Ik heb een om te beginnen een noodrantsoen bij me, van appel-kaneel Sultana's en een thermosfles met hete koffie, nog voor vertrek vers gevuld in het verre Twente. Net voor ik het veer van Bronkhorst bereik barst het los. Ik geloof dat ze zoiets een 'white out' noemen. Ik zie werkelijk niks meer en de temperatuur maakt een vrije val met dubbele cijfers. Tijd voor noodmaatregelen. Behalve warme kleding, koffie en Sultana's heb ik namelijk nog ander een essentieel item in mijn survivalpakket: het waxinelichtje. Ik zet het naast mijn stoeltje en steek het aan. En ja hoor, na een tijdje begin ik het te voelen. Het wordt vanzelfsprekend niet knus en warm in mijn velohuisje maar het scheelt wel degelijk. Ik ga deze sneeuwstorm overleven...
Dit bijzonder vreemde idee heb ik niet van mezelf maar las ik een tijdje geleden op Ligfiets.net. Daar verscheen een aardig bericht over winterfietsen. Één van de opmerkingen was echter nog interessanter. De auteur (zo te zien in het bezit van een rode DF XL;-) beweerde dat één enkel waxinelichtje het verschil tussen 'leven en halfdood' kan maken. Lees nog even mee:
Uiteraard ligt er een gewatteerd jack in de fiets met een uitgebreid noodpakket. Waaronder een waxinelicht om warm te blijven in afwachting van hulptroepen in mijn DF met kap er op. Ik wil het risico niet nog een keer lopen half dood te vriezen bij pech tijdens vorst of sneeuwjacht in the middle of nowhere op een in de open polder of hoog op een dijk. Auteur: "DF-XL 20""Duh", dacht ik, "maak dat de kat maar wijs..." Maar ik ken de schrijver als een serieus man (denk ik) en ik besloot het wetenschappelijk bureau Mooi Geel een heuse waxinelichtjestest uit te laten voeren. Met een echte fiets, een echte kap, een echt waxinelichtje en echte koude!
Nadat de allerlaatste zonnestralen achter de garage verdwenen waren begon het maandag 21 januari snel ijzig af te koelen in de achtertuin van Huize Mooi Geel. Ik reed de Strada naar buiten en parkeerde die onder het achterraam. Ik blies het stof van mijn Sinnerkap en bevestigde aan de binnenkant (op de plek waar ongeveer mijn hoofd zit) een Garmin Tempe, een digitale thermometer die ik op afstand met mijn telefoon kan uitlezen. Aan de buitenkant van de fiets plakte ik een gewone huis- tuin- en keukenthermometer om het temperatuurverloop buiten de fiets te monitoren.
Buitenthermometer en het aflezen van de Garmin Tempe vanuit de warme huiskamer :-) |
Op dit plekje blijft het normaal gesproken ook al lekker warm |
vizier dicht maar de zijgaten bleven open |
Je kunt zelfs een hele woning met waxinelichtjes verwarmen!
Om 18:00 uur blies ik het vlammetje uit. Het duurde nog bijna een half uur voor de Garmin Tempe vrijwel dezelfde temperatuur registreerde als de buitenthermometer. Het gebruik van een waxinelichtje kan de temperatuur in een velomobiel mét kap dus wel degelijk laten oplopen. Dat is vanaf heden wetenschappelijk vastgesteld.
Maar als iemand op een blog schrijft dat ie een 'white out' bij Bronkhorst maar net overleefde dankzij zo'n kaarsje in een alu bakje, geloof er dan maar niks van ;-).
;-))
BeantwoordenVerwijderenEigenlijk moet je die test herhalen, maar dan terwijl je zelf ook in de fiets zit. Ik schat dat een menselijk lichaam 3 of 4 keer meer warmte uitstraalt dan een waxinelichtje. Er blijft ook minder ruimte over om te verwarmen. Kijk wel uit dat je geen koolmonoxidevergiftiging oploopt.
BeantwoordenVerwijderenKlopt, maar daar was het me eigenlijk te koud voor ;-)
VerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenEen leuk experiment Paul!
BeantwoordenVerwijderenMaar een DF (XL) heeft geen voetengaten en de luchtinlaat is veel makkelijker af te sluiten dus niet compatible.
Zelf denk ik trouwens dat een slok koffie uit je thermosfles sneller werkt en een groter effect sorteert ;-)
Ik heb helaas nog steeds geen voetengatloze DF, dus ik moet het met de Strada doen.
VerwijderenAch, juist voor kap-rijders zijn die voetengaten nog het meest interessant: minder condens en de mogelijkheid achteruit te rijden!
Verwijderenhmmm. Leuk experiment. Al rijdend in de winter prefereer ik de schuimkap gecombineerd met helm met vizier. Zondag was het plus 0.5 buiten de fiets. Binnen was het 9.5 graden. Comfi langs de Scheldedijken met wind pal tegen.
BeantwoordenVerwijderenSterker nog bij 250 Watt trappen ( dan doe je wel je best overigens )is er 1000 Watt aan warmte die je kwijt moet aan je omgeving.
BeantwoordenVerwijderenAls het goed is zou je het rijdend niet koud moeten kunnen krijgen.
Als je punt is de onaangename steenkoude start, terwijl je geen dikke kleding aankunt omdat je het te heet zult krijgen na ~3 minuten fietsen, daar heb ik weleens over nagedacht toen ik nog naar werk reed : met een hete lucht Fohn, een tijdschakelaar en een verlengsnoer....Ik dacht er zelfs aan een speciaal gat voor de fohn te maken met een klepje zodat ie er zonder veel omhaal in en uit gestoken kon worden, voor een snelle start.