maandag 26 mei 2014

Nederland is vol!

Er rijden op dit moment al zoveel velomobielen in Nederland rond, dat er steeds minder nieuwe worden verkocht. Die conclusie zou je kunnen trekken, na het lezen van onderstaand verhaal. Of zit het heel anders in elkaar?
Is Nederland vol met 1500 velomobielen?

In de periode nadat ik mijn Strada besteld had keek ik met zeer grote regelmaat in het orderboek van velomobiel.nl. Daar kon ik immers zien hoe lang het ongeveer nog ging duren voor ik mijn felbegeerde velomobiel op kon halen. Ik heb van anderen later begrepen dat dat heel normaal gedrag is...

Maar daarna kwam ik er niet zo vaak meer. Een tijdje geleden gluurde ik weer eens in het orderboek en het viel me op dat veel van de bestellers uit het buitenland kwamen. De Questen en Strada's reden natuurlijk al eerder over de grens, tot in Japan toe, maar nu viel het me gewoon op. "Zou het soms een trend zijn?", dacht ik. En zoals al vaker, besloot ik het uit te rekenen.

De rijderslijst van Velomobiel.nl is heel overzichtelijk. Ik nam de cijfers per jaar en splitste die in Nederlandse velonauten en buitenlandse rijders. Fietsen die na de oorspronkelijke afleverdatum, jaren later toch over de grens zijn gegaan voor een tweede leven, geven mogelijk een onnauwkeurigheid, maar veel kan dat niet zijn. Binnen een uurtje had ik onderstaande grafiek.

De verhouding tussen Nederlandse en buitenlandse velonauten
Bron: Velomobiel.nl rijderslijst op basis van afleverdatum en nationaliteit huidige rijder
De verhouding over de hele periode 2000-1014 is 57% Nederland en 43% buitenland.


De conclusie lijkt voor de hand te liggen. In Nederland zijn we in verhouding tot het buitenland, steeds minder velomobielen gaan kopen.  Ook al bleef  de productie in bijvoorbeeld 2010-2013 ongeveer gelijk.

Volgens de opgave op de website van Quest nr. 1, zijn we hier ongeveer met z'n 1500'den. En je zou nu kunnen denken Nederland vol is. Is het maximum aantal te verkopen velomobielen (van het soort zoals we ze nu kennen) bereikt?

Maar hoe kan dat nou? We hebben hier meer dan 18 miljoen gewone fietsen rondrijden, en na slechts 1500 vm's zou het land al vol zijn? Da's nog geen 1 velomobiel per 12.000 fietsen.

Stel je bent een fabrikant van tandenborstels en je ontdekt dat iedereen al een tandenborstel heeft. Wat dan? Je ontwikkelt dan een geheel vernieuwde tandborstel met donto-dynamisch voorgevormde borsteltoppen voor een optimaal schoon gevoel én een automatische stralende lach! Je plakt er een grote sticker op met de tekst Geheel vernieuwd - Aangeraden door uw tandarts - Nu een nog schoner gevoel met 20% minder poetsen!. En je boort zo een vervangingsmarkt aan én bereikt ook nog een stel nieuwe klanten die nog met die oude borstels van de concurrent poetsten. En misschien zelfs mensen die hun tanden nog niet eerder poetsten.

De DF en de DF XL, de VeloTilt, én alle vernieuwingen, zoals de verrassende vierwieler,  die later uit de koker van Velomobiel.nl gaan rollen zijn vast die vernieuwde tandenborstels.  Maar gaat dat ook betekenen dat het aandeel Nederlandse velonauten op de wereld weer gaat stijgen? Ik weet het niet, we gaan het meemaken. Wie het nu al denkt te weten mag het zeggen.

Maar wat mij betreft is Nederland nog lang niet vol....  Aan dat velo-politieke statement wil ik me nog wel wagen!

12 opmerkingen:

  1. Ik zie eerder gebeuren dat vanwege die nieuwe modellen er ineens veel gebruikte Questen en Strada's worden aangeboden ( gebeurde op kleinere schaal ook met Mango's die ineens werden vervangen door de Quest XS ) en de prijs daarvan dus moet zakken. ( vraag & aanbod )

    Die goedkopere gebruikte velomobielen komen dan binnen bereik van een nieuwe groep die altijd al zo'n ding wilden rijden maar niet aan zo'n hoge prijs als nu gangbaar is.

    Dus uiteindelijk komen er wel meer velorijders, maar ten koste van de huidige rijders die waarde zullen moeten gaan inleveren. En al niet in de laatste plaats omdat de nieuwere modellen duurder zullen zijn en ze minder terug krijgen voor hun oude velomobiel.

    Als er ineens erg veel "next gen" velomobielen ( of uiterlijk gemoderniseerd zoals de gesleufde top van de Mango ) op de markt komen gaat die ontwaarding van ouderwets gemodelleerde velomobielen nog sneller.

    Dat zou goed zijn voor de omzet van de velomobielmakers, velomobielen die heel lang veel waard blijven werkt de kleine afzetmarkt tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik verbaasde me ook al over het orderboek en wilde daar ook een artikel over schrijven. Het zou weleens kunnen dat de Velomobielen een zeldzaamheid gaan worden. Vorige week was ik bij mijn fietsenmaker en die verkoopt tegenwoordig 70% elektro fietsen. Volgend jaar komen er exemplaren op de markt die 50 kilometer per uur halen, nu is dat nog 45. Deze fietsen zijn niet goedkoop 6000 euro. Is een Velomobiel dan nog wel nodig. Goed je zit droog en uit de wind, als stap ik wel na iedere rit zeiknat uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat de prijs van de oudere modellen dalen zie je al in het order boek. In het verleden stonden er redelijk wat mensen op die gewoon elk jaar een nieuwe wilde. De oude werd dan verkocht tegen nieuwprijs of zelfs meer. Ben in die tijd ook aan het zoeken geweest, maar vond dat toch te veel.

    En denk inderdaad dat de elektro fiets een grote concurrent is. voor velen is de opslag van z'n VM ook nog wel een probleem, en met een elektro fiets hebben ze dat niet. De wind heb je dan toch al minder last van, zet je hem een standje hoger. Alleen de regen, maar zoals we weten van hetregentbijnanooit valt dat eigenlijk toch wel heel erg mee. Dat zal voor velen niet de doorslag gaan geven.

    En ja, het buitenland is natuurlijk een veel grotere markt dan Nederland. Zelfs al vallen daar verschillende trajecten af wegens de bergen. Er blijft genoeg over om een duidelijk grotere markt te zijn dan NL.

    RJ

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mij is de elektrische fiets geen echt alternatief. Ik zou het comfort en het bijzondere velomobielgevoel toch missen... Ook al regent het bijna nooit ;-)

      Verwijderen
  4. Iedere fietser zal haar/zijn eigen afwegingen maken, al zullen de meeste fietsers zich zonder nadenken aansluiten bij de meerderheid. Dat zijn namelijk de conformisten en die maken per definitie de meerderheid uit.

    Voorbeeld: er zijn weinig vrouwen die op 67-jarige leeftijd op een nieuwe moutainibike met carbon frame stappen. Mijn vrouw dus wèl, en wij zien bij elke fietstocht dat ze bij een heel kleine minderheid hoort.

    Maar terug naar de velomobiel: sneller met minder moeite kan ook met de pedelec of e-bike. De geëlektrificeerde versie van de gangbare fiets heeft daarbij het enorme voordeel dat de gangbare voorzieningen -stallingen zowel uit als thuis, transport achter op de auto- gebruikt kunnen worden. De hele openbare fietsinfrastructuur (voorzieningen voor rijden én stilstaan) is praktisch volledig toegesneden op het gangbare model fiets.

    Sinds kort zijn het niet alleen de oudjes die pedelecs kopen, maar ook jongeren die de voordelen ervan voor woon/school en woon/werkverkeer hebben ontdekt. Dat betekent een nog grotere concurrentie voor ligfietsen en velomobielen!

    'k Heb ruim een week geleden de eerste jonge -40, 50 jaar oud schat ik- recreatiefietsers op pedelec-mtb's gezien...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Paul,

    Weer een aansprekend artikel, dat blijkt ook uit de commentaren. Waar ik me volledig bij aan kan sluiten, Quezzzt haalt een punt aan waar ik ook al aan dacht, de waardevermindering zal inderdaad aanzienlijk gaan zijn als al die nieuwe modellen op de markt komen. De meeste bestellingen zullen als vervanging dienen voor velonauten die iets anders/snellers willen.
    De andere opmerkingen gaan over de e-bikes, zeker de nieuwe generatie "super pedelecs" gaat zeker aanslaan, hoewel die ook een nieuwe gevaarsituatie gaan vormen op de fietspaden.
    Met 50 km/u moet je wel kunnen/leren omgaan, je rijdt dan in principe op een elektrische brommer waar je misschien nog wel moet meetrappen. Lijkt me trouwens heerlijk om daar achter te hangen met je racefiets, heb je die uitlaatstank niet gelijk in je luchtwegen........
    De tweedehands velomobielen zullen wel hun weg vinden naar mensen met interesse, maar de "gouden" tijden zijn voorbij met de hoge prijzen voor gebruikte VM's. Het blijft in mijn ogen toch wel een "niche" produkt, we zijn nog steeds "witte raven" op de weg, ook in het velomobielmekka Nederland.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou zoiets had ik pas gezien. Een jonge "vader?" met voor zitje en achter zitje, vol rechtop en zonder enige inspanning lekker doorfietsen. En een wielrenner, gebogen over het stuur die toch een behoorlijke inspanning moest maken om er achter te blijven hangen.
      Toch wel een vreemd gezicht hoor :).

      Toch hou ik het maar bij mijn VM. Gisteren toch de gehele rit naar huis in de stromende regen, en geen moment het idee dat ik liever met de auto was deze dag.

      RJ

      Verwijderen
  6. Prijs, prijs en prijs.

    Voor 1000 euro een gewone fiets, voor 2000 (?) een elektrisch-ondersteunde fiets. Voor 6000 euro een "goedkope" velomobiel met ergerlijke derailleur versnellingen. Als je het voor woon-werk gebruikt... tja; wat is dan goedkoper / sneller...?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je met een pedelec harder rijdt dan 25-27 km per uur dan ben je in overtreding lijkt mij. Mocht je dan betrokken raken bij een naar ongeval dan bestaat er een reële kans dat de verzekeringsmaatschappij de schade niet vergoedt. Erg vervelend en je kan er persoonlijk failliet door raken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ergerlijke derailleurversnellingen betreft, helemaal mee eens! Houd dan je Quest, Strada of DF maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ipv 18miljoen fietsen 18miljoen velomobielen. Werd vanacht zwetend wakker na een nachtmerrie over een file op de A2 bij Den Bosch. Enkel en alleen met velomobielen. Somige hele hoge soort Pchoofdstraat velomobielen andere rode in potentie hele snelle met een stijgerend paard als embleem (kennelijk schrikken paarden van velomobielen). Allemaal stilstaand luisterend naar de radio hoeveel de vertragings tijd is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei da's niet best; die 18 miljoen velomobielen bedoel ik ;-)

      Verwijderen