Vrijdagmiddag reed ik heel relaxed in een ontspannen tempo van werk naar huis. Het weer was uitstekend en ik merkte dat enkel een shirt met korte mouwen nu al ruim voldoende was in de Strada. Dat belooft nog wat op een mooie zomerdag.
Het is de laatste dagen ook merkbaar drukker langs het Apeldoorns Kanaal. Veel meer racefietsers, die blijkbaar alleen naar buiten durven als de zon schijnt. En zelfs het eerste zwalkende gezinnetje inclusief een trage kinderbakfiets. Ook dat belooft nog wat op een mooie zomerdag.
Inmiddels had ik contact gehad met mijn vrouw en zij stelde voor in Dieren een hapje te gaan eten. Dus ik had de Strada nog maar net de garage ingeduwd, me even snel omgekleed of ik zat al op mijn vaste dorps- en boodschappenfiets. Een onverwoestbare en feloranje Kronan.
Waarschijnlijk omdat ik nog met velomobielbenen en -ogen nu ineens een trage rechtopper was geworden was dit even een bijzondere ervaring. Ja inderdaad, ik vond het de eerste meters best wel eng, zo hoog en ook wat wankel zelfs! De auto's op weg naar het restaurant waren ineens vreemd laag, maar ik had wel een wat beter overzicht. Het was echt even wennen.
Na deze hallucinerende ervaring verbaast het me nu niet meer dat rechtopfietsers denken dat ligfietsen eng laag is. Ik had even de omgekeerde ervaring, het was eng hoog. Mooi dat een avondje uit eten tot een bredere kijk op de wereld van je medefietsers kan leiden.
Het is de laatste dagen ook merkbaar drukker langs het Apeldoorns Kanaal. Veel meer racefietsers, die blijkbaar alleen naar buiten durven als de zon schijnt. En zelfs het eerste zwalkende gezinnetje inclusief een trage kinderbakfiets. Ook dat belooft nog wat op een mooie zomerdag.
Inmiddels had ik contact gehad met mijn vrouw en zij stelde voor in Dieren een hapje te gaan eten. Dus ik had de Strada nog maar net de garage ingeduwd, me even snel omgekleed of ik zat al op mijn vaste dorps- en boodschappenfiets. Een onverwoestbare en feloranje Kronan.
"De Kronan fiets is losjes gebaseerd op een model dat ooit werd ontwikkeld voor het Zweedse leger. Deze replica kwam vanaf 1997 op de markt en was aanvankelijk alleen via internet te koop. Het uiterlijk van de legerfiets bleef behouden, inclusief de ballonbanden, de half open kettingkast en een metalen koker voor een kleine fietspomp (vastgelast onder de stevige bagagedrager). Ik kocht de mijne begin 2001 en moest na ontvangst het stuur, de pedalen en de voordrager nog zelf monteren...."
Waarschijnlijk omdat ik nog met velomobielbenen en -ogen nu ineens een trage rechtopper was geworden was dit even een bijzondere ervaring. Ja inderdaad, ik vond het de eerste meters best wel eng, zo hoog en ook wat wankel zelfs! De auto's op weg naar het restaurant waren ineens vreemd laag, maar ik had wel een wat beter overzicht. Het was echt even wennen.
Na deze hallucinerende ervaring verbaast het me nu niet meer dat rechtopfietsers denken dat ligfietsen eng laag is. Ik had even de omgekeerde ervaring, het was eng hoog. Mooi dat een avondje uit eten tot een bredere kijk op de wereld van je medefietsers kan leiden.
Deze ervaring heb ik ook een keer gehad.
BeantwoordenVerwijderenIk ging toen even snel op de mountainbike van een collega iets ophalen. Mijn fiets staat aan 2 sloten en dat kost even iets meer tijd.......:(......en dan toch blijven volhouden dat ligfietsen sneller zijn.......;)
Maar goed, ik vond het toen ook echt eng hoog. Ik moest ook weer heel erg wennen aan het sturen. Mijn LWB-ligfiets stuurt natuurlijk totaal anders dan zo'n "steile voorvork-mountainbike". Ik ging in de eerste de beste bocht bijna onderuit.
Ik ga met pasen op zo'n rechtopding Terschelling onveilig maken. Het is wel hoog als je het niet gewend bent, zo'n fiets.
BeantwoordenVerwijderenHebben ze niet onlangs op een legerbasis in Afghanistan wat Kronans verbrand?
BeantwoordenVerwijderen