Afgelopen dinsdag duwde ik mijn Strada de werkplaats van Velomobiel.nl binnen. Ik had een lijstje met allerlei klein onderhoud bij me. Terwijl er aan mijn fiets werd gesleuteld had ik tijd genoeg om wat rond te lummelen. Na een kop thee in het kantoor viel mijn oog op een wat onooglijk klein velomobieletje dat een beetje apart in een hoek stond.
"Verdraaid", dacht ik, "dat is de veelbesproken Fiets Die Stof Deed Opwolken! De inmiddels felbegeerde DF!". Ik kon 'm nu met eigen ogen zien, ik kon 'm aanraken, de geur van het verse carbon opsnuiven, maar gezien mijn lengte er niet in rijden.
'T was mijn eigen Jaws ervaring. Wie herinnert zich niet die film. Die begint met de bloedstollende scene van een meisje dat een nachtelijke duik in de zee neemt en ten prooi valt aan...'the Great White'. Doordat die reuzehaai pas heel laat echt in beeld kwam had dit een grote spanning in veel scenes tot gevolg. En toen de haai eenmaal in beeld kwam, viel het allemaal tegen. Die bizarre grote kop van beschilderd piepschuim met dat van ketchup druipende scheermessengebit.
Met de Strada DF ging het ook 'n beetje zo. Er doken eerst wat schimmige foto's op van (waarschijnlijk) spiegelingen in de neus van de DF. Gevolgd door een vaag plaatje van een carbon paneeltje. We wisten dat ie er aan kwam maar te zien kregen we 'm nog niet.
Beetje bij beetje werden tipjes van de sluier opgelicht. Op weblogs en discussiefora gonsde het van de geruchten. Hij mag niet/wel op de rijbaan, de luchtweerstandscoëfficient is groter dan 0,004 etc. etc. Je zou er haast een geraffineerde marketingstrategie achter verwachten.
In het echt viel ie me dus wat tegen. Nee, de DF zag er niet uit alsof ie van beschilderd Jaws-piepschuim gemaakt was. Het leek wel een liggende kleine witte koelkast, heel strak en koel glimmend, met twee grote zwarte wielen. Het instapgat? Daar kom ik nog net met één been in, veel meer ruimte was er niet. Ennuh laag hoor... Errug laag. Een beetje eng laag. Vlaggetje?
"Nou" zei Ymte desgevraagd, "...we gaan er nog wel wat aan veranderen hoor.". Daar werd nog aan gewerkt. De niet minder dan 18 (!) fietsfanaten die nu al in Het Orderboek staan maakt het allemaal niks uit. Die krijgen straks de mooiste fiets van hun leven.
En ik? Ik trapte tevreden en gelukkig weer huiswaarts in My Great Yellow.
Naschrift
Is deze Great White Quest nog in omloop?
Ik vind de fiets trouwens wel heel erg lijken op een Evo Ks, en dat is voor Beyss wel wat zuur denk ik, daar het grootste deel van de orders Duits is. Niet zo vreemd, daar de ontwerper van de fiets min of meer is weggekocht bij Beyss, althans zo komt het op mij over.
BeantwoordenVerwijderenIn het licht van modelrecht vraag ik mij af hoe een en ander zit. Gezien de eerdere discussie mbt de Veka tourkap.
Het komt op mij in elk geval niet chique over, maar misschien weet ik niet genoeg.
Groet
Rudolf.
Wat ik ervan gezien heb (nog niet in het echt dus) vind ik persoonlijk ook helemaal niet zo mooi. Ik vind mijn eigenste Strada (op de stompe kont na dan toch) véél mooier !
BeantwoordenVerwijderenMaar zoals ze het zo mooi in het Frans zeggen : les goûts en les couleurs ne se discutent pas ;-)
Er gaat toch niks boven een Strada. Och, en die brede kont, dan heb je wat om te laten zien ;-)
VerwijderenIk vind hem daarin tegen wel mooi, zoals eigenlijk de meeste velomobielen wel.
VerwijderenAlleen een Deja Vu.
De Velajo vind ik niet zo mooi, maar daarin heb je in elk geval geen discussie over vlaggetjes en zo.
Groet
Rudolf.
Ik vind hem met alle bescheidenheid wel veel op de WAW lijken...
BeantwoordenVerwijderenRichard,
VerwijderenIk vind de WAW toch wel heel anders lijken.
Ten eerste de afneembare voor en achterkant. (best handig)
Bij de wielen meer uitgebouwd, en boven smaller.
Wielkasten zijn heel anders.
WAW ziet er wat gestrekter uit. ("motorkap" lijkt enorm lang)
Misschien wel de mooist gelijnde fiets. (Toch heb ik wat anders gekozen ;-) )
Groet
Rudolf
Een fenomeen uit de autowereld. De stroomlijn en het denkbeelden van de tijd dicteren de vorm modellen. Dat leidt tot uniformiteit. De Strada DF is wel degelijk een uniek ontwerp van de grond af, maar met onvermijdelijke uiterlijke gelijkenis met reeds bestaande modellen velomobielen. WAW, Evo-K, zelf de Sunrider. Maar ook de australische Trisled Avatar kan je er in zien als je dat wilt. De Strada is in dat licht dan weer een copy van de Trisled Rotovelo, want die was er eerder. Een zinloos gebed zonder eind.
BeantwoordenVerwijderenMij trof het eerste aanschouwen van de Strada DF live dat hij een bovenstuur had en geen stuurknuppels zoals de WAW en Evo-K. Die zag ik niet aankomen.
Verder heeft de Strada DF niets van doen met de Strada behalve globale uiterlijke overeenkomsten. Het beestje moet een naam hebben. Niets is uitwisselbaar tussen beide modellen en moeten dan ook niet technisch vergeleken worden volgens mij. Overigens heette de Strada oorspronkelijk Bob. De uiteindelijke naam is ook vrij willekeurig gekozen tijdens Cyclevision Tilburg. What's in a name?
Hoe fietst hij? Dat lijkt wel snor te zitten. Voor wie is hij? Niet voor iedereen blijkt wel. Niet in afmeting en niet wat iedereen ziet in een fiets kennelijk. Vooral de meer modaal gebouwde en (extreem) sportieve fietser worden bedient. Al kan je er natuurlijk ook vast wel langzaam met vakantiebagage mee fietsen. Misschien kan er wel een trekhaak achter...Net als elke velomobiel. Vergeet niet dat er diverse ontwikkelingen en verbeteringen ook al worden doorgevoerd in de huidige modellen van VM.nl. Andere stuurbevestiging, stijvere carrosserie constructies, nieuwe en lichte C-achterbrug, en een bagage hoedenplank naast de muts voor meer nuttige ruimte.
Of je met de aanschaf van de DF de naamgever (Daniel Fenn) ervan zomaar kan verslaan op het circuit? Dacht het niet. Maar dat het een potentiele Quest-beater is geef ik hem wel goede kans voor. Mits met de juiste rijder erin. Dat de Quest-XS ook een snelle meid is met een snelle jongen erin is ook al enkele keren bewezen. Het gros van de Questen liet hij achter zich en nestelde zich in de top van de velomobielrijders. Dus die overwinning moet de DF eerst nog bewijzen. Gelukkig komt het (voorlopig) allemaal uit dezelfde stal dus hoeven we daarover niet te bakkelijen.....;-)
Overigens is er niet bewust niet open gespeeld bij de ontwikkeling van de Strada DF door Velomobiel.nl. Het gebeurde nu eenmaal allemaal in het verre Roemenië. Normaal maken ze er nooit een probleem van dat je hun nieuwe ontwikkelingen kunt zien en volgen. We zijn gewent dat dit altijd in Dronten gebeurd. Dagelijks bezoekers met een blog hielden ons dan altijd op de hoogte van de vorderingen. Als je er naar vraagt bij VM.nl krijg je gewoon antwoord. Mits er iets bekend is natuurlijk. Niks geheimzinnigheid. Het bijwerken van een blog moet je ook liggen. Het is geen onwil van ze. Er is zat te melden, maar het bloggen is ook een vak waartoe je bereid moet zijn. Dat kost tijd. Daar moet je voor gaan zitten. Wil je een mooi blog met nieuws of wil je een mooi product? Het is maar net waar je prioriteiten liggen. Zo'n nieuwe fiets bedenken en ontwikkelen komt niet zo maar aanwaaien. Een blog heeft ook soms onverwachte reacties of hooggespannen verwachtingen. Officieel nieuws doorgeven aan een redactie kan weer andere bezwaren oproepen.
BeantwoordenVerwijderenTijdens de Spezi heeft Marc (@Mavawa) gewoon te horen gekregen wat er bekend was over het nieuwste ontwerp van VM.nl. Hij heeft dat opgepikt en doorgegeven. Zo gaat dat. De 'uitgelekte' foto's van een enthousiaste Daniel op het Duitse forum stelde VM.nl wat in verlegenheid, maar was dacht ik geen probleem. Niks vooropgezette geheimzinnigheid. De praat daarna, tja, daar kan je VM.nl niet verantwoordelijk voor houden. Zo gaat dat tegenwoordig met alle sociale media overal bovenop. Dat is mijn kijk op de zaak.
Welkom terug op Mooigeel ;-) Ach, zoals vaker houd ik ervan zaken met een hele vette knipoog te beschrijven. Ymte vertelde me die dinsdag ongevraagd wat er zoal nog ging veranderen aan de DF, dus jou opmerking klopt natuurlijk.
BeantwoordenVerwijderenDat vind ik dan wel weer erg interessant, wat gaat er dan zoal nog aan de DF veranderen?
VerwijderenDag Wim, als ik me goed herinner wordt het instapgat -rand anders en komt er een aanpasssing aan de (achter)wielkast. Maar omdat ik een tevreden Great Yellow rijder ben zijn de details niet echt blijven hangen ;-)
VerwijderenGroet, Paul