Ik hoorde bij de 'happy few'. De kleine groep van collega's (15%) die net zo lang of zelfs korter zouden gaan reizen. En daarom kon ik dus gaan fietsen, en ben ik uiteindelijk ook aan het bloggen verslingerd geraakt ;-).
In aanloop naar de daadwerkelijke fusie liet men een mobiliteitsonderzoek uitvoeren. De verwachting was dat de grootste groep de 'unhappy many' (85%) vooral van de fiets over zouden stappen naar de auto (of OV) en dat de autorijders auto zouden blijven rijden. En daarom werd het parkeerterrein direct uitgebreid. Alhoewel nu blijkt dat het maar één dag per jaar echt helemaal vol staat. De collega's van de andere fusiepartner die al in Apeldoorn werkten, bleven gewoon met de auto komen of met de fiets.
We zijn nu vier jaar verder en het waterschap gaat nog serieuzer aan de slag met duurzaamheid. De energie slurpende rioolwaterzuiveringen gaan bijvoorbeeld grotendeels in de eigen stroombehoefte voorzien. En zo zijn er heel veel initiatieven. Er was helaas weinig aandacht voor duurzame mobiliteit.
Ik zag dan ook een mooie kans toen ik las dat de Fietsersbond gestart is met een fietsvriendelijkheidscertificaat voor bedrijven.
"Een fietsvriendelijk bedrijf faciliteert zijn personeel om op de fiets naar het werk te komen.’ We weten allemaal dat gezonde en fitte medewerkers met plezier naar hun werk gaan, maar wat doen we eigenlijk terug voor onze fietsers? Wij van Fietsvriendelijk bedrijf vinden dat we onze fietsers best wat vaker mogen belonen." Hoe werkt dat?
Logo FVB |
Mooi hè? Ik dacht dat het waterschap wel een hele dikke voldoende zou gaan halen toen ik die checklist opende. We hebben een ruime overdekte stalling vlakbij de dienstingang, er is een goede kleed- doucheruimte (2 douches per geslacht) en we krijgen dezelfde kilometervergoeding als de automobilisten. Wat wil je nog meer?
1. ruime overdekte stalling voor velomobielen |
2. Voldoende kleed- en doucheruimte. In de zomer soms wel een beetje vol |
3. Verstopt achter de afvalcontainer: een niet meer zo complete ANWB Rijwiel Hulpkist ;-) |
Maar dan blijkt dat je voor een gouden plak echt serieus aan de bak moet. Een bescheiden bloemlezing uit de checklist:
- Brochure “de Fietsvriendelijke werkgever” voor nieuwe werknemers,
- Fietsonderhoud cursus (in samenwerking met plaatselijke fietsenmaker),
- Het gebruik van fietsvervoerders voor de eigen logistiek,
- Mogelijkheid tot repareren van de fiets (fietsgereedschap, pomp en onderdelen)
- Wasmachine én drooghok,
- De fietsparkeerplekken zijn dichterbij de ingang dan de auto parkeerplekken,
- Geen recht op parkeerplek wanneer werknemer op een afstand woont van 3 kilometer van het werk,
- Minimaal 1 fiets parkeerplek per 3 werknemers
- etc. etc. etc.
Voorlopig heeft alleen de Fietsersbond zichzelf een 100% Fietsvriendelijk certificaat kunnen geven. Da's wel een beetje een Wij van wc eend verhaal ;-).
Wat je van het bovenstaande ook denkt, variërende van "zijn ze nou helemaal gek geworden" tot "een steengoed idee" de checklist fietsvriendelijk bedrijf biedt, denk ik, wel degelijk mogelijkheden om het forensen met de fiets te bevorderen. Gebruik de lijst voor het belonen van de fietsers ;-). Ik zie geen heil in het 'bestraffen' van de autorijders, die missen al zoveel pret.
Het Team Duurzame Ontwikkeling van het waterschap heb ik inmiddels hierop gewezen. Ze gaan er mee aan de slag, lieten ze me weten. Ze gingen onderzoeken of zoiets haalbaar was ;-).
In elk geval heeft iedereen nu de mogelijkheid om de fietsvriendelijkheid van de eigen werkgever eens met een stofkam uit te pluizen. En wie weet wat er dan allemaal gebeurt....?
Ik denk dat mijn werkgever een :-s medaille zou krijgen. (= poedelprijsje)
BeantwoordenVerwijderenEén van de twee invalide toiletten is omgebouwd tot doucheruimte. Mijn kleffe kloffie hang ik netjes voor het bordje 'Hier GEEN fiets- of sportkleding achterlaten.', omdat we geen lockers of kluisjes hebben en het mij geen goed idee lijkt om het op de kantoortuin uit te hangen. Volgens de receptioniste ben ik de enige die van de douche gebruik maakt, dus vooruit dan maar.
De Quest staat in gang van de Expeditie (compleet met mijn telefoonnummer, mocht 'ie toch in de weg staan). Bij plaatsen in het fietsenhok kan er geen enkele fiets meer bij.
En nee, een wasmachine op de zaak zal mij niet vaker doen liggen naar het werk.
Ondanks de 50 km enkele reis en 'vroege' dienst van 07:00 ga ik binnenkort weer minimaal 1x per week met de Quest naar de zaak.
Waarom ? Ik vind het gewoon lekker. Stom hê.
Fietsvriendelijke werkgever? In Noorwegen??
BeantwoordenVerwijderenIk zal misschien nog eens commentaar geven als ik uitgelachen ben.......☺☺☺☺
Mijn velomobiel staat zielsalleen tussen de tientallen auto's en scooters in de werkgarage. En de velomobiel pakken voor 2x5 km is voor mij ook onzinnig maar ik heb geen andere fiets. Alhoewel de bakfiets is strikt genomen mijn fiets, mijn vrouw haat het ding en gebruikt hem niet maar hij is met ~ 12 km/u gem snelheid ook niet erg praktisch voor woon-werk..
BeantwoordenVerwijderenIk signaleer juist dat de collega's de laatste trend volgen en bijna allemaal SUV's kopen. De meeste zijn trendy crossovers maar de grootste maten zijn ook geen uitzondering (meer).
Mijn "werkgever" vindt het niet goed dat ik de hele dag op een stoel achter het beeldscherm zit. Vaak halverwege de dag zegt hij: "ga maar even een paar uur fietsen". Dat is het voordeel van een thuiswerkende ZZP-er
BeantwoordenVerwijderenMijn werkgever vindt dat ik zijn belofte 'werk in de regio' is nagekomen. Dagelijks draag ik mijn steentje bij met een dieselbus die 1:7 loopt aan de zeespiegel verhoging. Putten-Amsterdam lukt me wel oer DF maar niet elke dag.
BeantwoordenVerwijderenKleedhok? Net buiten de bus. Douche? Als je geluk hebt met regen. Drooghok? In de zon.
Nee laat maar, dat wordt een andere werkgever zoeken.
Mijn werkgever vindt dat ik zijn belofte 'werk in de regio' is nagekomen. Dagelijks draag ik mijn steentje bij met een dieselbus die 1:7 loopt aan de zeespiegel verhoging. Putten-Amsterdam lukt me wel oer DF maar niet elke dag.
BeantwoordenVerwijderenKleedhok? Net buiten de bus. Douche? Als je geluk hebt met regen. Drooghok? In de zon.
Nee laat maar, dat wordt een andere werkgever zoeken.
Er zijn wel bedrijven die het ogenschijnlijk niet zo slecht doen. Iedere kleedruimte heeft douches (sommige zelfs een sauna), ruime fietsstallingen verspreid over de ingangen die dichtbij de ingang staan (dichter dan de autoparkings).
BeantwoordenVerwijderenMaar de kleedkastjes zijn te klein om natte kleding te laten drogen (en ze openbaar te drogen hangen is diefstal gevaarlijk). Verder vertikken ze het ook om het personeel aan te moedigen met de fiets te komen, alsof ze daarmee het personeel zouden schofferen. Zo kan je gemakkelijk zien als er productieverhogingen zitten aan te komen: de autoparking wordt vergroot. Nu bij de komende productiestijging zie je de fietsenstalling vol lopen. Dit omdat er veel jongeren worden aangetrokken die (nog) geen auto kunnen kopen. Maar over 6 maand wordt het plots veel minder, met het eerste geld wordt een auto aangekocht. En over een jaar staat de fietsstalling weer angstvallig leeg en de uitgebreide autoparking angstvallig vol, met behoorlijk wat auto's waarvan de motor 2 keer per dag niet deftig de kans krijgt warm te draaien. Het moto is daar nog steeds: gaan werken doe je in stijl. In stijl bedoelen ze met de auto, zelfs al moet je maar 1 kilometer. Fietsend gaan werken is voor losers. In hun ogen ben ik ook maar een loser.
In stijl is voor stedelingen vaak ook de scooter. In grote steden rijden er ook duizenden van rond. Veel zuiniger dan de auto en qua snelheid in een stad onklopbaar. Veel modellen zijn beslist fraai om te zien met jaren '50 of '60 stijl ontwerp. Maar gelukkig wel 4 takt tegenwoordig.
VerwijderenBijhouden/inhalen met een velomobiel gaat niet in de stad omdat hun acceleratie zoveel beter is. En daarmee hun gemiddelde snelheid ook. Danweer zijn er in ( de niet zo heel grote ) stad waar ik woon gemiddeld 3 ongelukken per dag waarbij een scooter betrokken is. Vreemd genoeg heb ik nooit problemen met scooterrijders, dat komt waarschijnlijk omdat die door hun hogere snelheid in ieder geval op het verkeer letten, in tegenstelling tot gemiddelde fietsers die vanalles uitvoeren dan geconcentreerd zijn op het verkeer.
Toch prefereer ik de velomobiel...met een gemiddelde (stads)snelheid van 25 km/u is ie ook snel(ler dan een gewone fiets) en die 40 kg massa dwingt je spieren tot minimale dagelijkse actie. Of die belasting ( op gewrichten en pezen ) nu zo gezond is...geen idee.