dinsdag 28 januari 2014

Vrijdagochtendbenen?

Afgelopen vrijdagochtend ploeterde ik weer eens wat moeizaam het viaduct over de snelweg A50 omhoog. Ik had niet zoveel energie leek het wel, en liet daarom aan de andere kant de zwaartekracht het werk doen. Terwijl Strada 94 lekker naar beneden rolde kreeg ik een idee.

Ik heb wel vaker het gevoel dat het juist op vrijdagochtend langzamer gaat dan op andere dagen. Maar was die gedachte ook ergens op gebaseerd?

Geregeld sla ik mijn forensenritjes op met de Android app van Strava. En als ik dus voldoende data zou hebben kon ik 'wetenschappelijk' onderzoeken of die vrijdagochtendbenen alleen maar tussen de oren zaten of dat ze echt bestonden.

Ik nam 8 weken tussen juni 2013 en januari 2014 waarbij ik voor alle dagen (woensdag t/m vrijdag) dat ik op en neer fiets tussen Dieren en Apeldoorn data had. Ik nam voor elke week de twee snelste tijden én de twee langzaamste tijden en verwerkte die in twee kleurige taarten:

Grafieken gebaseerd op 48 woonwerk ritjes in de periode juni 2013 - jan 2014. Verdeling gebaseerd op de twee snelste en de twee langzaamste ritten van elk van de 8 onderzochte weken.


De taartpunten spreken heldere taal. Die vrijdagochtendbenen zitten niet tussen de oren. De vrijdagochtend scoort het hoogst op de ranglijst van langzaamste ritten per week.

Over het algemeen fiets ik heen altijd langzamer dan terug. Wat hierbij een vast en zeker een rol speelt is dat ik heen niet al té bezweet op kantoor aan wil komen. Vaak is het ´s ochtends ook kouder (meer luchtweerstand) en komt de motor na de nachtrust mogelijk ook wat langzamer op gang.

En als er dan Persoonlijke Records verpulverd worden, dán sneuvelen die dus bijna altijd op de woensdagmiddag, op weg terug naar huis. Als ik na een dag zittend werk eindelijk weer in de buitenlucht actief mag zijn.

Als ik dus weer eens moeite heb het viaduct met de A50 op te rijden, dan weet ik het voortaan: ik heb statistisch geheel verantwoorde vrijdagochtendbenen. Niks aan de hand!

Bekend verschijnsel, die vrijdagochtendbenen? Of ben ik de enige?




13 opmerkingen:

  1. Nee Paul niet de enige....ik merk ook duidelijk dat verse een paar dagen niet gebruikte spieren veel meer kracht lijken te leveren en de Quest moeiteloos vooruit lijkt te vliegen dan spieren die al een paar dagen de Quest voortstuwen en ik als consequentie veel meer inspanning moet leveren voor dezelfde snelheid of moet accepteren dat ik langzamer rijd.

    Ik denk zelf dat ~140 kg totaal voertuiggewicht 3 hellingen optrappen voor 87 hoogtemeter totaal toch ongemerkt ( heb er geen spierpijn van ) net als halterkrachttraining spierweefsel (licht) beschadigd wat natuurlijk pas 3 dagen later na de inspanning volledig is gerepareerd. Blijf je fietsen heb je dan natuurlijk steeds meer beschadigd spierweefsel dat niet volledig functioneerd en heb je minder kracht totdat je een aantal dagen gerust hebt.



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verrassend is daarbij dan wel weer dat juist de vrijdagmiddagrit naar huis, in mijn geval, vaak relatief snel is.

      Verwijderen
    2. Dat is psychologie :-)))

      Tenminste ik neem aan dat voor jou de vrijdagmiddagrit de laatste van de week is, en je naar een vrij weekend toefietst ;-))

      Verwijderen
  2. Ik heb dit idee helemaal nog niet gehad eigenlijk. Misschien eens wat meer op letten.

    RJ

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Paul,

    Bekend verschijnsel ja, maar niet expleciet op vrijdag wat mij betreft. Tijdens mijn "lange" werkweekend, beginnende op vrijdag (3x12 uur 07.00h/19.00h) tot en met dinsdag (ma/di 2x8 15.00/23.00h) ervaar ik dat ook, de 5de dag fiets ik nog steeds lekker voor het gevoel, maar gebruik toch wat langer tijd onderweg. Ook tijdens de steilste klimmetjes voel ik duidelijk wat "rest" moeheid in de benen. En dan is de "thuisreis" ook niet echt snel meer! Dus in mijn geval klopt de theorie ook.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me logisch, zou vreemd zijn als het andersom zou zijn :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hersteldagen zijn meer en/of vaker nodig/nuttig dan menigeen lief is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke aanpak,
    Je zult volgens mij merken dat je het nvvt minder erg gaat vinden om op vrijdagochtend minder snel te zijn, puur omdat je het even feitelijk hebt onderbouwd.

    Greetz
    Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi stukje research Paul met interessante resultaten. En ook heel overzichtelijk weergegeven in die taartpuntdiagrammen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tja Paul, als je 3 dagen achter elkaar fietst en de rest van de week niet, is dit bijna onoverkomelijk. Ik probeer er altijd dagen tussen te houden.
    Ben je tevreden met dit resultaat? Niets er aan doen. Wil je het veranderen, dan zal je de ritten van woensdag en donderdag rustiger aan moeten doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik blijf gewoon rustig doorfietsen zoals ik tot nu toe ook al deed...

      Verwijderen
  9. Ik kan dit alleen maar beamen, heel herkenbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jep ook hier het geval al kan ivm de ploegendienst mijn zevende gewerkte dag ook op maandag liggen uiteraard...
    Na de nachtdienst terug zit er uiteraard niet veel gang in..

    BeantwoordenVerwijderen