woensdag 11 januari 2017

Velomobielvrouwen

Ergens in een anonieme kantoortoren in het midden van het land, vind je een deur met het weinig zeggend naambordje "VMV Management". Wat er achter deze deur gebeurt is een goed bewaard geheim.

Makelaar: 
"Ben jij dit op deze foto? Da's toch wel een jaartje of wat geleden? Weet je wat het is met dit soort foto's? Zo schep je natuurlijk hele hoge verwachtingen bij de tegenpartij. Weet je wat we gaan doen? We gaan even een profielschetsje van je maken. Jij wil dus iets anders. Iets snellers begrijp ik?"

Ben jij dit op deze foto? Da's toch wel een jaartje of wat geleden?

Velomobielvrouw:
"Ja ik wil ook wel eens iets eh... snellers."

Makelaar:
"Je hebt er nu één met een groene Mango. Ben je daar ook mee begonnen?"

Velomobielvrouw: 
"Nee ik ben begonnen met een Allewederrijder. Ja, op een oude fiets moet je het leren, hi hi ... Maar die is toen een keer gecrasht en toen ben ik heel snel overgestapt naar een Mangorijder."

Makelaar:
"En die Mangorijder weet nog niet dat jij bij hem weggaat? Dan moeten we dus Sinnerbikes ook een afkoopsom gaan betalen ... En ik neem aan dat je al een soort plaatje in je hoofd hebt?"

Velomobielvrouw:
"Nee, eh, nou eigenlijk niet. Ik wil er natuurlijk niet op achteruit gaan ..."

Makelaar:
"Dan gaan we er eerst maar de kaartenbak erbij pakken. En ik zie gelijk al het gezicht voor mij van een Questrijder in het noorden van het land. Mooie blauwe fiets. Zie ik dat goed?"

Velomobielvrouw:
"Nou ik dacht eigenlijk meer aan iets eh. .. snellers."

Makelaar:
"Nou dan zou je bijvoorbeeld de stap kunnen wagen naar de Achterhoek. Daar heb ik een hele vlotte Questrijder. Rijdt meestal op F-lites en Allmotions. Er schijnt ook een echt snelle DF-rijder vrij te komen, maar dat zou ik nog eens moeten informeren."

Velomobielvrouw:
"Heb je niks snellers?"

Makelaar:
"Nou ik heb wel een carbon XS rijder, zuiden van het land .Mooie zwarte fiets, vrij snel ook. Deelnemer aan diverse één-uurs races tijdens Cycle Visions. Fietste ook op eigen kracht naar diverse Oliebollentochten."

Velomobielvrouw;
"Nee, daar wordt ik niet echt warm van ...."

Makelaar:
"Oh, jij valt niet op zwart? Heb je zelf nog suggesties?"

Velomobielvrouw:
"Nou, ik wil wel er één met gele DF4 XL in race uitvoering."

Makelaar:
"Een XL..?"

Velomobielvrouw:
"Ja groter vind ik gewoon eh .... , weet je wel. Ja, en zo'n man in een gele fiets dat doet wel me wel iets."

Makelaar:
"Zo! Poeh poeh! Van een Mango direct naar een DF4 XL Yellow Racing Edition! Ambitieus hoor! Weet je wat ik doe? Ik zet je achterop een lijstje. Er zijn meerdere gegadigden voor deze positie en dan gooi ik te zijner tijd een balletje op."

Velomobielvrouw:
"...nou ja, zet me er maar op. Je weet nooit."


Toen ik thuis kwam van de Oliebollentocht deed ik na een heerlijke kop maaltijdsoep Anja uitgebreid verslag van de hele dag. Ook dat me opgevallen was dat er best veel vrouwen in velomobielen meereden die dag. Maar er zijn nog véél meer vrouwen die de partner zijn van een velomobielrijder. Velomobielvrouwen dus. Een vrouw die niet zelf velomobielt maar er wel (te) veel over hoort en er soms zelfs een mening over heeft. Toen we daar nog even over filosofeerden herinnerde Anja zich iets over voetbalvrouwen. Dat bleek van de 'Vliegende Panters' te zijn én op Yontube te staan. De hilarische dialoog tussen de makelaar en de voetbalvrouw liet zich moeiteloos aanpassen.



12 opmerkingen:

  1. Ik ken nog wel een vrouw die al bijna 25 jaar getrouwd is met een hele snelle Stradarijder....
    Ze wil hem overigens niet inruilen, maar wie weet mag een keertje uitlenen wel?

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja,ik weet niet. Ik had deze partner al voordat hij een velomobiel had en nu koopt hij zo maar opeens een hele oude. Ik vind dat wat.
    Ik schaam me rot. Er zitten deuken in en hij verft hem zelf, of laat dat doen. Alles heel goedkoop en zo. Laatst hele verhalen over zijn accu en dat die te klein is. Maar een nieuwe kopen zit er niet in. Altijd maar klagen. Ga dan in ieder geval fietsen zei ik, maar daar had hij dan ook weer opmerkingen over.

    Nee, doe mij maar zo'n moderne velomobilist. Ik zoek al tijden iets voor erbij. Maar bij mijn laatste blinddate bleek toch dat die dingen erg opvielen. Het glimt ook aan alle kanten, dus ben ik maar weg gelopen. Voor je het weet gaat het verhaal de ronde van een velomobielmilf in de scene. Het is al zo'n klein wereldje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als een velomobielvrouw een vrouw is van een partner met een velomobiel, hoe noem je dan een vrouw met een velomobiel?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn vrouw wil dat ik de velomobiel verkoop. Vind het een sta-in-de-weg en dat is het met bijna 3 meter ook.

    Ze is 2 x op een CV wedstrijd komen kijken, heeft notabene in de Quest XS van Eva een proefrit gemaakt maar is nooit onder de indruk geraakt van velomobielen.

    Zwetend op werk aankomen ( gebrek aan rijwind, hoog fietsgewicht ) peperdure aanschaf ( een nieuwe auto in het kleinste segment is net zo duur en is veel veelzijdiger inzetbaar ) en in veel modellen klimwerk om in en uit te stappen zullen het voertuigen houden die niet heel talrijk zullen worden.

    En veel vrouwen zijn over het algemeen erg praktisch.....bovenstaande maakt dat ze het nutteloze dingen vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn vrouw vond het 20 jaar niks, nu rijdt ze er al 2 jaar dankbaar in rond. Ook vrouwen kunnen gelukkig veranderen, er is nog hoop :-)

      Verwijderen
  5. Anja van Mooi Geel is zeer content met de hobby van meneer Mooi Geel, wil hem dan ook niet inruilen (noch uitlenen)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Al iets meer dan een jaar lees ik anoniem deze blog. Ik en mijn vriend Stan zijn in afwachting van onze Quattrovelo's, dit wordt onze eerste velomobiel. We hebben voor de QV gekozen in het kader van "als je het doet, doe het dan goed", maar het is wel lang wachten. Paul, het lezen van o.a. jouw blog (en het bekijken van de vele filmpjes) heeft ons al de nodige voorpret gegeven, dat maakt het wachten een stuk leuker. Dankjewel! Je bent voor ons al een halve celebrity ;-)

    Het is mij inderdaad ook opgevallen dat het met name een mannenhobby is. Als je kijkt op velomobiel.nl dan zie je bij de rijderslijst een schamele 64 vrouwen tegenover 1177 mannen... Maar goed, straks komt er weer een velonaute bij :-) er zijn nog 7 wachtenden voor ons.

    We wonen trouwens in Ede, dus als we een beetje getraind raken kunnen we misschien eens meerijden met een LOL-tocht. Lijkt me een hele leuke besteding van de zondag! En we kijken nu al uit naar de Oliebollentocht van 2017 :-)

    BeantwoordenVerwijderen