En daar was ie dan! De Risse Genesis schokdemper van Velomobielonderdelen.nl werd vrijdag bezorgd. Inclusief de Accu-fill adapter voor oppompen zonder spanningsverlies. De schokdemper is heel licht maar ziet er bijzonder solide en mooi afgewerkt uit. Haast zonde om in de fiets te laten verdwijnen.
Het laat zich eenvoudig raden wat er zaterdag, na het boodschappen doen en andere huishoudelijke verplichtingen, ging gebeuren. Fiets de garage uit en schokdemper erin.
Dat "schokdemper erin..." bleek, over voor een dubbel-linkshandige zoals ik mezelf zie, een klusje van enkele minuten. De handleiding is simpel maar doeltreffend en op YouTube kun je het allemaal nog eens in alle rust bekijken.
Duidelijk werd toen wel dat het oppompen in gemonteerde staat op deze manier erg moeizaam gaat, dus dat pompje zal er toch wel komen. In elk geval lukte het me om er voor montage een bar of 5 in te krijgen.
Daarna liep ik toch tegen een probleem aan. Ik had de demper al even proberen in te drukken maar kreeg er geen enkele beweging in ook bij weinig bars. Hij veerde en dempte geheel niet. Ook na montage, kreeg ik de achterkant van de Strada niet op de bekende wijze naar beneden gedrukt. Geblokkeerd, defect, deed ik iets fout? Ik wist het niet en een e-mail naar Wim S. moet redding bieden.
Omdat er hoe dan ook 'iets' met de demper zou zijn of moest gebeuren besloot ik toch maar 'even' de oude veerpoot terug te zetten. Had ik dat maar niet gedaan.
De bovenkant was weer in luttele seconden los maar het onderste draadeind van de Risse bleef in de stangkop zitten toen ik de demper losdraaide. "Gebakken peren", dacht ik, "hoe krijg ik dit nu weer los..?".
Dat draadeinde kreeg ik er uiteindelijk pas uit door de kettingbescherming te verwijderen (leve het klittenband) en de onderste stangkop geheel uit de fiets te halen. Da's wellicht een eenvoudig klusje als de bovenkant van je velomobiel eraf is, maar nu was het een gymnastische oefening. Pas toen kon met de nodige krachtsinspanning het draadeinde uit de stangkop gedraaid worden en weer in de onderzijde van de Risse bevestigd. De oud demper zat daarna vrij snel weer op z'n plek. Er kan in elk geval weer gefietst worden.
Wat een vijf minuten klusje had moeten worden was inmiddels behoorlijk uit de hand gelopen. Mijn humeur was tot een dieptepunt gedaald.
Het antwoord van Wim moet nu de oplossing brengen om tot een happy end te komen. Tips en suggesties van anderen zijn natuurlijk ook van harte welkom.
- Lees alle berichten over deze schokdemper avonturen
Mijn ervaring is deels vergelijkbaar: het in beweging krijgen lukt niet zomaar. Als je echter de lucht er uit laat lopen en de eerste beweging is gemaakt dan gaat het allemaal wel. Demping zat tot te veel is mijn 1e indruk. Op zich is die 'aanspreekweerstand' (er is een beter woord, maar dat ben ik kwijt)een bekend 'demper probleem'.
BeantwoordenVerwijderenIk heb ook maar een demper pompje aangeschaft, is voor de ATB ook fijn.
Op 5 bar lijkt het voor mij ok; of het echt het klinkerweg gedrag verbeterd moet ik helaas nog testen. Tot nu toe alleen op goede wegen gereden en dat was natuurlijk prima. Dat wordt na deze meivakantie.
De demper ziet er technisch gezien wel onberispelijk uit, volgens mij gaat ie het in een Quest wel wat kilometers uithouden.
Hi Paul,
BeantwoordenVerwijderenIk heb je al via email bericht.
De afdichtingen maken dat bij een nieuwe demper het geheel niet lijkt te werken.
Monteren, in de fiets gaan zitten en zie, de demper zakt enkele centimeters in.
Die initiële kleef duurt een tijdje, maar wordt steeds minder.
De passing van alle afdichtingen is zo stug om lucht en olie te houden waar ze horen.
De praktijk leert dat deze dempers op deze manier tot wel 20 jaar meegaan en maar eens in het jaar een beetje lucht nodig hebben.
Ik was dit weekend in Germersheim waardoor het antwoord op je noodkreet niet onmiddellijk kon worden gedaan.
Succes.
Wim
Wim, bedankt voor je uitgebreide antwoord(en). Hiermee is alles duidelijk geworden.
Verwijderen