dinsdag 21 februari 2017

Wat kost rijden in een velomobiel?

Het feit dat ik de afgelopen vijf jaar van mijn werkgever een reiskostenvergoeding kreeg heeft me mede over de streep getrokken toen om een velomobiel aan te schaffen. Natuurlijk is al dat fietsplezier  niet in geld uit te drukken maar het helpt wel als je na een aantal jaren de aanschafprijs er weer uit hebt.

Maar als je eenmaal zo'n fiets hebt en je bent, zoals ik, niet héél handig dan komen na verloop van tijd de onderhoudskosten. Daar moest ik aan denken toen ik afgelopen vrijdag, na een LOL-lig retourtje Dronten, de factuur voor de werkzaamheden in mijn e-mail aantrof.

Wat had ik eigenlijk zoal in de afgelopen vijf jaar uitgegeven?  Aan het vervangen van versleten of defecte onderdelen en aan regulier onderhoud. Dat blijkt in totaal zo'n 750 euro te zijn. Banden niet meegerekend, want dat is een van de weinige onderdelen die ik zelf kan vervangen ;-). Voor dat bedrag heb ik een pico bello onderhouden fiets en als bonus levert mij dat één of twee  keer per jaar een leuk ritje naar Dronten op.Wat wil je nog meer!

In onderstaande Stradagraphic kun je zien waar ik mijn geld aan uit gegeven heb. 2014 en 2015 waren 'dure' jaren. Na twee jaar forensen gingen er allerlei zaken kapot of waren versleten. 

Wat kost dat nou per jaar zo'n fiets?



27 opmerkingen:

  1. Dat is niet duur, maar de grootste kostenpost is de afschrijving, tenzij je de fiets helemaal afrijdt. Bij mij is het onderhoud ook 2 cent per kilometer excl. banden. Wat mij opvalt is dat als rustige rijder al zo snel een nieuwe cassette en ketting nodig had. Of er was iets niet in orde met de fiets of je draait een veel te laag toerental, waarmee je de ketting en tandwielen extra belast. In dat geval zou je nog voordeliger kunnen fietsen als je meer omwentelingen per minuut maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat komt omdat ik de eerst 15.000 km echt nooit mijn ketting gesmeerd heb. Ik dacht dat dat niet nodig was ;-). Daar bleek het allemaal wel extra van te slijten. Nu smeer ik wel elke maand en doe ik al 25.000 km met een ketting en cassette en alles loopt nog lekker soepel. Da's dus de verklaring.

      Verwijderen
  2. Ik heb ook even een sommetje gemaakt van de kosten van mijn Strada S039 maar kom veel hoger uit; gekocht in juli 2010 voor €5975 plus tourkap €487 en verkocht in januari 2017 voor €3600. Ik heb alle kosten en reparaties tot op de spaak nauwkeurig bijgehouden. Ik kom op:
    €5056/km44500 = 11.4ct per km
    €5056/jr5.5 = €919 per jaar

    Veer klein onderhoud zoals banden wisselen, veel banden plakken en heel veel spaken wisselen heb ik zelf gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb alleen de onderhoudskosten genomen en die gedeeld door het aantal kms. Vandaar ;-)

      Verwijderen
    2. Ik reken ook de brandstofkosten bij het halen/brengen van de velo met de auto.

      Verwijderen
  3. Zoals veel velomobiel eigenaren handelen met het omruilen van hun velomobiel na ieder nieuw geintroduceerd model ( XS, DF, QV ) kan de economsiche afschrijving niet lager zijn dan 1000 euro per jaar of veel meer. Velomobielen worden ook steeds duurder, 10K+ is geen uitzondering meer.

    Ook vergeet men denk ik al snel de peperdure all risk fietsverzekering mee te tellen want o wee als hun pareltje ergens tegenaan knalt en men algauw tgen 1500 euro schade aankijkt.... En die kans is natuurlijk redelijk aanwezig als je zo laag bent en zo snel fietst.

    De kosten aan daadwerkelijke slijtage zullen niet hoog zijn. Juist dat kun je weg relativeren :-))

    Qua economie is het simpel : een prachtige 4 takt scooter, royaal 2 zits, zweeft over slechte fietspaden heen en gebruikt een bescheiden 1:35 l/km kost iets van 1500 euro. Je kunt ze leasen voor een tientje per maand.

    Een 1 persoons trapauto kost tegenwoordig algauw 7000 tot 12.000 euro. Zoiets verzeker je ook voor honderden euro's per jaar. De kosten zijn niet te vergelijken. Dat moet je wellicht ook niet doen :-))







    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha, dit is één van die andere stokpaardjes.

      Best fijn om er een heel stel op stal te hebben ;-)

      Verwijderen
  4. @Quezzzt, voor een lage kilometerprijs moet je gewoon heel veel kilometers afleggen, dan valt de afschrijving ook veel lager uit. Dat is wat veel velonauten inderdaad doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik kwam ooit uit op 5 cent per kilometer, inclusief banden. De goedkope Kojaks, reed ik toen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het verslijten van een complete set M+ kost mij 1 cent per 3 km extra. 3 banden van elk 25 euro gedeeld door 20.000 km.

      Verwijderen
    2. Ja, die M+ gaat bijna drie keer zolang mee, voor hetzelfde geld!

      Verwijderen
  6. Zie ook het langjarig schema van Kees van Malssen: http://quest.ligfries.com (onder 'stat Q119' of 'stat Q387').

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kom uit op 12.2 cent per kilometer. inclusief onderhoud, verbeteringen (zoals een risse demper), banden, afschrijving en verzekering.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. t is toch iets meer geworden. Was mijn ovale tandbladen nog vergeten, maar doordat Casper ze noemde staan ze er nu ook bij. 13.4 ct per kilometer kom ik nu uit. Dit zal als ik in mijn huidige velomobiel blijf rijden wel minder gaan worden. Ik denk dat ik nu wel de grootste afschrijving heb gehad. Dus als ik geen rare dingen doe, rij ik komend jaar een stuk goedkoper.

      Verwijderen
  8. Ik moet er niet aan denken om precies bij te houden en uit te rekenen wat het rijden in een velomobiel kost. Dat kost me een flink stuk fietsplezier. Zolang mijn inkomen groter is dan mijn uitgaven maak ik me nergens druk om, heerlijk!
    Economisch kan mijn DF nooit uit, maar fietsplezier, gezondheid, minder roet- en CO2 uitstoot, reclame voor mijn bedrijf, etc. zijn nauwelijks in geld uit te drukken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, had ik die luxe maar Reinier ;-). Dan zou ik er ook niet aan beginnen. Maar ja, ik moet toch wel redelijk op de centen letten. Denk dat er weinig mensen in mijn positie zijn die een velomobiel rijden ook. Ik trap zo 30 euro weg op sommige dagen ;-). De trein is dan toch "iets" goedkoper, maar ja, fietsen is gewoon veel leuker. En wordt ook goedkoper per kilometer naarmate ik mijn fiets langer heb :-).

      Verwijderen
    2. maar er is niemand die je verplicht om een boekhouding bij te houden van de kosten van de fiets en het onderhoud. Als je banden versleten zijn, moeten er toch nieuwe onder. En of je een racekap wil kopen of niet, daar beslis je over op basis van "heb ik het er voor over" of eventueel "heb ik genoeg geld op mijn rekening". Niet op basis van "mijn fiets kost nu 13 cent/km en met kap 16 cent/km".

      Verwijderen
  9. We moeten maar niet te veel lullen over de kosten. Het is al snel 20ct/km goedkoper dan de auto dus zal er vast wel een kilometerheffing op komen. En zo groen zijn de velomobielen ook niet; veel extra wasgoed op kolenenergie en extra CO2 door de extra biefstukken die ik nodig heb. Oh, die kosten had ik allemaal nog niet meegerekend :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ben het met Reinier eens, kosten interesseren me helemaal niets, ik wil gewoon een fiets die goed genoeg is om het hele jaar door met plezier te kunnen gebruiken zonder elke dag onderhoud te moeten doen. Daar voldoet een velomobiel prima aan, dus dan zijn de kosten van ondergeschikt belang. Zolang Bruintje het kan trekken blijf ik fietsen, en op z'n tijd een nieuwe aanschaffen...........

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat bedoelde ik ook : je moet de kosten van een velomobiel vergelijken met een velomobiel :-))

    Maar niemand heeft het over de velomobielverzekering, en ik denk dat velen met specifiek dure velomobielen dat toch wel hebben. Altijd als ik bij velomobiel.nl kom hebben ze schadevelomobielen staan, volgens mij is een gedeelte van hun pand ook ingericht voor schadeherstel en spuiten. Dat zal bij andere velomobielwerkplaatsen niet heel anders zijn denk ik, en in Hoorn staat nog zo'n werkplaats can een commerciele partij die hetzelfde doet. Een goedlopende handel waar veel geld in omgaat zonder twijfel....

    Of je nu een verzekering hebt voor een fiets van 7000-12.000 euro die een hoge kans op schade heeft of dat risico zelf draagt : dit kost ook honderden euro's per jaar. Iemand die eerlijk is geeft dat toe.

    Als je echt eerlijk bent is velomobierijden een zeer dure vorm van fietsen. Maar ook een elitaire manier van fietsen die weinigen zich kunnen of willen veroorloven. Collega's met gezegde scooter van 1500 euro kan niet worden uitgelegd hoe de prijs van een velomobiel redelijk kan zijn, je kunt er immers 4-5 scooters voor kopen ...en dat is dan nog mijn ordinaire glasvezel bak....carbon, sneller model..9000+ euro...Extravaganza !!!

    Maar Paul met zijn rustige rijstijl zijn harde aanrijdingen ontgaan, dus ook de hoge kosten daarvan. Ik moet zeggen dat mijn Quest ook nog aardig intact is en goed gerepareerd kan worden met lapjes glasvezel en epoxy ondanks overvliegende fietsers. Ik stel danook geen eisen ( meer ) aan de laklaag. Maar voor een velomobiel van 9+k die nog nieuw is denk je niet zo...en zijn de kosten hoog.

    Het kan dus wel "goedkoper" maar hoe duurder de fiets was, hoe minder aannemelijk dat zal zijn. Ik heb zo'n idee dat zwaardere glasvezel bakken iets steviger waren gebouwd, en in de jacht naar steeds lichtere velomobielen ze een stukje breekbaarder zijn geworden.



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verzekeren was niet doenlijk in Noorwegen, maar sinds 1 januari 2017 ben ik weer wel verzekerd, en wel voor beide fietsen. Een schrijven van Marcel Beekmans zette me daartoe aan. Informeren bij de NTFU leerde me dat ook in het buitenland woonachtigen zich als NTFU lid konden aanmelden, en zo ook de aanvullende fietsverzekering konden kopen. Je kan alle fietsen die je hebt verzekeren, de polis kies je zelf, die met een verzekerde waarde tot € 10.000,-- kost circa € 400,--. Per maand schrijf je 1% af op de waarde van je fiets, tot en met jaar 6, daarna blijft de waarde vast. De premie kan je navenant de leeftijd aanpassen. Bekijk het zelf als je wilt op de NTFU site, ik vond het een mooie aanbieding met de nieuwe QV in het vooruitzicht!

      Verwijderen
    2. Ik heb mijn "dure" carbon Quest van € 7.500 en iets meer dan 2 jaar oud bewust niet verzekerd. Als je zelf goed oplet is schade meestal de schuld van de tegenpartij en dus verzekerd. Dit is mij direct in het begin overkomen door een achteruitrijdende auto met trekhaak. Een gemiddelde schade laten herstellen is net zo duur als een paar jaar verzekeringspremie betalen, die gok durf ik wel aan. In het ergste geval kan je de fiets total-loss rijden door eigen schuld, dat is dan erg sneu. Maar stel dat mijn Quest nu rond de € 5000 waard is, een tweedehands auto verzeker je dan ook vaak al niet meer all-risk als die deze (dag)waarde heeft.

      Verwijderen
    3. Precies Piet. Ik verzeker alleen risico's die ik niet dragen kan. Dus geen fietsverzekering, glasverzekering, tandarts, fysio etc. Heeft me tot nu toe veel meer bespaard dan ik aan schade heb gehad. Ik ben mijn eigen verzekeringsmaatschappij. En rij ik mijn DF total loss, dan koop ik wel weer een tweedehands Quest. Of pak ik lekker de auto...

      Verwijderen
  12. De reden om te velomobielen zullen nooit kostenbesparing zijn. Het kan wel, maar dan moet je een oude gebruikte velomobiel aanschaffen.

    Ik denk dat als je eenmaal hebt geproefd van het motorloos 30+ km/u rijden en merken dat je zo makkelijk 100+ km kunt afleggen het niet zo eenvoudig is om daar weer vanaf te stappen. Ik ben geen milieufanaat en geen sportfanaat maar kan enorm genieten van de energie onafhankelijkheid van je zo voortbewegen.

    Achteraf vond ik de 8500 euro die ik in de 2 velomobielen heb gestoken wel te duur, ik had liever een gebruikte Quest of Strada van ~3000 euro gehad. Maar die waren er toen niet, hoe anders is de situatie nu :-))

    Dat houdt wel in dat een volgende velomobiel een gebruikte zal zijn, net als bij auto's mogen anderen de bulk van de afschrijving voortaan betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "De reden om te velomobielen zullen nooit kostenbesparing zijn. Het kan wel, maar dan moet je een oude gebruikte velomobiel aanschaffen."
      Toch ben ik behoorlijk kostenbesparend bezig geweest met de aanschaf van een gloednieuwe XS. Ik heb namelijk mijn oude kleine autootje verkocht en de XS gekocht.

      Dat autootje kostte mij €100,- per maand (verzekering/belasting/onderhoud/brandstof/enz.) + €100,- per maand afschrijving. Dat is dus ongeveer €2400,- per jaar.

      Na 3 jaar heb ik de XS compleet terugverdiend, terwijl de waarde in ieder geval nog €4500,- is en waarschijnlijk nog wel iets meer.

      Verwijderen
  13. Ben je het zoeken naar leningen en hypotheken beu, of word je constant afgewezen door banken en andere financiële instellingen of een microfinancieringsregeling. Hiermee willen wij u informeren met 100% garantie dat wij leningen van elk bedrag aanbieden tegen een rentepercentage van 2% per maand. Wij verstrekken LENINGEN voor bedrijfsontwikkeling. concurrentievoordeel/bedrijfsuitbreiding. Zorg ervoor dat we gecertificeerd, betrouwbaar, betrouwbaar, efficiënt, snel en dynamisch zijn. en deelnemende financier voor onroerend goed en elke vorm van zakelijke financiering, wij verstrekken langlopende leningen voor maximaal twee tot vijftig jaar en alle rentetarieven en berekenen en maken jaarlijkse betaling mogelijk E-mail: loancreditinstitutions00@gmail.com.

    Wij bieden de volgende soorten leningen aan en nog veel meer;

    * Persoonlijke leningen (lening zonder onderpand)
    * Zakelijke leningen (onbeveiligde lening)
    * Consolidatielening
    * Combinatielening
    * Verbouwing

    Om contact op te nemen voor het zoeken naar een lening, antwoordt u met uw e-mail-ID, zodat ik u meer kan sturen ter goedkeuring
    Bedankt, neem contact met ons op via e-mail: loancreditinstitutions00@gmail.com
    bel of WhatsApp: +393512114999

    BeantwoordenVerwijderen