zaterdag 18 augustus 2018

Flexibel kwartet op en in de fiets

In de voorbereiding voor de volgende grote najaarsfietstocht (meer daarover in een volgend bericht) bekeek ik ook nog eens goed het hele audiovisuele arsenaal dat we meeslepen. En dan met name het stuurstatiefje (van Airbone) dat al jaren op mijn fietsstuur zit vastgeschroefd. En onverwoestbaar ding met één groot nadeel. Zodra ie eenmaal vastzit met twee dikke inbusbouten maak je 'm niet snel weer los. Ik zocht iets dat je snel los kon maken en even snel weer muurvast op een andere plek of andere fiets weer vast kon zetten. Én ik wilde een stevige houder voor mijn telefoon, te gebruiken op de Santos én in de Strada. En makkelijk te (de)monteren.

Welkom in de wereld van telefoon- en andere houdertjes. Ik liep vast in een jungle van schroefbevestigingen, klemmen, elastieken, zuignappen en véél kunststof. Maar wat was nou goed en wat rommel? Dan is het handig als je deel uit maakt van de LOL Whatsapp groep. Daar zitten namelijk talloze ervaringsdeskundigen op elk denkbaar fietsgebied. Binnen het uur kreeg ik de tip om eens naar het merk RAM Mounts te kijken. Niet goedkoop maar wel goed, werd er bij geappt.

Het blijkt erg stevig spul te zijn maar gezien de modulaire opzet heb je al snel drie of vier elementen nodig en dan loopt de rekening ook snel op. Door het gebruik van kogelgewrichten is de richting en hoek van de houder precies naar wens in te stellen en in een handomdraai muurvast aan te draaien. Hieronder zie je een aantal toepassingen met de set van RAM Mounts die ik aanschafte. De Tough Claw klem is binnen seconden los te maken en elders weer even snel muurvast te monteren. Wisselen tussen telefoonhouder en actioncamera is ook een kwestie van seconden. Maar... de 'proof of the pudding is in the eating' dus deze spulletjes moeten zich de komende maanden nog wel bewijzen.

Ik bestelde deze 4 onderdelen. De X-Grip voor het vastklemmen van een telefoon, een kogel met statiefdraad voor het bevestigen van de actioncamera, een verbindingsstuk en als basis de Tough Claw om het geheel aan het stuur, het frame, de voorvork of op de gps steun in de Strada te bevestigen. Dit setje kostte ongeveer 90 euro.
Toepassing 1: als telefoonhouder aan het fietsstuur
Toepassing 2: Contour camera aan de voorvork
Toepassing 3: camera op framebuis
Toepassing 4: camera achterwaarts op de zadelpen
Toepassing 5: telefoonhouder op de gps-beugel in de Strada. Mijn Oregon 600 past niet in de  X-Grip daar zou ik een aparte houder voor moeten aanschaffen.
Toepassing 6: dit kan natuurlijk ook: de camera op de lampsteuntjes. 


2 opmerkingen:

  1. Ziet er nuttig en veelzijdig uit Paul.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handig. Zo'n houder voor in de VM moet ik ook hebben. Nu is fietsen op onbekend terrein veel te langzaam door het vele stilstaan.

    BeantwoordenVerwijderen