donderdag 5 november 2015

In het duister tasten

De hele afgelopen maand bleef het stil op MGINL. Terwijl jullie in het duister tastten over wat er aan de hand zou kunnen zijn fietste ik in een heerlijk zonnetje ergens behoorlijk ver weg. Alhoewel sommigen het wellicht een wat duistere bestemming zullen vinden. Maar daarover meer in een uitgebreid fotoverslag in een volgend bericht.

Na de laatste vakantiedag (dinsdag) kwam onvermijdelijk de eerste werkwoensdag. Oh, wat voelde de Strada vreemd aan. Na 4 weken en 1100 kilometer op het stugge smalle zadel van mijn SNEL vakantiefiets was het sublieme comfort van mijn met Ventisit beklede stoeltje ineens iets opvallends geworden.

De eerste-na-de-vakantierit voltrok zich vanzelfsprekend vrijwel geheel in het duister. Business as usual. Ik was net halfweg toen het licht uitging. Niet de schaarse straatverlichting begaf het of er was ineens een maansverduistering, nee die in en in betrouwbare elektriek in het binnenste van mijn velomobiel gooide er het bijltje bij neer.

lastig als je verlichting uitvalt

Er trokken zich donkere wolken samen boven mijn tot dan goede humeur. Mijn Fibre Flare achterlichtje heeft een autonome stroomvoorziening, aan die kant was ik wel gedekt. Maar aan de voorzijde had ik in het donkere buitengebied ten oosten van Apeldoorn toch wel een stevige koplamp nodig! Om te zien en om gezien te worden.

Was het de bedrading van mijn nieuwe accu of was er wellicht elders sprake van contactgestoordheid? Ik morrelde op goed geluk wat aan de draadjes bij de accu en voorwaar: er was licht! Niet veel, en het flakkerde en beefde nogal. Maar het was voldoende om weer verder te gaan.

Op de terugweg, het was gelukkig nog licht genoeg, zat ik al te peinzen hoe ik dit euvel ging aanpakken. 'T was of de accu of de bedrading.  Thuis had ik nog een oude accu liggen, die ging ik eerst maar eens opladen en aansluiten. Zou het probleem nog steeds aanwezig zijn dan  moest het aan de bedrading liggen. Zou het probleem verdwijnen dan zat het in de nieuwe accu. Ooit wel eens zo'n vlijmscherpe analyse van een probleem gelezen?

Om een lang verhaal kort te maken ;-).  Ik sloot thuis de oude accu aan en ik zag geen barst, Ik bleef in het duister tasten en besloot zittende in de fiets maar eens op goed geluk aan de draadjes te morrelen. Met de methode 'op goed geluk'  hoopte ik mijn gebrek aan technische kennis te compenseren. Ik drukte wat op de 'zekering' (?) en ineens baadde de garage in het volle licht van twee lampen. Ik had beet! Ik trok het stekkertje eruit, spuugde er op en drukte de boel met kracht weer terug.

En zie, mijn probleem was definitief verdwenen. In de keuken vertelde ik Anja dat ik het probleem helemaal zelf had kunnen oplossen. "Goed zeg", antwoordde ze, "je wordt steeds handiger met je fiets..."

Naschrift
Ik blijk toch geen wonderspuug te hebben. Vrijdagochtend  zes uur. Ik stap ik de fiets en het licht doet weer helemaal niets. Hoe ik ook morrel en spuug meer dan een flitsje licht krijg ik niet. Ik besluit thuis te werken en het bij daglicht nog maar eens goed te bekijken.

En inmiddels is met een nieuwe zekering het euvel echt verholpen.


11 opmerkingen:

  1. Dat moet wel Wonderspuug zijn! Kun je gaan verkopen als "Paul's Wonderspuug®", goed voor al uw Electrische Problemen, voor €40,- per liter.

    Groet en welkom terug,

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een echte high-tech oplossing! Herstel je ook lekke banden op die manier?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nooit lekke banden (M+ dus) ;-)

      Verwijderen
    2. De oorzaak zal wel oxidatie van de contactoppervakken zijn. Johan Vrielink had al ook eens gezegd dat er behoorlijk corrosieve stoffen neerslaan uit ons transpiratievocht wat in de velomobiel weinig kwaad kan behalve als het terecht komt in de aanwezige electrische circuits.

      Bij accupolen in motorvoertuigen gebruikten ze altijd zuurvrije Vaseline om "bloemkolen" en uiteindelijk slecht contact daar te voorkomen. Maar wellicht kun je die insteek contactjes even wat schoonkrabben met een schroevendraaier of mesje en contactspray erop spuiten:-))

      Verwijderen
    3. Dat schoonkrabben werkt helaas niet... Ik ga het met een nieuw zekeringetje proberen.

      Verwijderen
  3. En ik heb zelf altijd een reserve-zekering in mijn VM-tas...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je manier van herstellen lijkt verdacht veel op die van mij.
    Een reserve zekering heb ik ook. Maar die heb ik er uit gegooid om dat de nieuwe configuratie van die mini zekeringen heeft. En die heb ik dan weer niet op voorraad.
    Living on the edge.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Herkenbaar probleem.
    Je hebt zeker losse faston stekers op de zekering? Door de beweging van de kabel bij het los- of vastmaken van de accu bewegen ook de pootjes van de zekering en daarmee ook de interne zekeringsdraad. En die breekt een keer. Op te lossen met een zekeringhouder of het fixeren van de pootjes van de zekering. Ik heb zelf met wat tiewraps een soort trekontlasting gemaakt bij de zekering. Ik heb het ook gemeld bij Velomobiel.nl, daar gebruiken ze nu een zekeringhouder.
    Van te veel stroom kan de zekering bijna niet kapot gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed opgelost Paul! Maar Reinier heeft gelijk, een zekeringhouder is beter. Zelf heb ik de zekeringen "ingepakt" met isolatietape, dan bewegen de stekkertjes ook niet. Werkt ook al jaren probleemloos......

    BeantwoordenVerwijderen
  7. We hebben je verhaaltjes gemist Paul. Ik ben benieuwd naar je verhaal over vorige maand.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wonderspuug! Hoe verzin je het!. De 'vrouwenmanier': schudden, blazen, klap er op en met haarspeld in peuteren is niet in je opgekomen? :-D (tip: WD40)
    Ik moest even in de archieven maar Wim Vierbergen heeft dat euvel al eerder bij horens gevat.
    http://willemvierbergen.blogspot.nl/2013/12/over-stekkerverbindingen-en.html
    Je eigen zweet maakt meer kapot dan je lief is.

    Een van de redenen waarom ik in mijn Quest niet zo happig was op al die e-zooi in mijn fiets. Storingsgevoelig. Zijn marktwaarde is hierdoor vreemd genoeg wel sterk gedaald. Apart in mijn ogen. Lampjes verslaving?
    Sinds mijn brevettentijd vertrouw ik ook niet meer op 1 lichtbron (verplicht bij deelname lampje extra mee te hebben). Altijd een autonoom lampje bij me. In mijn DF heb ik direct zelfs 2 accu's mee besteld. Ze zijn inmiddels klein en licht genoeg dat dit verantwoord is mee te slepen. Tevens willen ze bij leeg wel eens gewoon erg abrupt leeg zijn. Dan zie het wel erg duister in.

    (Sorry even technisch. Voor je lezers misschien handige info)
    De toeter trekt vrij veel Amps (15?) komt ook van een brommer. Een brommer zit er niet zo mee, die hoge stroom. Die heeft naast de accu ook nog een dynamo die meer dan 12V garandeert als de accu minder zou worden.
    Bij onze VM is dat einde verhaal lijkt het. Toeter zwijgt, accu leeg? Niet helemaal.
    De spanning daalt sterk bij gebruik van de toeter, maar er rest genoeg om alle andere gebruikers gewoon te laten werken. In mijn mijn DF bleek na montage van een accuteststripje (zou standaard moeten zijn en dat gaat het vast ook worden) dat de accu na aankondiging van zijn schijndood (toeter zwijgt) nog voor 3/4 vol met sap te zitten. Genoeg voor een week doorboren van duisternis. Geen rede voor stress dus.
    Ik heb inmiddels een autonoom twittertje gemonteerd.
    Ook een gelijksoortig elektronisch twittertje besteld met een uitgebreide vocabulaire die slechts 0,5 Amp trekt, maar nog niet kans gezien het originele brommer toetertje te vervangen.
    https://www.louis.de/artikel/sechs-ton-sirene-6-12-v-150ma-bei-12v-115-db/10034939?list=69835677&filter_article_number=10034939
    Mijn remlichtje is na gelukkig na 2 weken al overleden. Daar kan ik mee leven.
    Nu nog leren de rechtingaanwijzer weer in neutraal te mikken ipv telkens naar de andere kant. Beter zou zijn dat ding helemaal niet meer te gebruiken, maar ja ik fiets niet altijd alleen en blijkbaar is het niet te zien dat ik afsla zonder gebruik van die gloeiende spijker in het daglicht...
    (jaja, ik weet het ik ben een dwarsdenker....trots op)

    BeantwoordenVerwijderen