Halverwege (na 30 kilometers en de lunch cq. koffie in Nijverdal) zou ik afhaken en na weer zo'n 60 kilometers Dieren weer binnenrijden. Ik ga hier geen uitgebreid verslag doen van mijn halve Mooi Twente tocht maar het was prima fietsen daar. Heb je een ligfiets en woon je in enigszins in de buurt fiets dan beslist eens mee :-). Een verslag van die mooie bekentocht vind je op de Mooi Twente website.
Geen verslag dus maar wel een moment van verwarring én inzicht. We (de tien deelnemers aan die mooie bekenroute) stonden even stil omdat er in de achterhoede een QV lekgereden was. Zoals gebruikelijk op zo'n moment gaat iedereen na de standaard bio-break fietsen kijken bij de anderen. Al snel stond ik met een paar man te kwijlen rond een hele mooi Scorpion FS trike (met een vlag én een motor). Verdorie, dat zag er erg mooi uit. Alles even strak en mooi afgewerkt. Heel anders dan mijn eigen Strada die er van buiten verblindend (snel) uitziet maar tuur je door het instapgat naar binen dan tref je daar een 'rommeltje' aan van aluminium pijpjes, loshangende bedrading, tieraps en vooral veel klittenband. Maar ja, dat ziet niemand ;-). Ik was dus onder de indruk van die Scorpion FS trike. "Als ik mijn Strada verpats, kan ik dan zo'n trike kopen?", vroeg ik aan de verzamelde kenners. Eh... nee, dat gaat niet lukken Paul, werd mij verteld. Zelfs geen instapmodel en deze was wel een ietsepietsie duurder, werd er met een vette knipoog bijgezegd. Daar kon je ook een velomobiel voor kopen. Misschien zelfs wel een QV of een DF?
Zoiets dus maar dan met meer toeters en bellen... |
Ik zou op dit moment (als pensionado) beslist nooit een velomobiel kopen.
Die velomobiel kwam er maar om één reden: forensen in weer en wind en in alle seizoenen. Dat is prima gelukt maar nu nooit meer nodig. Dat onhandige grote gele ding kan dus makkelijk gemist worden! En zo zat ik een tijdje te piekeren en te malen. Het zal wel door dat broodje tonijn zijn gekomen, dacht ik achteraf.
Behalve een goede fiets heb je ook krentenbollen nodig voor geslaagde tocht |
Tja, deelname aan toertochten met diverse soorten ligfietsen blijft een risico ;-). Desondanks raad ik de deelname aan de volgende LOL-tocht én de volgende Mooi Twente tocht van harte aan. En er is veel meer keus: kijk maar op de ligfietsagenda.
Zelfs al was ik gepensioneerd, dan zou ik er nog niet over denken om de velomobiel weg te doen! Enkel al dat je kan fietsen in de regen is reden genoeg om die fiets te behouden!
BeantwoordenVerwijderenMaar goed, ieder mag natuurlijk eigen keuzes maken........
Gelukkig kwam je snel weer op het goede spoor! ;-)
Groeten, Adri.
Och, met de trike had je misschien een uurtje langer van het mooie landschap mogen genieten. Maar de afstand zou geen probleem zijn geweest... (ja, volgende keer ga ik bij redelijk weer ook met de trike) :-)
BeantwoordenVerwijderenEdwin, breng mij niet in verleiding... ;-)
VerwijderenDe velomobiel houden en een trike voor erbij is natuurlijk ook een optie...
BeantwoordenVerwijderenEr zijn meerdere type fietsen waarmee je je aan 30 km/u kunt verplaatsen maar geen andere waarmee je zoveel lading mee kunt nemen die je geen snelheid kost. Alles wat binnen de stroomlijn gaat kost je vrijwel niets aan (kruis)snelheid. Dat is uniek aan velomobielen.
BeantwoordenVerwijderenJe kunt aan een trike vast wel ruime tassen hangen waarin ongeveer hetzelfde meekan, maar dat kost je snelheid of accu actieradius. Danweer, velomobielen (zeker glasvezel) zijn zware fietsen die wendbaarheid ontberen in vergelijk met andere fietsen, ook de Strada. Fietspad SUV's....even omdraaien op het fietspad is er niet bij….maar dat is voor trikes waarschijnlijk ook in enige mate zo.
Voor de rest zou je het kunnen overwegen…..jij rijdt nooit met een kap, en fietst langdurig op bukfietsen dus natregenen/gure ijswind langs je hoofd/teveel UV licht op de huid krijgen doe je toch wel :-))
Ik heb me wel laten vertellen dat je geluk vind als je blij kunt zijn met wat je al hebt :-))
Mijn broer is een paar dagen geleden voor een andere rechtop fiets gegaan. Maar dan een met een versnellingsnaaf en snaar-aandrijving. Daar is ook wat voor te zeggen als je niet van ketting-onderhoud houdt ;-)
BeantwoordenVerwijderenHeeft Paul al.....wat heeft deze man niet.....;-)
VerwijderenEh......een trike? ;-))
VerwijderenZijn trikes met een optionele stroomlijn die je erop en eraf kunt halen niet wat voor jou Paul ? In de zomer op de "naakte" trike en in de koudere/nattere maanden in de stroomlijn en dus velomobiel.
BeantwoordenVerwijderenIk heb er zelf wel naar gekeken maar dergelijke bedrijven zijn volgens mij niet Nederlands. Geen absolute drempel maar wel een hogere dan iets kopen bij velomobielbedrijven in Dronten.....
Overigens kwam ik van een trike toen ik de Strada kocht…..een upgrade in alle opzichten, behalve de kantelgrens.
BeantwoordenVerwijderenHoi Paul,
BeantwoordenVerwijderenVorig jaar kocht ik een ICE Sprint, met spatborden en goede afmontage. Koste 4000 euro. daar heb ik bij Power Bike een achterwielmotor in laten plaatsen. Van Beijk motor. Prachtig ding. Al met al 1000 euro. Totaal dus 5000 euro. Voor een high-end trike die geweldig fietst.