vrijdag 21 februari 2014

Het Paaltje van 400 dagen

'Als in een vertraagde film...', zo begon ik ruim 400 dagen geleden mijn relaas over mijn eerste en tot nu toe enige kantelmoment. Het is en blijft een historisch punt op de route die ik ooit fietste.

Zo zag het er oktober 2012 uit
Het was mijn eigen schuld dat ik tegen dit vervelende middengeleidertje opreed. De krassen verdwenen grotendeels door inzet van Commandant 4. Maar natuurlijk meldde ik mijn ongenoegen bij de gemeente Apeldoorn. Pas na veel e-mails en een finale aanval met inzet van de door de overheid zo gevreesde sociale media. Met Koning Twitter kreeg ik Prinses Apeldoorn uiteindelijk op de knieën.

Op 15 februari 2013 werd ik opgebeld door de stadsdeelbeheerder. Hij meldde toen dat "...het kruispunt nog voor de zomer geheel opnieuw ingericht zou worden. Ook het middengeleidertje ging er dan uit...".  Die herinrichting volgde pas flink later, maar na ruim 400 dagen is dit gewraakte stukje straatmeubilair inderdaad gesneuveld. Hoera!

Zo ziet het er februari 2014 uit. Toch wel beter... maar het blijft natuurlijk een barrière.  De losse tegels die links in de berm liggen zijn vandaag eindelijk ingelegd. Pas nu is het echt klaar!

Mij maakt het allemaal niks meer uit. In juli 2013 verlegde ik mijn route en vermeed ik daarmee niet alleen dit paaltje maar ook de zeven kilometer Apeldoorn die ten zuiden daarvan liggen. Op mijn huidige route heb ik helemaal geen paaltjes meer! Da's pas echt hoera!


5 opmerkingen:

  1. Paaltjes staan er om die ene auto die daar per jaar (per ongeluk) inrijdt te weren.

    Collateral damage: fietsers die iedere dag last hebben van zo'n obstakel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wim, je hebt gelijk, Over het zgn. nut van dit paaltje: Iets verderop zit een benzinestation. Als ze daar over een stuk gras rijden komen ze op dit fietspad en besparen ze zich een omrijroute van een kilometer of zo. Althans dat beweerde de gemeente indertijd.

      groet,
      Paul

      Verwijderen
    2. "Paaltjes staan er om die ene auto die daar per jaar (per ongeluk) inrijdt te weren."
      Wim, jij spreekt voor Nederland zeker :-p.

      In Vlaanderen lijkt het eerder:
      - Waar ik in kan daar rij ik ook in.
      - Waar ik niet in kan daar mag ik voor parkeren.

      Verwijderen
  2. Ik kom hier nog steeds iedere dag langs, heen en terug.
    Op de terugweg kom ik uit dit fietspad, en moet ik een scherpe bocht naar rechts maken, op de foto naar links. Met dit paaltje is dat wel een heel stukje makkelijker geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En dan ook nog eens vervangen door een onzichtbaar paaltje met een rood reflecterend bandje.
    Een paal hoort wit te reflecteren (omdat je het paaltje rechts langs moet, want rood betekent links langs) of zelfs compleet geel (wit en rood betekent voor of achter, of bij fietsers: wielen, geel is voor de rest in de trend van: goed kijken) te zijn. Persoonlijk ga ik voor compleet geel retroreflectie want die zie je vanaf een kilometer. Ik heb ook zo'n raar stukje waarbij je de borden en alle overige paaltjes op 1 kilometer afstand te zien zijn, maar dat paaltje in het midden is vrij onzichtbaar tot op de laatste 5 meter. De stenen aan de zijkant van het pad hebben zelfs geen reflectie.
    Daarentegen zijn alle paaltjes in amsterdam waar ik over geklaagd heb *weg*. Hulde voor amsterdam. Er moesten wel nog eerst 2 mensen dood. Maar het verkeer is daar nu veel *veiliger* want je hebt eindelijk eens aandacht voor de kruising.

    BeantwoordenVerwijderen