Afgelopen maandag was de weersvoorspelling dusdanig dat ik besloot dat het weer eens tijd was voor kleine klusjes en grote afstanden. Naar Dronten is een 'op en neertje' vanuit Dieren al gauw 160 kilometer, maar die dag zou dat flink meer worden.
Collage van de QuattroVelo waarin ik een een stukkie zou gaan rijden |
Ik had het woord Quattrovelo nog niet laten vallen of Allert bood al aan dat ik na de koffie wel een proefrondje mocht maken. Waarschijnlijk paste ik er zonder veel verstellen in.
Terwijl Theo de volledig futloze veren uit mijn Strada verving door gloednieuwe blauwe exemplaren klauterde ik in de Quattrovelo. Het was lang geleden dat ik in een andere fiets dan de Strada had gereden. Een paar jaar geleden fietste ik een stukkie in de Mango van dorpsgenoot Lorenz en helemaal in den beginne heb ik ook in een Quest proefgereden, en zelfs in een rode Sunrider. Ik heb er inmiddels bijna 1200 vlieguren als velopiloot opzitten dus ervaring heb ik nu genoeg. Vier jaar geleden was dat heel anders. Toen zat ik te bibberen in de Quest waar ik de eerste keer in proefreed ;-).
De eerste indruk: ik nam plaats in zo'n Amerikaanse slee. Zo'n benzineslurper uit de jaren '50 met veel chroom en van die haaienvinnen achterop. Ja sorry hoor, de hele vorm van de QV is beslist karakteristiek en dan slaat mijn fantasie moeiteloos op hol. En groot dat zo'n QV is. Nagemeten blijkt ie dan toch 4 centimeter korter te zijn dan een Quest maar wel 18 centimeter langer dan dat Stradaatje van mij. En dat riante achterwerk droeg beslist bij aan dat gevoel.
Het Amerikaanse sleegevoel: lekker veel ruimte om kratjes bier en kinderen mee te nemen. Veel kampeerspullen mag ook of gaan de eigenaren van dit soort auto's nooit kamperen? (Bron Pixabay) |
Prettig was het nieuwe schakelyssteem aan het stuur. Met zo'n 'Rapid Fire' shifter kun met je duim razendsnel heen en weer schakelen zonder elke keer je pols uit de kom te draaien, zoals met het oude draaisysteem.
Er zijn nu ook mooie foldertjes van de QV (en van de drie andere modellen van vm.nl) |
- de wens om bochten en oneffenheden (ijsribbels, tramrails) sneller en stabieler (=veiliger) te nemen. Ook heb je meer grip in sneeuw en modder;
- je wil een kratje bier (past dat?) of een kerstpakket of een kind mee kunnen nemen, of alledrie. Of je bent een velomobielkampeerder die graag wat extra's meeneemt zonder aan een aanhanger vast te zitten. Bij Velomobiel.nl zelf noemen ze deze fiets "misschien wel de best reisvelomobiel..."
- je vindt het gewoon een hele mooie fiets. Da's al reden genoeg.
Theo had inmiddels de veren vervangen en nog wat andere kleine klachtjes opgelost. Het was half twaalf, een mooie tijd om weer naar Dieren te vertrekken. Buiten brak de zon door en met wat geluk zou ik om haf drie in Dieren kunnen zijn. Na een kilometer of 15 kwam Elburg in zicht en hoorde ik een bekend geluid bij het achterwiel. "Het zal toch niet..!", dacht ik. De inmiddels vierde spaak in mijn achterwiel had het begeven. Ik besloot verstandig te zijn en toch maar 'even' naar Dronten terug te rijden. "Hmm, vreemd", zeiden Theo en Allert. "Meestal breken de spaken van het voorwiel, dit maken we niet vaak mee." Bij nadere inspectie bleek dat ook deze spaak, net als de drie vorige, geknapt was op het punt waar ie een ander spaak kruist.
Strada 94 in de etalage |
Om vijf uur rolde ik uiteindelijk Dieren binnen. Zo'n 190 kilometers stonden op de teller. "Een mooie training voor de Oliebollentocht, Paul", had Theo bij Velomobiel.nl nog gezegd. En hij had gelijk.
Hoi Paul,
BeantwoordenVerwijderenOok ik zal een proefrit gaan maken volgend jaar, als we voorbij Dronten komen. En een eventuele aanschaf zal inderdaad gerechtvaardigd worden door reden 1 en 3 van jouw slotsom, reden 2 is dan mooi meegenomen!
Groeten, Adri.