dinsdag 20 maart 2012

V.I.S. na de bergen

Vanmiddag ben ik de bergen ingetrokken. Niet de Alpen, de Pyreneeën of zelfs maar de bescheiden Ardennen. Nee ik heb een tochtje gemaakt over de Veluwe en daar zitten hele leuke hellingen in.

Afstellen
Ik vertrok met het doel een bescheiden rondje te maken (het was te mooi om binnen te blijven zitten) en 'en passant' aan het afstelknopje van de achterderailleur te draaien. Ik vond namelijk dat het bij sommige versnellingen wat lawaaierig was in de achterbak.

Nu is het altijd rumoerig in zo'n velomobiel dus dat 'en passant' afstellen moest wachten op een mooi glad en rustig stukje weg. Er ratelt altijd wel wat dus of het nu helemaal weg is moet blijken, wel vond ik het schakelen iets soepeler gaan.

Daarna besloot ik dat ik wel eens richting Rheden kon rijden. Tja en als je dan via het Nationaal Park Veluwezoom fietst, gaat het hier en daar wat omhoog ;-)  Oeps, dat viel me best tegen. S94 hing als lood aan mijn voeten, slechts tergend langzaam kwam ik op hoogte. Als je dan even naar beneden mag zeilen is het wel genieten. Hé, ik rijd al 40+, even remmen in die bocht.

In maart kun je dit soort taferelen aantreffen in NP Veluwezoom....
Met het idee in het achterhoofd dat voor de ware velonaut geen afstand te ver is, dwaalde ik zo verder en verder over immer kronkelende fietspaden. En ineens stond ik aan de rand van Velp. Vanuit dit dorp fiets je langs de grote weg vrij eenvoudig terug naar Dieren. Ben blij dat ik daar niet elke dag langs kom. Ventwegen met steile verkeersdrempels die je al bij < 30 km lanceren en onmogelijk aangelegde fietspadaansluitingen.

V.I.S.
Raborenner als USB stick
Ter hoogte van het fraaie landhuis van Middachten kon ik eindelijk weer eens doortrappen. Wat een opluchting. Maar een nieuwe uitdaging verscheen in mijn spiegels. Een in volledig Rabobank tenue gestoken bukker die snel dichterbij kwam.

"Mmmm, 'ns kijken of hoe hard ie gaat...", dacht ik., en voerde de snelheid op tot  bijna 40 km per uur. Het was een duidelijk geval van V.I.S., hij blééf naderen en uiteindelijk heb ik 'm maar even voor laten gaan.

'T is al erg genoeg dat je reclame wil maken voor een bank, waar je  waarschijnlijk dik voor hebt moeten betalen. Ik wilde het voor hem niet erger maken door een ongesponsorde velomobiel met een ongetrainde fietsforens als bestuurder in de verte te zien verdwijnen. VM-rijden is óók rekening houden met je medeweggebruikers ;-)

Ik kon 'm daarna makkelijk in het minivizier houden maar verloor deze snelle bankemployee toch uit het oog toen ik in dichte zwermen scholieren terecht kwam. Dan helpt niets meer, dan ben je verloren, dan is het voorbij. Toch een heerlijke voorjaarsrit.



5 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige foto heb je bij dit blogbericht geplaatst. Die bovenleiding van de trein lijkt wel berijpt en dan net die trein langs komt. De takken van de boom aan de bovenkant van de foto. En ten slotte natuurlijk moeder en dochter ree. Schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien was het wel Robert Gesink die jou inhaalde. Ik ben op mijn RaptoBike bij Varsseveld ook eens ingehaald door een wel heel snelle racefietser, en vermoed dat dat Robert Gesink was...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vermoed dat de foto niet nu is gemaakt.
    Reekalveren zijn er nog niet. De eerste worden pas op zijn vroegst eind april geboren en dan hebben ze nog een streepjes piama aan. Ze komen nog niet in het open veld. Je ziet ze pas in mei....als je geluk hebt.

    Ik maakte laatst een route voor een Engelsman die in juni naar Nederland komt fietsen. Ik trachte het zo vlak mogelijk te houden. Geeft hij als antwoord.... climbing?...Holland?....climbing?
    Die bultjes hier zijn meestal nog wel tussen de 15-20 km/uur te nemen. Klein verzet voor is niet nodig, achterblad 32 is voldoende.
    Holter'berg' is een kuitenbijter al duurt hij niet lang. Zelfs de Apeldoornse'berg' schakel ik niet op het kleine blad.
    Amerongense'berg' is niet fijn, laan 1914 in Amersfoort is ook een lastige maar niet overkomelijk.
    Dan heb je nog een stukje Grebbenberg. Zelf woon ik op +30 meter. Die rij ik volle bak 35 km/uur.
    Als je wilt trainen moet je eens naar het circuit van de Nederrijnseberg gaan. Net onder Utrecht. Daar kan je klimspieren kweken.

    Afdalen met een remparachute om maar niet harder te gaan dan 75 km/uur is pas leuk. Als je de rem loslaat en je accelereert vanzelf van 50 naar 90 km/uur in 100 meter na een bocht, dan heb je een helling.
    Soms is gaat duwend omhoog sneller dan blijven fietsen......als je er maar komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. BrandweerQuest, de foto is inderdaad niet nu gemaakt maar wel op 24 maart een paar jaar geleden. Reekalveren kunnen er dus wel degelijk in deze tijd al zijn en deze foto maakte ik op niet meer dan een km of zo van mijn huis in Dieren.

      Een uur voordat ik deze foto maakte sneeuwde het nog even kort maar hevig ( http://www.flickr.com/photos/vanroekelpaul/4600895057/ ) Heel bijzonder!

      Verwijderen
  4. Ter aanvulling voor de naturliefhebbers onder de lezers. Mijn zeer deskundige buurvrouw die dit weblog ook volgt meldt mij het volgende:

    "De foto die je vorig jaar maakte van een ree met kalf, en die je op je blog plaatste, betreft een jong van het vorige seizoen. Pas als de moeder opnieuw werpt, jaagt ze de jonge ree weg en die gaat dan zelfstandig verder.
    Een ree krijgt een kalfje tegen de zomer wanneer de omstandigheden gungstig zijn."

    Overigens is haar weblog een aanrader voor de natuurliefhebber: zie www.natuurfragmenten.nl

    BeantwoordenVerwijderen