maandag 19 augustus 2013

En je benen steken raar naar voren...

Leun achterover en doe iets,

Inspiratie en bron
'T is nu bijna twee jaar geleden dat ik mij serieus verdiepte in het fenomeen ligfietsen. Het verhaal heb ik al eens verteld, door een verandering van werkplek werd mijn woonwerk afstand met de helft gereduceerd. En die 25-30 kilometer voortaan te fietsen leek me een goed idee. Vooral na 11 jaar forensen met de trein.

In eerste instantie dacht ik toen aan een ligfiets, maar ik ontdekte al snel het fenomeen velomobiel en heb me toen niet meer verder in de wonderbaarlijke wereld van het open liggen verdiept.

Ik had zowiezo al wat twijfels. Bij weer en onweer zou ik net zoals op mijn andere fietsen blootgesteld zijn aan de geseling der elementen. Je benen staken zo raar naar voren  ;-) en keuzestress, keuzestress: welke van de 4000 verschillende types en merken ligfiets zou dan het meest geschikt voor mij zijn.

Een tweewieler, een trike, een roeifiets? 26 achter, 20 voor? Laag, medium of hoog? Bovenstuur of onderstuur? En zo kan ik dan nog een uurtje doorgaan. De velomobielkeuze, hoe moeilijk daar soms ook over gedaan wordt, is eigenlijk stukken simpeler.

Ik moest aan deze periode terug denken, toen ik alwéér een vrijwel nieuwe ligfiets op de advertentiepagina van Ligfietsnet voorbij zag komen. Vaak zie je daar puik materiaal, goed onderhouden, recent nog van nieuwe banden, kettingen etc voorzien. Maar keer op keer verbaas ik me ook over de verkopers die vermelden dat hun fraaie ligfietsje eigenlijk nauwelijks gebruikt is. Had ikzelf nog duizend overpeinzingen voor ik mijn Strada kocht, voor de aanschaf van een open ligger is dat blijkbaar niet nodig.

Een kleine bloemlezing van de verkopers:

  • Omdat ie al weer even staat niets te doen
  • Wordt te weinig gebruikt
  • In goede staat met weinig kms.
  • krijgt de aandacht niet meer die hij verdient (velomobiel aangeschaft dus ;-)
  • Hooguit maximaal 5 keer op gefietst!
  • etc. etc. etc. 

Even razendsnel dus het profiel van de gemiddelde open ligger. Wat impulsieve fietsenkoper. Die er veel van verwacht maar die ontdekt dat je met zo'n (snelle) ligger toch zowat met je achterwerk in de plassen hangt, én je benen raar naar voren steken (fotografeer maar eens een ligfietser recht van voren, dat ziet er niet uit).  Je wordt dus net zo nat als op een gewone rechtopfiets, alleen op andere plekken.

Je scoort weliswaar de beloofde snelheidswinst maar ineens ziet niemand je meer. Je bent in één klap gevaarlijk laag geworden! Je rijd een keer of twee (of twintig) naar je werk maar dat valt tegen, je gaat eens fietsen in het weekeinde maar dan is het niet leuk dat vrouwlief op een heel andere fiets fietst. Of, en da's natuurlijk een bekende wending van het verhaal, je komt in de ban van de velomobiel.

In dat laatste geval is het snel bekeken ;-) Die medium racer met onderstuur komt dan alleen nog maar op zomerse hoogtij dagen tevoorschijn. Tot je vijf jaar later ontdekt dat je er al 275 kilometers mee gereden hebt. Tijd voor een advertentie op Ligfiets.net. Zo gaat dat.

Om serieus aan het ligfietsen te geraken moet er zowiezo ergens een schroefje los zitten, wil je afglijden naar de velomobiel dan moet er meer los zitten. Vandaar dat die kliko's altijd zo rammelen!

Voor iedereen nu over me  heenvalt: er is niks verkeerd met ligfietsen en al helemaal niet met velomobielen, maar het is heel duidelijk niet ieders ding. Als het je ligt is het geweldig, ligt het je niet dan wil je maar één ding: die dwarsliggende fiets zo snel mogelijk verkopen.

Ligfietsen is overduidelijk niet gewoon fietsen, het moet je liggen! En voor de meeste fietsers is het dus niks... De afwijkende houding, de lage positie, het veronderstelde opnieuw moeten leren fietsen, het moeite hebben met de 'aandacht' die je krijgt, het speelt allemaal mee. Toch nog best goed dat er zo'n 30.000 ligfietsers in Nederland zich over deze bezwaren heen hebben gezet.

"Hé Paul...", hoor ik nu al iemand roepen, "heb jij eigenlijk wel eens op een open ligger gefietst?" Nee dus, en het gaat ('never say never...') ook niet gebeuren.  Ik lig al heel comfortabel zo, en niemand die ziet dat ik met m´n voeten raar naar voren fiets! Alweer een voordeel van een velomobiel ;-)



 

13 opmerkingen:

  1. Ligfiets en Trike hebben mij lichamelijke klachten gegeven die totaal afwezig bleven/blijven in de Strada en Quest.

    Kniepijn, nek- en hoofdpijn, tintelende vingers door armzenuw irritatie door harde schokken in de polsen...nooit meer last van gehad in de velomobielen.

    De Strada en Quest zijn met de juiste (brede) banden als vliegende tapijten op het fietspad, volgens mij kan niets tippen aan hun comfort....veel andere velomobielen hebben composiet vering ( beenhard ) of kunnen alleen smalle bandjes monteren ( beenhard ) dus ben ik wel tot de conclusie gekomen dat ik het beste merk velomobiel heb die er is ;-)))





    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar goed dat ik die fase van het open ligfietsen gewoon heb overgeslagen ;-)

      Verwijderen
  2. Zeer herkenbaar. Ik ken ook iemand die vorig jaar in het voorjaar een tweedehandse ligfiets kocht en met veel enthousiasme vertelde dat hij niet meer per auto wou gaan werken, en de ligfiets was het IDEALE. Nouja, na 5 maand had hij 500 km, met een reisweg van 20 km (enkel) voor w-w verkeer kan dat tellen. Ik haal met mijn 13 km (enkel) w-w verkeer 500 km op een maand. Resultaat, de fiets staat er nu stof te vergaren en hij denkt eraan hem te koop te stellen. 2 zaken waar hij wellicht niet aan dacht: ook op een ligfiets moet je trappen, en iets dat hij van mij niet wou aannemen, met een ligfiets moet je ook leren fietsen (ik heb daar ongeveer anderhalf jaar over gedaan).

    Ik herinner me ook de terughoudendheid bij de verkoper toen ik de Grasshopper fx wou bestellen. Schrik dat de fiets binnen de kortste keren stof ging staan vergaren, maar na 6 weken stonden hier al 700 km op de teller.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Raak!
    Goed geobserveerd.
    Ik heb me zo vaak verbaast hoe men iets aanschaft dus ook een ligfiets. Impulsief, niet goed overwogen, niet goed geinformeerd.
    Vaak alleen 'Geinig modelletje' of 'Leuk kleurtje' kennelijk is voldoende rede om een Ipad, motorsloep of ligfiets aan te schaffen, terwijl er zoveel meer over te zeggen valt.

    Men is graag geneigd mee te gaan in de wens van de gedachte.
    Heb je ook overgewicht? Wil je er vanaf zonder moeite en inspanning? Dan heb ik nu een afslankpil voor je........
    Je fiets trapt zwaar en het duurt zo lang voor je ergens bent? Neem een supersnelle en licht trappende ligfiets......

    Helaas ook die komt niet vooruit met zachte banden en verroeste ketting. Ook daar moet je onderhoud aan plegen. Enige technische kennis vereist.
    Ja ook op een ligfiets wordt je moe. En nee hij gaat niet zomaar vanzelf sneller als een gewone fiets.
    Soms is een gewone (goede) fiets zelf sneller en handiger. Enig conditie is voor beide vereist.

    Er zijn ligfietsen in vele soorten en maten. Gebouwd voor diverse doelen en toepassingen. Toch is het voor de het gros van het publiek een Ligfiets. Pats!
    Je koopt hem. Stapt op en je gaat vanzelf 120.000 km/uur.....blijf dromen....
    We weten het wel, maar willen het even niet weten. Dat is veel makkelijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. My wife got me to ride a recumbent because she was afraid I would damage my male body parts riding a regular bike so much. Now that I have my Quest the Recumbent only gets used for camping weekends and some close errands. Still I have to keep one as a spare. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Paul,

    Leuk beschreven, klopt ook wel dikwijls denk ik. Ben ook verbaasd over het aantal geadverteerde liggers op ligfiets.net, dat moeten inderdaad vaak impulsaankopen geweest zijn. Dat losse schroefje vind ik tot nu toe geweldig, ik had zo'n kliko veel eerder moeten ontdekken! Ik vind het nog steeds prachtig om toch te kunnen fietsen bij weersomstandigheden waarbij de bukker gewoon in de garage moet blijven.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben juist begonnen met een open ligfiets en die heb ik nog steeds, intussen ruim 6.000km op gefietst. Dat was wel een aanschaf op de gok en voor hetzelfde geld had ik het inderdaad ook niets gevonden. Je moet er wel even op leren fietsen! En zelfs na duizenden km's merk je dat het domweg minder stabiel is dan een rechtop fiets en dat nadeel moet je wel voor lief nemen. Het comfort is dan wel weer prima in orde en ondanks het hebben van de mango wil ik ook zeker altijd een open ligfiets erbij hebben. Het heeft allebei zijn voor en nadelen. In de zeikregen wil je echt niet op de open ligfiets bv, geen regenjas die je droog houdt. en in de bloedhitte zie je mij niet in de mango liggen. Om maar even een simpel voorbeeld te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mijn idee. Bovendien kan het mij niet schelen wat anderen van mijn verschijning op de open ligger vinden, als ik het rijden zelf maar plezierig vind. En dat doe ik, mits het weer er geschikt voor is. Ik ben ervan overtuigd dat mijn plezier merkbaar is in mijn omgeving, en ik kan alleen maar hopen dat het anderen inspireert.

      Marc

      Verwijderen
  7. Geef mij maar die rammelende kliko! Niet alleen staan je benen gek naar voren, vaak heb je sowieso een belachelijke outfit.
    Hilarisch stukje en leuke foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. herkenbaar stukje Paul! Ik krijg de koude kluts wanneer ik ALWEER een advertentie zie op ligfiets.net van een prachtige ICE sprint, nieuw gekocht, full suspension, full option en helaas... met een dikke laag stof erop. Onlangs stond er zelfs eentje op die weg ging omdat ie niet klein genoeg kon dichtvouwen en dat was toch even misingecalculeerd bij de koper :s
    Ik vraag me ook gewoon telkens af of de vrouw/man van het wel zo leuk vind om zo eventjes 2-3000 euro neer te tellen voor een fiets om hem 2 maand later aan de helft van de prijs te verkopen. Ik zou er niet mee kunnen lachen. Hier komen eerst alleen 2de hands fietsjes binnen en weet je goed wat je wil, dan bestel je maar gerust een nieuwe. Maar testen is de eerste stap!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bekijk het even van de andere kant: een goede zaak voor wie zo'n net niet nieuwe ligger kan overkopen, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je kunt je maar tot zover theoretisch in een ligfiets verdiepen. Dan maak je een paar proefritjes bij een ligfietszaak. Moet het nou een onderstuur of bovenstuur worden? Eén ding weet je zeker: zo'n velomobiel gaat het niet worden, veel te duur. Want je vergelijkt een velomobiel dan nog met een fietskosten en niet met autokosten. Uiteindelijk moet je de knoop doorhakken en het zelf gaan ervaren. Je komt in contact met andere ligfietsers, leert verder. Hoort van Cycle Vision, gaat andere fietsen uitproberen. Hé deze rijdt toch lekkerder dan die van mij. Gelukkig maken deze mensen deze eerste stap, anders zou er nooit een ligfiets verkocht worden. Maar ga ze nou niet betichten van impulsaankoop en geld over de balk smijten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat ikzelf met een 2ehandsje via Ligfiets.net zou beginnen. Om later een echte dure fiets kopen. Zo heb ik dat met meer spullen gedaan. Niet met de vm trouwens. Maar ja, ik ben geen echte ligfietser ;-)))

      Verwijderen