zaterdag 24 maart 2012

Klopboren

Alweer een paar honderd woon-werk kilometers heb ik erop zitten met de fameuze c.q. beruchte Marathon Plus banden. De post waarin ik meldde dat ik ze ging aanschaffen is nog steeds de meest gelezen van dit hele weblog. Ik zei het al eerder: "Banden zijn emotie....".

Tijd voor een tussenstand
Heb ik lekke banden gehad? Nee natuurlijk niet...

Had ik het gevoel dat ik voortdurend door een dikke laag modder fietste? Nee  in het geheel niet. Wel merk ik dat het vermogen om snel te accelereren met deze anti-lek kampioenen om de velgen minder is. Maar als vergelijkingsmateriaal had ik uitsluitend de Perfect Moirees dus dat zegt niet alles.

Nog meer positieve punten? Jazeker, het gevoel dat je 's ochtends van huis kunt vertrekken en pas op de plaats bestemming weer uit je fiets klimt is heel ontspannend.  Ok, ik geeft het toe het plakken van een incidentele lekke band mag dan niet veel tijd kosten, in het woon werk verkeer gaat het mij niet om die paar minuten. Ik zoek de zekerheid van de onplatbare band.

Is het dan allemaal Hosanna?  Nee dat niet. Ik pomp deze Schwalbes op tot iets boven de maximale spanning van 5 bar. Dat rijdt licht maar je voelt ook elke zandkorrel op de weg. Boenk, knal, plof, alweer een paar zandkorrels.

Op mijn route heb ik bovendien een paar stukjes die met stevige ruwe klinkers bestraat zijn. Het zal wel aan het klinkerpatroon liggen maar daar begint S94 al snel hevig te trillen. Ik heb het gevoel in een weinig comfortabele rijdende klopboor te zitten. De vullingen in mijn gebit resoneren mee; weer op het asfalt haal ik opgelucht adem. Als het maar asfalt is, het hoeft niet eens glad te zijn.

Blijvertjes
Ja het moge duidelijk zijn, de M+'jes zijn blijvertjes. Aan het verbeteren van het comfort wordt inmiddels gewerkt. Wim Schermer meldt op zijn weblog dat de Risse schokdempers te bestellen zijn. Zijn omschrijving (zie hieronder) is veelbelovend dus de bestelling is inmiddels de deur uit. 

"Met de Risse Genesis blijft het achterwiel op het wegdek, de acceleratie en snelheid wordt hoger bij gelijk vermogen en de besturing wordt zeer veel rustiger. Wielophanging, derailleur en ketting zijn minder in beweging en daardoor wordt de velomobiel merkbaar stiller. Het is wel even wennen aan de nieuwe schokdemper. Het dansende en weke veergedrag van de standaard veerpoot, verandert in een comfortabel maar strak weggedrag. Je kunt het een beetje vergelijken met de omschakeling van een Citroën eend naar een ... Audi".






2 opmerkingen:

  1. Tja een vergelijking Perfect Moiree en Marathon verschild niet zo veel.
    Ik moet eerlijk toegeven dat ik nu de PM op mijn fiets wat ouder worden en de temperatuur wat hoger, dat ze wel te pruimen zijn. Verder zijn beide banden idd erg bonkerig in rijgedrag.

    De gedrag op slecht wegdek is toch wel iets om rekening mee te houden. Je hebt de nieuwe schokdempers al besteld dus dat zit wel snor dan. Het kan echt gevaarlijk worden met hard opgepompte en stugge banden als PM en Marathon op slecht wegdek. Maar ook keiharde racebanden. M.n. bij klinkerwegdek op behoorlijke snelheid genomen.
    Voor je kan ingrijpen sta je zo maar haaks op de rijrichting. In het ergste geval resulteert dat soms in een spontane rol.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vind je een PM en een marathon plus niet veel verschillen? Ik vind de PM duidelijk comfortabeler. Qua lekbestendigheid weet ik de verschillen nog niet omdat ik de PM er pas een paar honderd km onder heb liggen. Ik vind zelf de combinatie PM achter en marathon plus voor tot nu toe een redelijk goede combi.

    BeantwoordenVerwijderen