vrijdag 21 september 2018

Waarom ik nooit een velomobiel zal kopen

Het is een schitterende najaarszondag die 7e oktober van 2018. Ik fiets met mijn Santos Travel Lite met een vaartje van zo'n 21 km per uur over het dijkfietspad ten noorden van Zutphen. Altijd weer een feestje om hier van het weidse landschap te genieten. Het is een uur of tien in de ochtend en de grijze golf is nog niet op pad. Af en toe zoeft er een groepje wielrenners voorbij maar daar heb ik geen last van.
Prima fiets ;-) Twee wielen, een fatsoenlijk zadel, goed uitzicht en zichtbaarheid en bovendien snel genoeg.
Net ter hoogte van van de ruïne van Slot Nijenbeek zie ik in mijn spiegeltje iets verschijnen. Ja, wat zie ik eigenlijk, vraag ik me af?  Een hele sliert met van die rare fietsen. Langzaam halen ze me in. Helemaal voorop rijdt iemand die met z'n armen fietst, hoe heet zoiets ook alweer. Hij is nogal druk in gesprek met iemand die op een driewieler rijdt. Ze worden gevolgd door allerlei andere ligfietsen en een flink aantal van die banaanfietsen. Het lijkt allemaal moeiteloos te gaan en zo te horen hebben ze de grootste lol.

Je zult als gewone fietser maar door... 

...dit soort groepjes worden ingehaald
Zo hád het kunnen gaan als ik géén velomobiel zou hebben aangeschaft eind 2011. In de aanloop naar 25-30 km fietsforensen naar mijn nieuwe werkplek in Apeldoorn had ik dan om de een af andere reden nooit de 'afslag' naar de ligfietswereld genomen en was ik een tevreden e-bikeforens geworden. De Mooi Gele Strada komt in dit scenario helemaal niet voor en mijn enige kennismaking met LOL is dan ook de ontmoeting uit het begin van dit verhaal. Om diezelfde reden zou het hele blog MGINL nooit bestaan hebben ;-).

En dan doet zich de brandende vraag voor: zou ik op dit moment  een ligfiets of een velomobiel kopen? Ik bedoel nu op dit moment, uitgaande van deze fictieve voorgeschiedenis waarin de ligfiets voor mij niet meer is dan een Wikipedia-artikel en de velomobiel een vreemde banaanfiets die je gelukkig bijna nooit tegenkomt.

Moeilijke vraag, eenvoudig antwoord: die kans is nul, vrijwel nihil, niet bestaand zo goed als onmogelijk. Ik zou dik tevreden zijn met mijn mooie Santos en het daarbij laten. Noem eens drie redenen waarom ik in deze situatie een ligfiets/velomobiel zou willen aanschaffen? Ik kan er inmiddels wel meer dan drie noemen maar zonder mijn voorkennis waarschijnlijk geen enkele.

Ziehier de toestand der dingen op ligfietsgebied: een mooie uitvinding, maar wel een uitvinding in het rijtje van Betamax, quadrofonisch geluid en de DAT tape. Allemaal superieur en innovatief maar nooit dat grote succes. Alleen als alles meezit en je hebt ook nog wat geluk kom je er mee in aanraking. Ik begrijp dat het nogal confronterend is, maar het is niet anders.

Ik had dus gewoon geluk en nam in 2011 de juiste afslag en daar heb ik nu nog steeds heel veel lol van. Nu nog de volgende brandende kwestie: gaat Paul ooit nog een nieuwe velomobiel of zelfs een ligfiets kopen?


10 opmerkingen:

  1. "Nu nog de volgende brandende kwestie: gaat Paul ooit nog een nieuwe velomobiel of zelfs een ligfiets kopen?"


    --> Hij praat er in ieder geval wel te vaak en te veel over. Het antwoord is dus: "Ja, hij wil en zal."

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dan is er nog die andere brandende vraag: fiets jij met je handbike tijdens de komende lol tocht van 7 oktober voorop, zoals ik hierboven voorspel?

      Verwijderen
  2. Ha, Ha Paul. Prachtig verwoord. Dat (lig)fietsen gaat vanzelf ... maar dat schrijven erover, dat “kost tijd”. Chapeau voor MGINL

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga geen nieuwe velomobiel meer kopen, ik vind het die zeer hoge prijs voor een fiets na 4 jaren rijden niet waard geweest ondanks de leuke hoogtepunten en belevenissen en specifieke voordelen.

    Het is een beetje als een Ferrari kopen als je eigenlijk een auto nodig had. Best leuk, maar totaal onnodig.

    Ik sluit niet uit dat als er weer een reden komt 20-30 km te willen fietsen vanwege ander werk ( ik gruw van de traagheid en drukte van openbaar vervoer !! ) er wellicht wel ooit een andere GEBRUIKTE velomobiel kunnen komen, die lichter is en vlotter accelereert. Maar 8k ? Nee niet meer aan een fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou me niet meer kunnen vóórstellen om met de gewone fiets of de auto naar mijn werk in Brussel te rijden! Ben nu bijna 3 jaar velomobiel, en nog steeds even graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zonder gekheid, 1 velomobiel, het goedkoopste vervoermiddel door het hele jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Paul, je hebt het de laatste tijd te vaak over dit onderwerp. Ik denk dat de Strada binnen nu en een jaar de deur uitgaat en er een open ligger komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De QV zal zeer zeker niet mijn laatste velomobiel zijn, die is aangeschaft met het idee om 4 jaar te gebruiken in mijn woon-werk verkeer. Daarna komt er een nieuwe velomobiel. Dat zal in elk geval weer een 4-wieler worden...........
    Net als Helen kan ik me ook niets anders meer voorstellen en wil niets anders dan velomobielen naar het werk. Dat ik af en toe door al te slechte weersomstandigheden de auto in gedwongen word moet ik lijdzaam ondergaan.......

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Adri, als het ging om woonwerkverkeer zou ik er zo weer een kopen. Ideaal.

      Verwijderen