dinsdag 18 september 2018

'ACHT. DUIZEND. EURO!?'

'Nog even over die velomobiel.'

'Die fiets van achtduizend euro die jij wil kopen?'

 'Nee, die hele bijzondere en handige velomobiel die jaren mee kan en daarom een hogere aanschafprijs waard is.'

'Dat zeg ik, die fiets van achtduizend euro. Echt belachelijk veel.'

'Ja, maar wacht nou, dit is pure kwaliteit, als ik die velomobiel tien jaar gebruik is dat maar achthonderd euro per jaar.'

'Jij weet ook, die fiets gaat door jou nog geen jaar goed gebruikt worden. Die M5 Low racer vorig jaar, wat kostte dat ding ook alweer?'

'2500 euro.'

'En hoeveel maanden heb je er tot nu toe op gereden?''

'Drie, maar dat is geen eerlijke vergelijking, want een velomobiel daar heb je het hele jaar wat aan en een M5 Low Racer is meer een fiets voor af en toe. Maar ja, die velomobiel inderdaad...'

'Ok, wat wilde je daar nog over zeggen?'

'Nou, hij is dus echt heel goed. Hier ik zit te kijken naar de reviews. Hier ene Paul 'Mooi Geel', schijnt er verstand van te hebben, die is er echt heel positief over. Natuurlijk het ziet er super uit, maar daar gáát het niet om. Kijk hier wat mensen zeggen: onderhoudsarm, perfect weersbestendig, opvallend én snel! De auto kan vaker thuis blijven.'

Veel geld op drie wielen

'Ja ja ja, maar dit is achtduizend euro hè? Achtduizend!'

'Het is wel Nederlands fabricaat.'

'Wat?!'

'Het is een Nederlands merk. Dat is altijd goed. Net als Zwitsers, ook altijd kwaliteit.'

'Luister nou, Gazelle is ook Nederlands en die verkopen van die klote e-bikes en dubieuze racefietsjes. Zogenaamd in Dieren gemaakt, lees China.'

'Ok, maar mijn moeder is geboren in Dronten. Dat geeft zo'n velomobiel een stukje emotionele waarde mee.'

Ook veel geld, ook op drie wielen


'ACHT. DUIZEND. EURO!'

'Goed, ik zou de helft kunnen betalen met die erfenis die ik al heel lang heb liggen.'

'Die je ook ergens anders aan uit zou kunnen geven...'

'Ja, maar bekijk het eens zo: ik heb de afgelopen tien jaar helemaal geen velomobiel gehad, dus ik heb als het ware tien jaar gespaard toch?'

'Nee!'

''Nee?

'Nee. Jij hebt dat geld namelijk helemaal niet opzijgezet. Bovendien als jij tien jaar zonder velomobiel kunt, waarom zou je er dan nu ineens een nodig hebben?'

'Hmmm.'

'Ga nou niet doen alsof het hier gaat om een enorm verstandige beslissing. Als jij die fiets van achtduizend euro per se wilt, val mij dan niet meer lastig en ga morgen lekker naar Dronten en bestel er een.'

'Neuh, dat hoeft niet.'

'Gelukkig...'

'Ik heb 'm al gekocht'

In één van de bijlages van de Volkskrant van afgelopen zaterdag stond een column van Jasper van Kuijk over rationaliseren bij de aanschaf van een regenjas van tweehonderd euro. Ik zag onmiddellijk een aantal parallellen en met wat aanpassingen ontstond bovenstaande tekst. De credits zijn geheel voor Jasper. Het werd een gesprek waarvan ik me voorstel dat het in talloze velomobielhuishoudens bij de afwas gevoerd zou kunnen zijn ;-) Vanzelfsprekend ook van toepassing op de aanschaf van een open ligfiets.  


6 opmerkingen:

  1. https://www.intercitybike.nl/orderboek/ nog niet up-to-date?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha !
    Wat zeggen ze ook al weer ? Getrouwd zijn is samen problemen oplossen die je in je eentje nooit gehad zou hebben ?
    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Het is een Nederlands merk. Dat is altijd goed."

    Waarom moest ik hierbij direct aan Oranjeboom of Heineken denken?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gaaf die velomobielen met geld bedrukking.Die van 500 euro is mooi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De geld bedrukking is gemaakt met de velomobiel sticker configurator http://www.paulvanroekel.nl/specials/colourmyvm/index.php

      Verwijderen