zondag 9 september 2018

Gegarandeerd klikovrij fietsen!

Ik weet dat er ligfietsers zijn die niet met ligfietsclubs, zelfs niet met LOL, willen meerijden omdat ze er geen zin in hebben met hun open ligfietsje (of trike, roeifiets) op de tweede rang mee te doen naast lawaaierige en opzichtige velomobielrijders die alle aandacht opeisen. Velomobielrijders die dan ook nog eens een asfaltversplinterend tempo aanhouden zodat er voor de gewone ligfietsers niks meer aan is. Zulke fietsers bestaan, ik weet het zeker, want ik heb ze wel eens ontmoet.

Het is net zoals met de kindvrije campings, de Rusvrije hotels en de vleesloze restaurants: je voelt je gewoon meer op je gemak met je 'eigen soort mensen' om je heen.

Ligfietsen volgens Google
Appelflappen volgens Google

Voor ligfietsers is er dus nu ook zoiets: de nieuwe Appelflappentocht (van LOL) waar ligfietsers onder elkaar en gegarandeerd klikovrij een heerlijk stukje kunnen gaan fietsen. Zonder dat nare gerommel voor en achter je, zonder die demonstratieve sprintjes langs de hele fietsclub om de nieuwe QV of DF te laten 'shinen', zonder de zogenaamd leuke grappen bij het stoplicht ("Kijk eens jongens, wij staan stil met losse handen :-)"). Wat een verademing, gewoon lekker balanceren onder elkaar. En omdat die open ligfietsers, in tegenstelling tot, niet eenkennig zijn mogen trikes en andere vreemde open ligconstructies gewoon meedoen.

De Appelflappentocht was tot voor een aantal jaren wat de Oliebollentocht voor velomobielrijders is. De tocht is al jaren niet meer georganiseerd en daarom ontstond vanuit de LOL gelederen het idee deze 'open liggers only' tocht weer nieuw leven in te blazen. Maar dan net iets anders ;-).

Behalve een prima verzamelpunt in de buurt van Zutphen heeft de organisatie een mooie route uitgezet door de Achterhoek en langs de wonderschone IJssel. Aan alles is gedacht, zelfs aan overheerlijke appelflappen bij het rustpunt in Wehl! De hele route is ongeveer 70 kilometers  lang.

Langs de IJssel (bij Dieren)
Als ik er zo over aan het schrijven ben, word ik er zelf ook enthousiast over. Waarom heb ik in afwijking van de meeste ligfietsers, maar één zo'n ligfiets? En laat dat nou net een kliko zijn. Toen ik in de LOL-Whatsapp groep voorzichtig mijn interesse in die fantastische appelflappenervaring liet vallen, kreeg ik onmiddellijk diverse open ligfietsen aangeboden. Een tweewieler durf ik niet aan (nooit op gereden) maar een trike zie ik wel 'liggen'. Of ik zondag de 16e september ook echt mee kan rijden is echter nog zéér ongewis. Persoonlijke perikelen kunnen mijn debuut als open ligfietser doorkruisen. Wordt vervolgd op dit blog. Met of zonder ligfiets...

Ook enthousiast geworden? Je kunt je nog steeds aanmelden voor deze vernieuwde Appelflappentocht. In de buurt zijn ook een paar leuke campings en andere overnachtingsmogelijkheden. Zutphen is een bezoek waard en de fraaie Veluwe ligt op een steenworp afstand. 




6 opmerkingen:

  1. Dat je geen ligfiets zonder cocon hebt is niet goed Paul. Regel X van het reglement: De bezitter van een coconfiets bezit eveneens tenminste één niet-gestroomlijnde ligfiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. overnachten kan je bij www.achterhuuske.nl bijvoorbeeld

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zondagavond komen de GPX-tracks (van voor en na de pauze) èn een wijziging in het tijdstip van verzamelen op ligfiets.net te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kom jullie waarschijnlijk even uitzwaaien op armkracht.

    Misschien ook wel weer verwelkomen. Kijken wat lukt.

    BeantwoordenVerwijderen