zondag 7 augustus 2016

Een B-rit met LOL

Hé hallo, wat is er aan de hand? LOL-ritten hebben toch al sinds mensenheugenis de Triple A status? En nu ineens B?  'No worries', de B zat weer in de maand dus vertrok er om een uur of tien een colonne van maar liefst 13 ligfietsen en velomobielen uit Zutphen.

Zoals gebruikelijk waren er veel meer deelnemers dan de officiële aanmeldingen via ligfiets.net. En dát heeft weer alles te maken met de 'O' van LOL.

Het zit daar zo lekker op het terras van het Volkshuis dat we pas ruim na 10 uur vertrokken
Johan rijdt tegenwoordig klimaatneutraal...
Blubber, Bagger, Bogged Down
Het begon allemaal heel onschuldig. We reden ons muurvast op een miniscuul parkeerterreintje in Zutphen. Geen probleem, zodra we eenmaal de stad uit waren ging het best wel veel vlotter.

Op de een of ander manier lijkt het een traditie te worden: een stukje onversneden MTB-route in elke LOL-rit. Met als vaste ingrediënten: modder, mul zand en een fietspadbreedte van niet meer dan 15 cm.

Bij één van die passages had ik het allemaal wat verkeerd ingeschat. Ik zag de neus van mijn Strada steil afdalen in een enorme modderkuil. Ik zag het modderwater traag omhoog komen en hoorde de neus over de bodem schrapen. "Ach, zo'n Strada kan wel wat hebben", dacht ik, en reed verder. Wat verderop wilde ik vrolijk claxonneren naar een ruiter die verstijfd van schrik in de berm lag. Altijd positieve feedback geven toch? Ik hoorde niet meer dan een gedempt "Proe, proe". Mijn claxon was 'bogged down'

"Proe, proe"

Bezemwagen
"Bent u de bezemwagen?", vroeg een vriendelijke wandelaar mij. "Ja als ze er mee ophouden neem ik ze stuk voor stuk mee", antwoordde ik. Altijd beleefd blijven, toch? Feit is wel dat ik meestal helemaal achterin fiets. Op de een of andere manier vind ik dat prettig. Ik doe geen enkele poging om wat voor gat dan ook dicht te rijden. Door vele jaren LOL-len wijs geworden weet ik dat ik altijd weer aansluiting zal vinden.

'T is een vrij rustig baantje dat bezemrijden.

Baronnen en baronessen...
...wonen al eeuwen in Kasteel Hackfort bij Vorden. Tegenwoordig is er ook de Keuken van Hackfort. Je kunt er eten maar ze serveren ook prima appelgebak met slagroom. Een essentieel onderdeel van elke LOL-tocht. Het was aangenaam toeven op het zonnige terras. "Gaan we ook nog een keer fietsen?", riep iemand.

De zon scheen nog wel maar aan de horizon ontwikkelt zich al wel bewolking
Prima appelgebak daar bij de Keuken van Hackfort
Een prima punt om te stoppen. De fietsen trokken zoals gebruikelijk weer veel aandacht. Ach, we zijn wel wat gewend!
Tijd om verder te gaan

Bronkhorst
Wel eens in het historische stadje Bronkhorst geweest? Nee? Nou niet doen! Het is een toeristische vliegenval met twee klinkerstraatjes, een 'oud' kerkje, wat B-gallerietjes, een winkel met zogenaamde streekproducten en flink wat restaurants. Op een mooie zondag staat het parkeerterrein helemaal vol. Het leuke van al die drukte is dan wel weer dat je véél aandacht trekt met een sliert van 13 velomobielen en ligfietsen. Zeker als er twee roeifietsers bij zijn, want die vind ik persoonlijk nog opvallender dan velomobielrijders ;-).

Het was bomvol op de boot bij Bronkhorst

Bij Bronkhorst is ook de pont over de IJssel naar Brummen. Niet toevallig ook met een B! Bij Brummen ben je al bijna in Dieren. En even later was ik thuis met 70 heel relaxte kilometers op de teller.



Casper deed ook verslag van deze bonte stoet, Wim noemde het een vrolijke bende en de Keuken van Hackfort twitterde over back to the future

4 opmerkingen:

  1. Toch even uitproberen met de B in de maand:

    In [1]: maand="augustus"

    In [2]: "b" in maand
    Out[2]: False

    Volgens Python klopt het in elk geval niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-)

      if maand="augustus" and ligfietsclub = "lol" then
      b = true and rit = "B"
      end if

      Verwijderen
  2. Van wie is de gele Quest op de voorgrond. "ik rij klimaatneutraal en jij?". https://i2.ytimg.com/vi/u3oTpAeNt7o/0.jpg Ik probeer een duidelijker foto te verkrijgen. Johan Vollenbroek heeft die stickers ontworpen? Hoe kom ik in contact met Johan Vollenbroek? https://about.me/natuuristwadloper

    BeantwoordenVerwijderen