maandag 13 mei 2013

Alles komt weer in evenwicht...

Stel, je bent op weg voor een recreatief ritje van Dieren naar Doetinchem. Je bent net bovenaan de IJsselbrug bij Doesburg als er een racefietser voor je opdoemt. Je houdt even de benen stil want het fietspad is smal en maakt een onoverzichtelijke draai. Maar dan, eenmaal op de Doesburgse singels fiets je 'm zomaar ineens voorbij. Is dat dan een officiële RIS? Of is dat gewoon inhalen? En waar loopt die grens?

Die vraag kwam bij mij op afgelopen woensdag. Ik had een vrije dag maar Anja moest werken, en dat doet ze meestal in Doetinchem. Via de toeristische route langs de Oude IJssel zou ik naar haar toe fietsen en na wat winkelen en een hapje eten zouden we samen terugrijden. Zij op haar Kalkhoff Tasman City e-bike, ik natuurlijk met Strada 94.

Mijn ontmoeting bij Doesburg mag wat mij betreft geen RIS geweest zijn, verderop langs de Oude IJssel heb ik vermoedelijk wél met een geval van VIS te maken gehad.

Langs het fietspad stond zo'n wit-oranje-groen Postcode Loterij-fietsje. Alleen déze had een enorme motor in het voorwiel hangen en een fikse accu provisorisch vastgebonden boven de trapas. Het betere maatwerk dus. Maar dat viel me op dat moment niet op.

tot opgevoerde e-bike aangepaste (?) Postcode Loterij fiets (videostill)
Ik trapte recreatief door met een vaartje van zo'n 32 km p/u, tot ik een kilometer verderop plotseling deze fiets langszij zag komen en met een snelheid van ruim 40 km p/u in de verte zag verdwijnen.

Dat zijn nu eenmaal de universele wetten van het snelle fietsen. Wie heeft ingehaald zal ook weer ingehaald worden. Zo komt alles weer in evenwicht.

Dit alles en meer, weer 'live' mee te fietsen in 9 minuten HD velomobielteevee.



Non-Dutch readers can switch off the annotations (in Dutch) and use the English subtitles.


12 opmerkingen:

  1. Leuk die electrische fiets, tot oom agent hem aan de kant zet en even aan een onderzoekje onderwerpt. Electrische fietsen gaan een beetje de kant op van snorfietsen: ze worden opgevoerd. Als je snel wilt koop dan een brommer die 45 mag of neem een velomobiel. Nouja in elk geval 1 voordeel, ze stinken niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moehahaha Paul die bocht !

    - Het is een weg van 2,5 meter breed, jouw Strada is 76 cm breed
    - Er is geen tegenverkeer en vrij zicht door de bocht
    - Je begint de bocht op het midden van de weg

    ....En je rijdt in een Strada !!!

    Volgens mij breng je jezelf in de problemen omdat je te beschaafd wilt rijden.....fietsrecreant ;-))))))

    Als er niks aankomt ( spiegels ook ) moet je gewoon ruim voor de bocht helemaal aan de buitenbocht beginnen, in een zo vlak mogelijke straal insturen naar de binnenbocht en dan met de middelpuntvliedende kracht mee terug sturen naar de buitenbocht.

    Net of je met een 500 CC racemotor met 200 km/u op een bocht af komt zeilen. Dan voel je dat natuurlijker aan omdat je je nek breekt als je het niet doet...zelfde principe ;-))

    Dan heb je de bocht zo ruim mogelijk genomen dus met een bochtstraal die lijkt op bijna een rechte lijn. Soms zelfs is het een rechte lijn, dus helemaal geen bocht. Strada's kunnen in het filmpje getoonde bocht met de juiste bochttechniek - ook natgeregend - dan makkelijk 35+ km/u zonder wegglijden over de voorwielen. Mijn Quest is dan nog beperkt tot 27 km/u, daarboven begint ie wel weg te glijden over de voorwielen. Ik denk dat dat aan de rechte stand en minder spoorbreedte van de wielen ligt.

    ALs je de bochttechniek zo toepast en je gaat minder hard, dan is het extreem veilig omdat je nog minder makkelijk kunt omslaan.

    Met een verkeerde bochttechniek kun je een Strada met 15 km/u laten kantelen. Dat gebeurde mij als noob bijna bij een haakse stadsfietspad haakse bocht. ;-))




















    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Quezzzt,
      Jij denkt blijkbaar dat je feilloos bent en nooit een tegenligger of inhaler over het hoofd ziet. Bijvoorbeeld doordat je vergeet te kijken.
      Er is niet voor niets een verkeersregel die zegt dat je rechts moet houden. Blijf dus altijd rechts rijden, ook als je denkt dat de linker weghelft vrij is.
      En reken eens uit hoeveel seconden je wint met het afsnijden van een bocht?

      Kees

      Verwijderen
    2. Vergeet te kijken ????

      Ik heb decennia lang 1000+ cc motoren gereden he...en nooit langzaam. Ik kijk wel in de bocht. Echt waar.

      Verwijderen
  3. Oh ik zie eerder in het filmpje dat ik bovenstaande brilsmurf-monoloog beter had kunnen laten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Brilsmurf,

      Opmerkingen ter lering ende vermaeck zijn altijd welkom hoor. Hou je vooral niet in.

      Je bedoelt waarschijnlijk mijn messcherpe bochtenwerk dat je nu achteraf opgevallen is ;-)

      groet,
      Paul

      Verwijderen
    2. Ter aanvulling: het betere bochtenwerk en hoe mis dat kan gaan zie je heel goed in onderstaande video van een kantelende Mango:

      https://www.youtube.com/watch?v=vIQgkZPNC9E

      Verwijderen
    3. Ja die Mango neemt zo'n haakse bocht zoals veel voorkomen op stadsfietspaden. Die bocht kun je niet aansnijden dus moet je er wel langzaam erdoorheen.

      In paniek heeft hij teveel tegengestuurd waarop nog een heftige tegenreactie kwam. Dat is voor mij ook schrikken/leermoment.

      De momenten waarop de Strada aan het kantelen was heb ik hem alle keren in een reactie rechtuit gestuurd waarop hij weer op 3 wielen kwam en het fietpad afreed. Steeds in het gras gelukkig. Meer geluk dan wijsheid acheraf als ik dat zo zie met de Mango rijder.




      Verwijderen
    4. Trouwens dapper van hem dat ie dat op youtube zet. Dat doen de meeste mensen liever niet, terwijl je er veel van kunt leren.

      Verwijderen
    5. Ik had dat filmpje ook gezien, als je scherp instuurt hoeft de snelheid echt niet hoog te liggen om op 2 wielen of erger te gaan. Zelf ook al een keer met misschien 10km/u op 2 wielen terecht gekomen door te scherp insturen en een stoepje meepakken.

      Verwijderen
  4. met zo'n accu boven mijn voorwiel zou ik niet graag rijden, zet hem dan maar achter op de bagage drager

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Great video. I enjoyed seeing your country on video. It's nice and green compared to our late spring here in Canada.

    BeantwoordenVerwijderen