donderdag 27 juni 2013

De Wonderbaarlijke Transformatie van Q324

Vanochtend in de velomobielstalling, waar ook brommers en motoren worden gedoogd, zag ik alles dubbel. Had ik me het snot voor de ogen gereden in een PR verpletterende recordrit, en zag ik nu twee Strada's?  Natuurlijk was het antwoord simpel. Me het snot voor de ogen rijden doe ik nooit, ik ben het prototype van  de echte luie fietser. Er stonden simpelweg twee echte Strada's in de stalling.

Nu wordt het pas echt mooi in de stalling: niet minder dan twee Strada's!
De linkse is natuurlijk het illustere model Mooi Geel 94, maar de rechtse? Deze Strada is de fiets die voorheen bekend stond als Q324. Een ingrijpende verbouwing van een Quest? Een remake die veel en veel verder gaat dan alles wat er met karton, hout en glasvezel de afgelopen maanden op het web te bewonderen is geweest? Nee, driewerf nee, niets van dit alles.

Q324, en nu komt er schokkend nieuws, staat voor De Totale Opknapbeurt in Dronten. De krasjes en kraakjes van dit klassieke meesterwerk gaan verdwijnen en zullen plaatsmaken voor strak en glanzend nieuw  plamuur- en spuitwerk. Maar dat ging dus allemaal veel langer duren dan mijn (ook) aan velomobielrijden verslaafde collega kon verdragen. De service van vm.nl kent geen grenzen en hem werd het unieke privilege verleend om met leen-Strada nummer S001 de reparatietijd te overbruggen.

"En hoe bevalt het?", vroeg ik hem vanochtend. Nou hij deed wel vijf minuten langer over zijn route van ruim 40 kilometers. De gemiddelde snelheid lag dan ook een paar kilometer p/u lager. Maar daarentegen die wendbaarheid! "Paul, je kunt van die bijna haakse bochten maken!", riep hij enthousiast, en deed voor hoe haaks je het stuur wel niet kon draaien. En voorbanden vervangen was ook zoveel makkelijker! Tja, dat kwam mij niet onbekend voor. Zelfs de gevolgde woonwerk route die volledig Quest-geoptimaliseerd was, kon nu iets worden aangepast.

Dat wordt echt wel wennen als straks Quest 324 weer rijklaar is. Als je namelijk één keer in een Strada hebt gereden dan blijft 't kriebelen ;-)




7 opmerkingen:

  1. Nog 3 a 4 weken denk ik en dan moet ik ook wennen dan gaat namelijk Mango 295 omgeruild worden voor QuestXs ... , dus ik ga het meemaken dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je raakt er aan gewent die dichte wielkasten. Maar ook ik heb lang geroepen dat ik nooit een Quest wilde. De brandweerquest was meer een Quango met staart EN open wielkasten. Ja dat is echt luxe wat ik nog wel eens mis. Boutje los en wiel er af....zucht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tsja, op mijn route kan ik me niet voorstellen dat ik sneller zou zijn in een Quest. Dan is de keuze simpel. Bovendien loop ik niet warm voor snelheden ver boven 50kmh op de openbare weg. En daar ga je pas echt het verschil merken. Maar ieder zijn keus natuurlijk.
    Iets heel anders: pas alsjeblieft op met het parkeren naast hete uitlaten van motoren/brommers. De hitte kan je bak vervormen. Tip van Sinnerbikes, ik heb het zelf niet uitgeprobeerd...;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt door de 'hete uitlaten' tip. Nooit eerder gehoord.

      Verwijderen
    2. Klopt wel Paul, ook de einddemper van motoruitlaten kunnen gloeiend heet worden. Die wil je niet op een paar centimeter van je gelcoat hebben.

      Ik blijf er ook bij dat als je zelden harder rijdt dan 40 km/u de Strada gewoon de beste vm.nl velomobiel is. Een Quest rijden in een stad blijft een handicap, de zijkanten van mijn F-lites zijn al behoorlijk weggevreten terwijl ik er nog zo op let dat ik de uitstuur beperk opdat ze niet aanlopen met mega-bochten.

      Ik moet ze binnenkort omdraaien ( schuren af aan de buitenzijde, de zichtbare happen in de gesloten wielkaststroomlijn doen dat ) anders klappen ze nog uit elkaar.



      Verwijderen
  4. De SinnerBikes legende gaat veel verder:
    Er was eens een eigenaar van een velomobiel die een wel heel luxe garage had: met verwarming (radiatoren). De eigenaar parkeerde zijn velomobiel naast de radiator. Niks aan de hand, tot het winter werd en de verwarming er aan moest scheuren om de garage boven de nul graden te houden. De velomobiel kreeg het er warm van!
    Toen het weer zodanig opgeknapt was dat de velomobiel weer naar buiten mocht, viel de eigenaar een vreemd patroon op, op de zijkant van zijn trots.
    De eigenaar probeerde SinnerBikes (die toen niet zo heette) ervan te overtuigen dat er wel degelijk iets mis was met zijn eigendom. Het bizarre patroon, mooie rechte verticale lijnen, deed hun besluiten dat niet zij (SinnerBikes) de oorzaak waren, maar dat de eigenaar wat te verwijten viel...
    Tot zover.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch hebben we de Mango kosteloos gerepareerd. Boze klanten kunnen namelijk heel onredelijk zijn en je reputatie al dan niet terecht een knauw geven.

      Verwijderen