woensdag 11 mei 2016

Kun je even helpen?

Zat ik vanochtend rustig achter mijn bureau uit het raam te kijken of ik die oranje zwarte Strada nog een keer kon spotten, ging de telefoon. Heel vervelend zo'n onderbreking van je werk. Het bleek mijn collega te zijn die dagelijks met Q324 naar het werk fietst. Of ik even kon komen helpen? Q324 moest op het dak van een auto worden getakeld en dan zijn vier handen een stuk makkelijker dan twee.

Wat bleek? Hij was gisteren net buiten de poort van het waterschapskantoor gestrand na een vreemd geluid in de fiets. Een fractie van een seconde later trapte hij in het luchtledige: de ketting was gebroken. Da's toch wel één van mijn ergste nachtmerries. Dat je ver van de bewoonde wereld, van kantoor of van huis, aandrijvingsloos stil komt te staan. Nee, ik heb geen kettingponsje aan boord en andere hulpmiddelen... Maar misschien moet dat wel?

Vergeten de parkeerrem vast te zetten
Q324 vertrok automobiel naar Dronten omdat er ook al een tijdje een scheurtje in het frame zat. Binnen een half uurtje zat ik weer achter m'n bureau velomobielen te spotten ;-).

14 opmerkingen:

  1. Ik fiets in de Quest altijd met kettingponsje. Kleine moeite, in potentie groot plezier.
    Laatste keer dat ik een ketting kapot trapte was vorige jaar op de RaptoBike, tijdens de JanJanssenClassic, op een klim bij de Posbank waar zondag de Giro ook nog over kwam. Toen helaas geen ponsje maar wel vlak bij een hulppost.

    Ben wel benieuwd wat er aan het frame kapot is.
    Het valt me op dat het voorframe van de Quest toch wel wat flex heeft bij het trappen. Ik denk dat ik ivm de flex aan de achterzijde de vork (en wiel) ook toch maar eens door een carbon-variant laat vervangen. Zo net nog omhoog bij de Amerongse berg heeft de fiets toch een duidelijke kwispel, terwijl ik toch voor op het grootste blad rij en redelijk hoge frequentie behoud.
    Voor een experiment met een carbon voorframe zou ik ook wel in zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zat (inderdaad) een klein scheurtje helemaal vooraan het frame...

      Verwijderen
  2. In mijn VM-tas zit in ieder geval ook:
    Kettingponsje, eindje reserveketting en twee sluitschakeltjes, plus een eindje dun nylon electra-trekveer om de ketting door de kettingbuis te kunnen trekken. En een paar wegwerphandschoenen.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die wegwerphandschoenen heb ik al wel ;-)

      Verwijderen
    2. Op het eindje reserveketting na zit dat ook in m'n gereedschapstas die altijd aan boord is. Plus nog een aantal zaken als ductape, tiewraps, tangetje, inbussleutels, reservespaken, spakenspanner, etc.

      Verwijderen
  3. Zelfs ik heb een kettingponsje aan boord Paul :-)))

    Dat is sinds ik een keer op de trike ( voor mijn velomobielen ) zo de ketting doormidden trapte en ontdekte dat dat dus ook nog mogelijk was :-)))

    En de ketting weer in elkaar zetten na een lange loop/duw tocht naar huis bleek een fluitje van een cent met reserve schakeltjes inderdaad.

    Dat is die paar gram die het weegt meer dan waard vind ik, en wat kost zo'n ponsje en reserveschakeltjes nou ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Qua reserve uitrusting kan ik me bij Erwin aansluiten, op alles voorbereid!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Paul,

    Midden in Duitsland (Nierstein) heb ik de ketting van mijn Quest al eens gebroken gehad. Daarvoor had ik de pons (multitool) bij me. Binnen een uur was ik weer onderweg.

    Groet, Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als je een tool als een kettingpons meeneemt twee dingen:
    -Handig als je er ook daadwerkelijk mee kunt werken.(leren en oefenen!)
    -Als je eenmaal besluit om zo'n ding aan te schaffen, kies dan een bruikbare en een die sterk genoeg is.
    Een pons waar je niks mee kunt op jou ketting of te slap is kun je maar beter thuis laten en toch maar je fiets op (laten) halen.

    Vaak zijn (de juiste maat) snelschakels al voeldoende om je weer op weg te helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je een tool als een kettingpons meeneemt twee dingen:
    -Handig als je er ook daadwerkelijk mee kunt werken.(leren en oefenen!)
    -Als je eenmaal besluit om zo'n ding aan te schaffen, kies dan een bruikbare en een die sterk genoeg is.
    Een pons waar je niks mee kunt op jou ketting of te slap is kun je maar beter thuis laten en toch maar je fiets op (laten) halen.

    Vaak zijn (de juiste maat) snelschakels al voeldoende om je weer op weg te helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Theo, maar vaak moet er toch net een schakeltje van tussen om de "missing link" te kunnen plaatsen. Dan komt een ponsje goed van pas!

      Verwijderen
  8. Ik heb gewoon wegenwacht service voor de fiets. Maar die doen het niet in duitsland volgens mij, in belgie mag je wel bij de collega's van de wegenwacht aankloppen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik ook nog, voor als het echt iets groots is dat ik zelf niet kan repareren, zoals problemen met het vrijwiel of iets dergelijks.

      Verwijderen
  9. Het scheelt dat de pechvogel in kwestie en ik vaak samen Velomobieleren naar ons werk. We hebben elkaar onderweg al vaak geholpen met pechdingetjes. In dit geval kon ik hem terugduwen naar de startplek, waar hij de Quest de volgende dag kon ophalen zoals in de blog staat.
    Maar een ponsje is toch eigenlijk wel handig...

    BeantwoordenVerwijderen