donderdag 22 mei 2014

Fiets jij vandaag naar je werk?

'T was mij eerst helemaal ontgaan maar ineens zag ik het. Het is vandaag de Nationale fiets naar je werk dag 2014. Hoe ik naar mijn werk gekomen ben hoef je je niet af te vragen. Slechts zelden en dan alleen gedwongen door bijzondere mobiliteitseisen en dan nog met grote tegenzin verplaats ik mij anders dan met de fiets (lees velomobiel) naar het werk.

Zonder in te willen gaan op het nut en effect van zo'n nationale dag wilde ik gewoon wel eens weten hoe de score vandaag op het grote kantoor in Apeldoorn zou zijn. Ik wandelde in de pauze even over het parkeerterrein en langs de fietsenstalling. 

Bijna alle parkeerplekken waren bezet maar in de fietsenstalling was, zoals meestal,  nog plaats genoeg. Na 10 minuten had ik het volgende lijstje: 
  • 200 auto's (ook van bezoekers)
  • 50 fietsen
  • 4 motoren
  • 3 brommers en snorfietsen
  • 2 velomobielen (het maximum is 3)
  • 1 open ligfiets (een Greenmachine). 

Onzichtbaar op het parkeerterrein: de grote groep OV-reizigers.  

De velomobielen staan op hun vaste plekje

En voor de rest een onafzienbare rij glimmend blik....




8 opmerkingen:

  1. Was mij ontgaan die fiets naar je werk dag. Heb ook niet het idee dat er niet meer op de fiets zijn. In elk geval niet van mijn naaste collega's. Ook hier max 3 VM's. We hebben een korte periode gehad dat er wel eens 4 stonden. Tegenwoordig weer 3 plus ook wel eens een open ligger. De parkeerplaats voor de VM's is daar wel beter. Ook hier tussen de motoren, maar niet overdekt.

    RJ

    RJ.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mensen vragen zich altijd af : "hoe verplaats ik mij het meest efficient ?" waarbij de belangrijkste factor is wat ze wel en niet hebben.

    Werkenden hebben wel geld maar geen tijd. Economische redenen zijn dus minder belangrijk en snelheid des te meer : de auto of motor. Tellen economische gronden wel : de scooter.

    Een fiets is langzaam dus alleen tijd efficient op heel korte afstanden. Bij een werkgever die werknemers trekt uit de wijde regio zijn er niet zoveel mensen die zeer korte afstanden naar werk reizen dus is de fietsenstalling niet zo groot en vrijwel leeg.

    Werkenden die toch gaan fietsen maken een andere heel bewuste keus. Dat zijn er niet zoveel en het heeft meestal een reden. Zoals deze reistijd benutten voor lichaamsbeweging wat sommigen ook echt nodig hebben ( zoals ik )

    In Amersfoort zag ik dat je de vraag "wat is efficient" wel degelijk voor mensen van buitenaf kunt beinvloeden als stadsbestuur : als je straten en tunnels omtovert tot brede fietspaden die wijken en binnenstad/station vlot verbinden en daarmee het autoverkeer erg onaantrekkelijk en langzaam maakt pakken mensen eerder fietspadvoertuigen. Als je dan scherp toezicht houdt met lichte motorteams op gemotoriseerde overtreders ( te snel, teveel lawaai, gevaarlijk gedrag, verkeerde plaats/geen helm ( brommers ) blijft de fiets aantrekkelijker. Dat vergt wel een dosis politieke moed en niet te veel tegenwerking van de plaatselijke middenstand.







    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als mensen de auto weg zouden doen en zouden gaan fietsen dan verliezen ze geen tijd, ze winnnen tijd. Je werkt namelijk gemiddeld 1 werkdag in de week om je auto te betalen. Zou je de auto weg doen dan kun je dus een dag minder werken en heb je véél meer tijd dan die paar minuten per dag die de auto sneller zou zijn tov de fiets. :) Dat is pas efficient ;)

      Verwijderen
    2. Ik heb berekend dat mijn nieuw gekochte velomobiel en mijn Panda ongeveer evenveel onderhoud, verzekering en afschrijving kosten en de auto wegdoen om er een velomobiel voor in de plaats te nemen amper besparend is. Enkel de wegenbelasting maakt de auto een fractie duurder.

      Wat de Panda wel nodig heeft is brandstof, maar het is een zuinig autootje en ik hoef niet ver. Het kost mij 7 minuten werken per dag om de brandstof te betalen en 30 minuten om te rijden. Het kost mij 40 minuten om te fietsen.....

      Wat dat betreft is het nogal lood om oud ijzer en kan ik echt niet minder werken door de auto weg te doen en te gaan fietsen in een velomobiel.

      Uiteraard zou een gebruikte velomobiel of minder dure fiets er veel gunstiger uit komen.
















      Verwijderen
    3. In dit licht is het aardig dit nog eens na te lezen:
      http://mooigeelisnietlelijk.blogspot.nl/2012/02/velomobiel-sneller-en-goedkoper-dan.html Gebaseerd op de stelling dat als je de uren die je moet werken om een auto te bekostigen optelt bij de uren die je erin rijdt, je met de fiets altijd sneller bent.

      Verwijderen
  3. Fietsenstalling??? Waar dan?? Niet op mijn werk in elk geval, daar staat het spul gewoon buiten......
    Fiets naar je werkdag? Kennen we niet hier, wel de actie fiets naar je werk, maar die hebben ze zo verkracht in Noorwegen dat ik daar maar 1 jaar aan meedeed. Het kwam erop neer dat je alle beweging die je op een dag had kon opvoeren als bewogen minuten, tot mijn verbazing bleken er Noren mee te doen die 10 tot 12 uur beweging per dag opgaven, daar viel ik bij in het niet met mijn simpele 3 tot 5 uur fietsen per dag......
    Verder is het voor mij net als voor Quezzzt een bewuste keuze geweest om reistijd en fietsen te combineren, omdat ik ook gewoon die lichaamsbeweging nodig heb om mijn ademhalingssysteem een beetje "schoon" te houden. Dat nam nog een iets grotere vlucht na het ontdekken van het verschijnsel velomobiel...........
    Nu het beter weer is fietsen er uiteraard wat meer mensen naar het werk, vandaag telde ik er wel 3!!! En met mezelf erbij 4......terwijl er op een dag als vandaag, ik had een ochtenddienst, toch zeker 160 mensen op de fabriek zijn, kantoor en ingehuurde meegerekend.
    Er valt dus nog wel wat te promoten op fietsgebied hier...........☺☺

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Adri,

      Hier staan natuurlijk in verhouding tot de auto's veel meer fietsen in de stalling maar ik ken heel wat collega's die met hun autootje de 3-5 kilometer naar het werk afleggen en nooit met de fiets komen. Belangrijkste smoes: ja maar het regent (te vaak). Met je velomobiel dan een afstand van 30 km enkele reis afleggen vinden zij wel super sportief maar ook meer dan een beetje vreemd ;-)

      groet,
      Paul

      Verwijderen
    2. Het is simpel : bijna al mijn corpulente 50+ collega's hebben diabetes. Ikzelf ben ook boven de 27 % vetmassa dus moet enorm oppassen.

      Het is daarom dat ik fiets naar werk. Het is daarom dat ik bewust en zelfverkozen rangeerwerk doe in de plaats van treinen door het land te rijden ( wat ik wel 2 dagen per maand blijf doen om daarvoor bevoegd te blijven ) Spiermassa actief gebruiken is zo'n beetje het enige wat diabetes II kan voorkomen, samen met je gewicht onder controle houden.

      Nou houd je zeker niet alle ziekten tegen door gezond te bewegen - je telomeren worden toch korter met een stijgend aantal levensjaren met alle defecten van dien - maar de indrukwekkende rits ziekten die het gevolg zijn van onvoldoende beweging kun je zeker uitstellen of geheel voorkomen.




      Verwijderen