We vertrokken op een mooie maandag en staken de wilde Veluwe over. Dat de schoolvakanties er vrijwel opzaten en dat het een maandag was, was dáár nergens te merken. Dichte zwermen e-powered recreatiefietsers kruisten ons pad. We passeerden het domein van Brandweerquest en waren extra op onze hoede, want hier schijnen 'ze' gevaarlijker te zijn dan elders in het land. Ergens bij Strand Nulde bereikten we de veiligheid van de randmeren en iets verderop aan de andere kant van het water was het rustig kamperen in het Hulkesteinsebos. De eerste dag zat er op.
De zon scheen, en de wind werkte mee. Wat wil je nog meer? |
Anders dan op andere blogs beschreven ligfietsmonstertochten waren we dus beslist niet van plan dat hele Rondje Zuiderzee in één dag te doen. We hadden zelfs geen duidelijk idee over de route. Alleen de draai via Den Oever de Afsluitdijk over, was een vast gegeven. Voor de rest? We zouden wel zien en met LF routes, knooppunten en in noodgevallen met gps, van dag tot dag het Grote Water ruim omcirkelen.
Die bewegwijzerde LF routes zijn op zo'n lange doorgaande fietstocht verdraaid handig. Maar als velonaut kijk ik er tegenwoordig ook met een andere bril naar. Hmm, dit paadje is we erg smal, deze hekjes had ik met de Strada nooit kunnen passeren. En wat dan te denken van de passage onder een Friese spoorweg door, waarbij via smalle trapjes moest worden afgedaald! Zo'n doorsteekje vereist minimaal twee personen om je velomobiel letterlijk over te dragen.
7:00 uur - Ochtendsfeer op het kampeerterrein |
Verder naar het noorden voor een volgend hoogtepunt van de reis. Het was woensdag 28 augustus, zo omstreeks het middaguur dat ik in Hoorn ergens een geel rode Quest de weg zag oversteken. Wie het was mag het zeggen. Vorige jaar draaiden we nog een rondje Westfriese omringdijk zonder ook maar één velomobiel te bespeuren, dit jaar zou dat dus niet meer gebeuren.
Windmolen De Ambtenaar bij Medemblik |
Net buiten Medemblik stuitten we op een andere bekende verschijning: megawindmolen de Ambtenaar, die ik alleen maar van Pé Koomens weblog kende. Nog even goed gekeken of Pé zelf ergens te bespeuren was. Maar Pé was net als vorig jaar druk bezig met jarig zijn.
Terwijl we op de dijk even uitrustten voor de lange rit met tegenwind naar Den Oever, snelde er beneden op de weg wel een open ligger voorbij. Dat was nummer vier, van in totaal vijf open ligfietsen in één week! Geen slechte score toch?
Soms zit het mee, soms zit het tegen. De volgende dag draaiden we al vroeg de Afsluitdijk op. De krachtige noordenwind van de dag ervoor was gedraaid en een stevige zuidwester geworden. Moeiteloos vlogen we de dijk over. Alleen gestremd door een buslading Italianen die het fietspad versperden en nergens op reageerden. Ja, pas toen ik ze zachtjes met mij voorwiel aan de kant begon te duwen barstte een ware kakafonie van uitroepen los. De chauffeur van de bus stond erbij en stak zijn duim op. "Bravissimo...!", riep hij uit, dat viel dus weer mee.
Op de campings was het naseizoen begonnen: rust en ruimte |
Regelmatig pauzeren en luieren hoort erbij. Op de dijk bij Gaast kan dat heel goed |
Aan de andere kant van het Grote Water wachtte Friesland. Via de dijken van Gaasterland reden we later ver oostwaarts. Zoals gezegd, het was een heel ruim rondje om de Zuiderzee. Opvallendste waarneming in het Friesche land? Zeker driekwart van de scholieren en fietsforensen maakt hier gebruik van zgn. opzetsturen. We noemden ze al snel: Friese sturen. 'T zal wel door de nimmer aflatende tegenwind hier komen. Eenmaal in Drenthe en Overijssel verdwenen deze sturen als sneeuw voor de zon.
Culinaire tip in deze regio: de superlekkere pizza's van Al Trivia in Zandhuizen. Het omrijden waard, heet dat geloof ik in de Michelingids. Italiaanser dan de bustoeristen op de Afsluitdijk!
Van pizza's stapten we moeiteloos over naar de oliebollen, maar dan wel die van 2012. Via Zwartsluis en Hasselt fietsten we zuidwaarts. "Kijk...", zei ik tegen Anja, "hier moesten we toen met 150 velomobielen langs. En het was leuk!", Ik ben trouwens benieuwd hoe het staat met de voorbereidingen voor de editie 2013. Gaat die eigenlijk nog wel door?
Lunchpauze. Bij elke stap trilde de bodem. Hooiland op veengrond bij Zwartsluis. |
Na een koude nacht kamperen, fietsten we op een bewolkte en winderige zondag de laatste ruim 70 kilometers naar Dieren. Maandag nog lekker een dagje bijkomen en daarna weer aan het werk. Dezelfde tocht had ik ook met de Strada kunnen maken, alhoewel sommige passages lastig of onmogelijk zouden zijn geweest. Wat ik eigenlijk vooral miste was het ontspannen liggen op mijn Ventisit matje.
Leuk verhaal, mooie foto's. Ik heb een keer een rondje IJsselmeer gerend (als marathon), maar toen hadden we daar als groep zo'n 360km voor nodig, ipv 600km?
BeantwoordenVerwijderenZoals vermeld was het een erg ruim rondje. Vooral aan de oostzijde was de afstand tot het IJsselmeer wel erg groot. Vandaar die 600 km. Ik denk trouwens dat ik het rennende niet zou halen ;-)
Verwijderengroet,
Paul
Ah, nu snap ik je 600km...je zat dus bijna in Duitsland ;-)
VerwijderenKleine correctie op mijn eigen opmerking. Ik bedoelde natuurlijk als estafette. Deden we met 10 man en dan heb je aan het eind bijna een marathon gelopen (36km), nog steeds afzien, ook omdat je er 2 dagen en een nacht over doet, maar wel heel gaaf. Waarschijnlijk snap je mijn hardloopkunsten nu ook ;-)
Nice report. I don't think I could ride that far on a regular bike now. I have been spoiled riding recumbents. Still it looked like a fun trip.
BeantwoordenVerwijderenBeetje late reactie,
BeantwoordenVerwijderenLeuk verslag dat goed is blijven hangen in mijn hoofd. Wij (Marloes en ik) hebben iets dergelijks een aantal jaren geleden ook gedaan maar dan wel met de Quest en Mango. Moet er niet aan denken op een rechtopfiets. Nederland is prachtig en allemaal befietsbaar. Dat idee hebben we daarna stevig vastgehouden.
Het land van Pe en de Ambtenaar was ook onze beleving toen we op weg naar Texel waren een paar weken terug. We hadden ook het geluk Pe zelf tegen te komen in Enkuizen.
De herinnering aan de legendarische Oliebolentocht van Generaal Paulus is onuitwisbaar. Hopenlijk niet de laatste. Utrecht lijkt op losse schroeven te staan dit jaar. Tilburg heeft zich opgeworpen als alternatief, maar er is nog weinig bekend. Ben benieuwd of het hier stopt na al die jaren.
We moesten ook nog aan jou denken toe we de LEL dijk namen onlangs. Maar daarmee was ik abuis denk ik. Het grote water steeds rechts houden, kan niet missen. En toch ging er iemand de oprit naar Checkpoint Charlie op halverwege de dijk....
Dit fietsadvies gaven we ook mee aan 2 britse fietsers die naar Lelystad moesten: 'Just keep de big water on your left hand site.' ..met die bedenking erbij :-D
Voor buitenlanders een enorme ervaring en een wonder dat dit mogelijk voor fietsers. Daar staan we te weinig bij stil en vallen alleen nog maar over een scheve stoeptegel of ergeren ons aan onze medeweggebruikers.