zaterdag 5 november 2016

Rust & ruimte in mijn hoofd

Op de hele vroege zondagochtend is Nederland misschien wel op zijn allermooist. De natuur ontwaakt. De eerste zonnestralen verlichten de heide, de dag voelt nog fris en vol belofte. Er ritselt iets in het struikgewas - een hert komt aarzelend tevoorschijn. Bijna niemand die het verstilde tafereel ziet,  behalve Paul.

Herten in Paul's achtertuin: Nationaal Park Veluwezoom

Terwijl Anja nog op één oor ligt, is hij voor dag en dauw opgestaan om met volle teugen de nieuwe dag te proeven. Ontspannend? Reken  maar. Net als de fietsrit er naar toe. Geen kip op de weg en zó'n relaxte rij-ervaring: dat kan alleen een velomobiel bieden. "Als je me twintig jaar geleden had verteld dat ik uitgerekend op de énige dag dat ik kan uitslapen extra vroeg op zou staan, had ik je recht in je gezicht uitgelachen", fluistert Paul. Hij neemt een slok uit zijn thermoskan. "Maar zo'n moment om even in alle stilte te genieten, dat voelt echt als een cadeau.

Op mijn werk is het hectischer dan ooit. Ik ben verantwoordelijk voor de uitrol van een ingrijpend ICT-project. Ik hol van deadline naar deadline en vaak moet ik 's avonds ook nog achter de laptop kruipen. Niet dat ik de kans krijg om me thuis te vervelen", lacht Paul. "Maar gelukkig kan ik op een doordeweekse dag ook mijn rustmoment pakken. Of beter gezegd: twee rustmomenten. Het eerste is als ik in mijn Strada stap om naar kantoor te rijden, het andere als ik weer  op weg naar huis ben, Ik snap dat dat gek klinkt. Vroeger zat ik best verkrampt in het openbaar vervoer maar sinds ik een Strada rijd is het een wereld van verschil. In zo'n velomobiel voelt het alsof je over het wegdek zweeft."
Een fantastische sensatie, vooral  ook omdat het zo geruisloos is. 
Omdat hij een 100% HP-motor heeft - is-ie pittig genoeg, maar tegelijkertijd ook 'subtiel
en elegant:'  "Ik rij dus puur op eigen kracht. Een fantastische sensatie, vooral  ook omdat het zo geruisloos is, Ik had nooit durven dromen dat fietsen zó zen kon zijn, Het is ook een geruststellende gedachte dat ik op zo'n moment nul komma nul schadelijke  stoffen uitstoot. Als echte Nederlander vind ik het natuurlijk een mooie bijkomstigheid dat je dit schone rijden ook in je portemonnee merkt. En in de OLF-stand rijdt-ie nog efficiënter!  Ik voel me na elke rit ook weer barstensvol energie zitten!"

Terwijl de zon  langzaam opklimt. is het voor Paul tijd om naar huis te gaan en voor Anja de croissantjes in de oven te schuiven. Als hij wegrijdt, is er maar één ding te horen: het geluid van een krakende tak, als het hert weer richting het struikgewas keert.

Een geweldig verhaal?


Vind je het bovenstaande verhaal herkenbaar, mooi of zelfs inspirerend? Nou, dat dan is niet zo mooi! In de Volkskrant Magazine las ik namelijk een advertentie voor Toyota Hybride auto's. Ik dacht: "wat een bullshit..." ;-), greep mijn toetsenbord en ging aan de slag met deze tekst. Ik vulde mijn eigen naam in, verving Prius door Strada en auto door velomobiel. Heel veel meer hoefde ik niet te doen. Nog steeds een geweldig verhaal?

Dat de auto-industrie goed is in mooie praatjes beschreef ik al eerder in Wir leben Velomobile

De originele advertentie van Toyota in de Volkskrant Magazine van 5 november 2016



13 opmerkingen:

  1. Toen ik de inleiding las, dacht ik dat je een verhaal had geschreven over de toertochten van LOL.

    Daar kun je trouwens gewoon deze inleiding nog een keer voor gebruiken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die gedachte had ik ook al. Nou dan gebruik ik die tekst gewoon nog een keer ;-)

      Verwijderen
  2. Net of die hybride zonder opgewekte energie rijdt. Wat een onzin, uitstoot en lawaai vind ergens anders plaats. Die man rijdt voor een gedeelte op mijn belastingcenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik dacht eerst "Huh, zo'n verhaal is toch iets tè ronkend voor Paul". Bovendien ken ik hem ook alleen maar als luie fietser... ;-)

    Hybride auto's - in mijn gezin staat er sinds 2007 één gereed voor gebruik, vooral door vrouw en dochter - verbruiken weliswaar iets minder dan auto's met alleen brandstofmotor. Bij onze Prius is het verbruik gemiddeld 5 liter benzine per 100 km.

    Er zijn veel mensen die nog steeds met veel plezier dergelijke langere en kortere autoritten maken. Afgelopen week werd een nieuwe studie gepubliceerd waarin wordt aangetoond dat er een direct verband is tussen de hoeveelheid uitgestote CO2 en het smelten van het poolijs. "Driving a gas-powered car about 90 miles melts about a square foot of Arctic sea ice in the critical month of September." Met catastrofale gevolgen van dien op termijn.

    Als 'plezier-vervuilers' dit zouden weten... En de auto-industrie weet dit al lang, daarom is dergelijke stimulering via reclame eigenlijk pervers te noemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi verhaal Paul, al is dan "geleased" van de Toyota.
    Alleen dat geruisloos klopt niet echt. Zeker als ik met de kap erop rij, moet ik oordoppen in doen. Voorheen in de Quest had ik spoilers bij mijn oren aan de bandjes van de helm. Bij de DF zit ik lager en blijven mijn oren uit de wind door het minivizier.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Marketing he. Ik vind het ook wel eens interessant om op youtube oude sigaretten reclames te bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toevallig dat je dat zegt: vrijwel alle waarschuwingen die op tabaksproducten staan kan je moeiteloos ook op een auto plakken.

      Verwijderen
    2. Of op aanmoedigen van te veel bewegen/sporten, vooral na de leeftijd van 40 jaar als herstel van lichaamsweefsel steeds trager plaatsvindt.*

      Een man bij de bloedafname in het ziekenhuis schepte eerst op over hoeveel kilometer per week hij voorheen hard liep. Om daarna te vertellen over zijn kunst knieen en dat het harlopen nu wel afgelopen was.

      * Met ieder jaar ouder worden verlittekenen organen door ontstekingsreacties. Littekenweefsel is niet functioneel weefsel, dus organen gaan steeds iets in functie/productie achteruit.

      Wat fanatieke oudere fietsers en lopers over het hoofd zien : kraakbeenproductie verminderd (dus) ook aanzienlijk ! Wat je wegslijt met schokken en langdurige bewegingen wordt niet meer aangevuld tot wat het was zonder lange(re) rust, of helemaal niet meer....toen je 20 was had je nog ruime overcapaciteit....

      En dan de maatschappij maar op kosten jagen voor peperdure kunstgewrichten !!

      Verwijderen
  6. Leuke wending aan het Prius verhaal gegeven Paul! Tja hybride-auto's, vlees noch vis? Het concept spreekt me wel aan, maar het grootste nadeel van zowel hybride als el-auto is het feit dat er nog steeds geen trekhaak aan mag. Ondertussen bij een paar merken beperkt toegestaan, maar een aanhangertje met 500 kg hout erop gaat nog steeds niet.......
    En ja Marc, ook wij zijn "plezier-vervuilers", want we rijden volstrekt nutteloze kilometers met die camper van ons, wel circa 10.000 per jaar..........En die moderne diesel "blaast" er nog steeds 10 liter/100km doorheen. En daar gaan we zonder gewetensbezwaren mee door, want de wereld gaat toch wel naar de bliksem.....
    Die Prius is dan nog niet echt zuinig trouwens, onze vorige auto was een Kia Venga diesel, die kon ook toe met 5 ltr/100km, in de zomer nog iets zuiniger zelfs. De 4x4 Panda die we nu rijden heeft ook maar 6,2ltr/100km nodig, valt best mee voor een permanent vierwiel aangedreven auto.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat valt nog mee....mijn 'tractor' gorgelt tot aan 19/100 l/km...

      Maar hij is uitstekend geschikt voor klimaat en weersverandering : Kan tot 50 cm doorwaden, kan door modder rijden of van de weg af zonder vast komen te zitten en kan heel veel wind hebben zonder van de weg geblazen te worden :-)





      Verwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Om over jezelf in derde persoon te schrijven: exorcisme :-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik geloofde het al niet meer na "vooral omdat het zo geruisloos is". Gisteren weer eens gereden in mijn velomobiel na een periode op de trike. Ik schrok van het lawaai wat zo'n fiets produceert. Ik was het niet meer gewend. Ik kon niets meer waarnemen van omgevingsgeluiden, ik zou het niet horen als Dave achter me iets zou zeggen en hij kon ook niet mijn aandacht trekken omdat hij geen claxon heeft en ik zijn fietsbel niet zou horen. Gelukkig piepen de schrijfremmen van de trike zo hard dat die wel boven het gerommel uitkomen, zodat ik op die manier een onverwachte stop kon waarnemen. Ik voelde me erg afgesloten van mijn omgeving. Maar wel lekker warm!

    BeantwoordenVerwijderen