"...desnoods ga ik zelf snoeien..!", schreef Willem Vierbergen een tijdje geleden. Bij een onoverzichtelijk oversteekpunt dat door het rap opschietende groen nog overzichtelijker was geworden. Er kwamen nogal wat reacties op. Over defensief rijden met je velomobiel en of ligfietsers nu wel of geen Roundup mogen gebruiken vanwege hun veronderstelde groene status ;-).
Nou, ik kan me daar al een week of twee wel in herkennen. Niet in het gebruik van Roundup of in dat groene gevoel (ik ben meer van geel) maar wel in het gevaar van het opschietend groen.
Wat is het enorm snel gegaan de laatste tijd. De ene week was er nog niks aan de hand, de week daarop stond het fluitekruid al bijna een meter hoog. Op één punt op mijn route heb ik er extra last van. Bij het binnenrijden van thuishaven Dieren steek ik de Harderwijkerweg over. En daar ziet het er sinds een tijdje dus vanuit een Strada zo uit:
Het uitzicht is minder geworden. Alleen grote trucks zie je van verre aankomen./ |
De situatie zonder al dat onkruid (Bron: Google Streetview) |
"Geachte heer Van Roekel, bedankt voor uw melding.
Wij maaien de bermen twee keer per jaar (juni/oktober). Dit geeft jaar rond het meest ideale beeld. Als we de eerste ronde naar voren halen, is de bermen in de zomer erg hoog. Vandaag dat is gekozen voor juni. Ik zal de melding wel doorzetten naar het wijkteam Dieren Noord met de vraag of zij deze uitrit veilig kunnen stellen."
Een best wel goed bedoeld en redelijk antwoord van die meneer van Team Onderhoud, maar ik heb er niks aan. Ik ben nu overgeleverd aan de grillen van wijkteam Dieren Noord. Ach, misschien hebben die vandaag of morgen een goeie bui en halen de maaier erover. En eerlijk is eerlijk, met een gewone rechtopfiets heb je hier nog wel voldoende uitzicht. En als ik wil kan ook ook nog een andere route rijden. Dus ik moet ook weer niet te veel zeuren ;-).
In Haarlemmermeer doet gemeente niet veel, in Teylingen (waar ik doorheen fiets) maakte het argument van verkeersveiligheid wel enige indruk en werd er wat aan gedaan.
BeantwoordenVerwijderenGroet
Erwin en Tante Lies
Die plantenzooi groeit op water afkomstig van een afsmeltende ijskap en probeert de CO2 op te ruimen van your vliegreizen Paul!
BeantwoordenVerwijderenGisteren ben ik met mijn Quest de berm ingereden. In een bocht met hoog gras kwam mij een auto tegemoet die de bocht afsneed en helemaal links reed. Hij heeft mij vast niet gezien door het hoge gras, maar dat is geen excuus om de bocht af te snijden. Je kunt beter boven het maaiveld uitsteken dus.
BeantwoordenVerwijderenik ga mijn route dan ook tijdelijk iets aanpassen...
Verwijderenerg verstandig. Ik moet ook de vaart minderen op het fietspad nu alles zo hoog staat, maar hoef gelukkig dan niet over te steken. 2X per jaar snoeien vind ik dan ook net iets te weinig.
VerwijderenIk overweeg een vlaggetje dat je bij dit soort omstandigheden even omhoog kunt steken...(en eigenlijk maar gelijk met periscoop, want het is natuurlijk nog belangrijker dat je zelf goed kunt zien)
BeantwoordenVerwijderenHelaas denk ik dat 'we' dit moet accepteren, de velomobiel is echt een te kleine doelgroep om extra maaien af te gaan dwingen. Eén argument dat wel echt telt: ook rechtopfietsers zijn veel minder zichtbaar. Wel kunnen zij tenminste zelf nog wel prima overzicht houden, daar gaat de helft van de kracht van dit argument..
Een plek waar ik echt niet goed durf te Velomobielen in deze perioden is een fietspad waar heel veel huizen aan staan met een heg tussen fietspad en weg: de kans dat iemand je niet ziet als hij/zij de oprit oprijdt is aanzienlijk.
Een andere route fietsen is zonde, maar ik doe het wel.
Hier in de vlaamse velden is het ook afwachten tot de gemeentes of de andere wegbeheerders het snoeien en maaien aanvangen... Met een vlaggenmast , ben je op klaarlichte dag zelden zichtbaar tussen al dat groen ... zelfs niet voor de tractorbestuurder ,waarvan je verwacht dat deze vanuit zijn hoge stoel alles ziet... Het blijft overal uitkijken geblazen in deze periode van het jaar...
BeantwoordenVerwijderenVlaggetjes of masten gaan je niet vrijwaren van over het hoofd gezien worden. Op autowegen worden regelmatig complete motorrijders over het hoofd gezien met felle koplampen ter hoogte van het eventuele vlaggetje op de velomobiel.
BeantwoordenVerwijderenNee je zult op punten waar je niets kan zien de snelheid er helemaal uit moeten halen. Dat is 1 van de voornaamste redenen waarom ik exact net zo lang doe over een stadsrit van 5 km dan een rit van 11 km buiten de bebouwde kom. En met een gewone fiets in de stad veel sneller ben...want dan kun je over obstakels heen kijken en gewoon door fietsen.