gaat het om de reisduur.


Globale routes van Dieren naar Apelldoorn en v.v.
Geel: fiets en velomobiel - Blauw: trein - Rood: bus

Dat de auto het snelst is boeit me niet, want ik ben niet in het bezit van zo'n vierwieler. Het is duidelijk, de velomobiel is voor mij echt de beste optie. Maar dat weet ik natuurlijk al maanden en maanden.

Wil ik zonder Strada toch zo snel mogelijk op het kantoor in Apeldoorn aankomen, dan rest mij geen andere optie dan de Brompton te pakken, snel naar het station Dieren te fietsen, en vanaf station Apeldoorn rap naar Apeldoorn Noord te rijden. Een flinke omweg via Zutphen, maar de trein is veel sneller, als ie eenmaal rijdt. Kon ik mezelf opsplitsen dan kwam ik in dat geval ongeveer tegelijkertijd met Strada 94 het parkeerterrein op fietsen.

Alleen een directe treinverbinding over de oude stoomtreinlijn via Eerbeek zou Strada 94 flink op achterstand kunnen zetten. Maar die gaat er voorlopig niet komen.

Alles waar een bus in voorkomt moet ik vermijden. Ook dat wist ik al. De lijnbus naar Apeldoorn stopt bij elke holle boom en dat kost veel tijd. En al helemaal niet moet ik met de door de ANWB geadviseerde fietssnelheid naar Apeldoorn gaan fietsen. Maar die gaan waarschijnlijk uit van een tempo waarbij je nét niet omvalt.

Niet dat ik één van deze niet-velomobiel opties serieus overweeg. Het gaat nl. juist niet (alleen maar) om tijd en snelheid.  Het gevoel buiten te zijn en met de wind in je haren (voor zover aanwezig ;-) lekker te bewegen terwijl je toch "nuttig" onderweg bent is onbetaalbaar. Al kwam er elke dag een gratis limousine voorrijden, de keus voor de Strada zou ook dan niet moeilijk zijn.

Allemaal zaken die ik en andere velonauten eigenlijk allemaal allang weten. Niks nieuws te melden hier dus, maar wel fijn dat je dat goede gevoel uit kunt rekenen.

Graag gedaan en fiets ze!


17 opmerkingen:

  1. Jij hebt er zelfs een mooi plaatje bij :)

    ANWB zegt me dat ik met de auto het snelst ben met 0:56. Als ik daar dan dus nog geen 50% bij op tel, dan heb ik de tijd voor m'n Quest. Dan valt het mij nog tegen hoeveel sneller de auto is. Als ik met mijn Quest dus een gereden totaalgemiddelde heb van 31,4 km/h dan komt de auto dus uit op zo'n 45 km/h gemiddeld..... Ik moet gewoon sneller leren fietsen met snelheden zoals bijvoorbeeld Hans W., dan kan je denk ik zelfs de auto er (bijna) uit rijden.

    Wel is me duidelijker dat hoe groter de afstand, hoe sterker de auto wordt en hoe sterker het OV. Maar als op 46 km afstand Quest en OV gelijkwaardig zijn aan elkaar, dan is de Quest dus binnen die afstanden de snellere.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn reisafstand is 27 km. Wil ik de auto verslaan op deze afstand moet ik ruim 46 per uur gemiddeld rijden. Zelfs al zou ik een snelle Questrijder zijn, dan nog lijkt me dat buiten bereik.

      Als je als automobilist de kortste route naar mijn bestemming volgt (dwars door de stad) doe je er wel 45 minuten over. En dan komen vm en auto dicht bij elkaar.


      Verwijderen
  2. En geloof die reistijd met de auto maar niet. Volgens de routeplanner is het 16 minuten met de auto maar in de praktijk doe je er minstens 20 minuten over en als je file hebt is het rustig 30-35 minuten. Met de velomobiel is het altijd tussen de 20 en 25 minuten. Ongeacht file ;)

    Als ik straks in Spijkenisse woon ga ik uit van 50 minuten reistijd naar Schiedam. De routeplanner geeft aan 22 minuten, dat klopt inderaad buiten de spits maar in de spits mag je minstens een uur uittrekken voor die rit.

    En je geeft het zelf al aan: Het fietsen is ook gewoon leuk genoeg om NIET voor de auto te kiezen :) Over het OV maar niet gesproken (brr)


    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou nooit tegen auto reisduur willen racen met een velomobiel op een manier dat ik maximale duursnelheid rijd om maar te bewijzen dat ik ermee kan concurreren. Dat is lobbypraat. Een auto is altijd veel sneller tenzij je drukke routes met veel files en/of oponthoud moet rijden. Zelf op korte afstand ( 5 km ) midden in de stad waar ik woon is het verschil voor mij al 10 minuten in voordeel van de auto en op 11 km deels buiten die stad al 15 minuten. Bij grotere afstand wordt het alleen maar meer. In een stad rijdt een auto dan wel langzamer, maar een velomobiel op stadsfietspaden/ in stadsomgeving vanwege zichtbelemmeringen, korte bochten, kruisingen en niet optimaal wegdek OOK !

    Een velomobiel rijdt het lekkerst op kruissnelheid waar je je matig bij inspant. Dat is het gezondst ( een sporthart is statistisch een gezondheidsrisico ) wat je kunt doen en het makkelijkst en best vol te houden. En bovendien kom je dan niet doorweekt uit je velomobiel en kun je wellicht volstaan met je verfrissen ipv een douche - zover dat al kan op iemands werkplek.

    Als je een velomobiel neemt meet je reistijd in gezondheid/tijd en niet in snelheid/tijd anders ben je verkeerd bezig want dan pak je een motorfiets waarmee je bij files en drukte jezelf snel door het oponthoud heen kunt werken en heel snel weer uit de file bent en weer door kunt rijden. Niet te kloppen in reistijd in de Randstad. Jaren gedaan.

    Een intercity trein van station A naar B is vrijwel niet te verslaan. Niet alleen omdat ie zo snel mogelijk 140 km/u zal gaan rijden en daar blijft tot nabij het volgende stopstation, maar vooral omdat ze ongehinderd het centrum van een stad naderen. In een motorvoertuig en zelfs op/in een fiets moet je dan door een woud van stoplichten en kruisingen. Dat laatste voordeel hebben ook stoptreinen. Het enige wat de trein zo traag maakt zijn de overstaps op andere treinen of bussen, en het feit dat ie wegrijdt waar je niet woont en je niet afzet waar je werk is, en het voordeel van die superieure gemiddelde snelheid verloren gaat in voor en na transport.

    Voor velen wier werk in kantorenparken die naast een station staan is de trein wel onklopbaar. De stations worden ook bediend door grote intercities met veel 1e kas afdelingen die goed bezet zijn. Die forenzen maken treinen rijden nog enigzins winstgevend en zijn erg belangrijk voor NS.





    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb mijn velomobiel voor m'n gezondeheid en m'n plezier. Maar dat neemt niet weg dat ik graag automobilisten graag een poepie laat ruiken. Nou zal ik niet vaak winnen van de auto en dan zeker niet op zo'n afstand van 45 kilometer maar daar gaat het ook niet helemaal om. Met de auto mag je 80 (op het bewuste traject) voor een groot deel, hoef je niet door kleine stadjes maar ga je er omheen. Als ik dan met de _fiets_, je weet wel, zo'n mensaangedreven geval dan toch nog op een gemiddelde snelheid kom die slechts 33% lager ligt dan die van de auto, dan vind ik dat toch wel een mooi gegeven.

      Maar wat betreft werkelijk winnen van de auto, daar heb ik toch andere ervaringen. Als ik naar de stad moet vanuit de buitenwijk waar ik woon, dan rijd ik de auto er met gemak uit, zeker als parkeren ook nog eens moet worden meegerekend, dan heb ik minuten winst op een stukje van 5 kilometer.

      Mijn woon-werk-route van 12 kilometer met de fiets is 15 kilometer met de auto. Het hoeft maar een tikkie druk te zijn en ik maak serieuze kansen om te winnen van de auto. Is het spits, dan is het bingo. Is het een drukke spits, dan is de auto nergens meer.
      Ik zie dat ook wel vaker. In de plaats waar ik werk, komt een auto me voorbij. Een kilometer of wat verderop kom ik hem weer voorbij en even later hij mij weer. Maar in de volgende stad kom ik de auto weer voorbij rijden (ik heb 5 verkeerslichten minder met de fiets en kan gewoon doorjakkeren over mooie fietsstraten)

      Intercity altijd sneller als je kantorenpark naast het station staat? Niet mee eens. Met de trein ben je afhankelijk van vertrektijden, met de fiets niet. Als je pech hebt, mag je met de trein bijna een half uur wachten (als je vrij bent om te gaan wanneer je wil van je werk dan geldt dit argument natuurlijk minder/niet). In dat halve uur kom je met de auto 30 kilometer verder en met de fiets toch ook nog 15 kilometer. Vaak heb je aan de andere kant van de rit toch ook nog een afstand af te leggen naar huis toe.

      Verwijderen
  4. Mijn stand wordt uitstekend verwoord door Quezzzt.
    Overigens een mooi en duidelijk inzichtelijk herhaal en onderzoek Paul. Wederom mooi reclame voor de velomobiel. Ik ben niet anders gewend van je inmiddels. ;-)

    Ik wil er toch nog wat aan toevoegen (anders wordt mijn reactie ongewoon kort....;-P
    Als je de keus hebt, kies je vaak voor de verleiding van het gemak en comfort van de auto. Geen gedoe met kleren, snel en gedachteloos ter plekke aankomen. Wat ook veel als argument aangevoerd wordt is: dat later op de dag in de baas zijn tijd moeten gereisd moet worden naar klanten. Dus zo snel als mogelijk....Laat ik daar maar even niets over zeggen. Dat ligt gecompliceerd en gevoelig.

    Tweede ding: Over openbaar vervoer versus auto is met hoeveel personen reis je?
    Een auto is vreemd genoeg als meer persoons vervoerder veel goedkoper dan de trein. Althans zo lijkt het.
    Ook dat is op meerdere manieren te verdedigen of uit te leggen.

    Zoals in de diverse commentaren doorschemert is het welzijns gevoel in een velomobiel erg hoog.
    Het geeft een zeer bevredigend gevoel je dagelijks routine te verheffen tot een prettige bezigheid.
    Voor mij het grootste doorslaggevende argument. Snelheid is maar relatief. Net als tijd.
    Snelheid is prettig, zolang het geen haast is. Tijd kan een gevoel zijn, een beleving. Als je die elke seconde prettig beleefd kan het toch niet lang genoeg duren?
    Heb je een afspraak OP een tijdstip? Vertrek dan eerder. Je hebt geen afspraak MET de tijd.......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hoi Paul, is carpoolen geen optie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maarja, waarom zou je dat willen? Goed, gezelschap maar verder?

      Verwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. leuke overzicht!!!

    als ik met de trein naar Amsterdam-oost zou gaan dan
    zou ik er net zolang over doen als me de quest...

    trein is: 47 minuten reistijd en dan moet ik nog 20 minuten lopen... dus een uur en 5 minuten ....

    met de quest doe ik tussen de 53 en 60 minuten over....

    dus de tijden scheelt niet zo veel...

    maar dan... trein is: €10,60 dag retour...
    quest.. €0,00 en 6 broodjes

    reken dit even keer 5.. ( werkweek )
    trein 53 euro... quest €1 ( heel brood gemiddeld )

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi overzicht. Wel die 6 bammetjes in de kosten meenemen :-)!
    Ik ga eens voor mezelf kijken, maar ik denk dat ik auto noch trein/fiets kan bijhouden. Maar ja, de velomobiel is onverslaanbaar in de lol-, gezondheids- en milieufactoren!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. We have no trains in our small center, so my options are Bus, Car, or Quest. The car can be the fastest except when an accident happens and traffic backs up. Car is stuck and you wait. With the Quest you go around the accident and arrive as normal. And the Bus, I pass him and he never catches me. Too many stops. As Magic Bullet wrote: "the velomobile is unbeatable in the fun, health and environmental! "
    Greetings from Canada
    Kevin

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wouw Paul,

    27 km in 36 minuten; dat is gemiddeld 45 km/h. Dat is een geweldig hoge gemiddelde snelheid. Complimenten hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Bocycle, kleine correctie is hier op z'n plaats. Die 36 minuten zijn de tijd die je volgens de ANWB nodig hebt; met de auto ;-). 45 gemiddeld met de Strada zou al een enorme uitdaging zijn; op deze woon werk route een mission impossible.

      Verwijderen
    2. Helaas gaat dit voor mijn woon-werk verkeer niet op:

      Mijn w-w is van Zaandam naar Hoofddorp (26 kilometer)

      Met de velomobiel fiets ik ongeveer 53 minuten. Er zit echter een pont in, die ongeveer een kwartier kost. Verder moet ik mij op mijn werk opfrissen en omkleden (10 minuten). Dus alles bij elkaar kost deze tocht mij 1.18 minuten. Met name Amsterdam-West kent nogal wat bochtjes, optrekken, afremmen en natuurlijk drempels.

      Met de trein is het heel anders: Ik heb ongeveer 12 minuten nodig om van huis uit in de trein te komen, die kost 25 minuten en dan nog 2 minuten lopen naar kantoor. En verder hoef ik mij niet om te kleden. Dit houdt in dat als ik met de trein reis ik twee keer zo snel op kantoor ben als met de velomobiel.

      Maar het is wel erg fijn buiten te zijn en het is goed voor de conditie.

      Verwijderen