zaterdag 21 september 2013

Strada lust schoenen rauw...

Hoe lang fiets ik nu als tevreden velomobiel.nl klant in mijn mooi gele Strada nummer 94? Het moet inmiddels al ruim anderhalf jaar zijn. Intussen gleden al meer dan 11.000 kilometers onder de Marathon Plus banden weg maar nog nooit heb ik er op gelet. Op wat er zich rond mijn voeten afspeelde. Ik trapte rustig door, de schoenen losjes ingeklikt op de SPD pedalen. Klik, kloink, en trappen maar.

Tot afgelopen week. Ik kwam thuis en trok zoals gebruikelijk mijn schoenen uit om ze in te wisselen voor een paar makkelijke instappers.  Ik peuterde een kiezelsteentje uit het profiel van de rechterschoen. "Kijk", zei ik tegen Anja, "...die zolen slijten natuurlijk niks want ik loop er elke dag nog geen 50 meter op". "Nou", antwoordde ze, "daar rechts lijkt het me anders wel behoorlijk afgesleten!". En ze wees naar een vreemde cirkelvormige plek op de rechterbuitenkant van de rechterschoen. Je herkent dat wel, vrouwen letten op andere details ;-).

Toch wel een aardige slijtplek na anderhalf jaar fietsen...


Ai! Het buitenmateriaal van de schoen was daar volledig weggesleten, maar nog niet zo ver dat er een gat in mijn schoen zat. Het was voor het eerst dat ik het zag. Schuurde mijn rechtervoet soms ergens langs in de fiets? Och, het piept en schuurt altijd wel wat in zo'n velomobiel. Niet zo vreemd dat het me nooit opgevallen was. Maar ik wilde er wel het fijne van weten.

De makkelijke slippers schopte ik snel weer uit, stapte weer in de fietsschoenen en liet me in de Strada glijden. Ik zag het onmiddellijk. Nee,  niet de rechterwielkast, zoals ik eerst dacht, daar kom je met je voeten niet eens bij in de buurt. Maar met het rechtervoetengat moet mijn schoen soms bij het passeren contact maken. Maar niet voortdurend, anders was die hele rechterschoen allang met huid en haar opgegeten door het schurende glasvezel....

Bij het linkervoetengat heb ik overigens veel meer ruimte. Laat het maar weten, of jouw schoenen ook wel eens zijn opgegeten door je fiets. Ik ben benieuwd.




16 opmerkingen:

  1. Paul,

    Misschien toch iets aan de afstelling van de schoenplaatjes, dat je rechtervoet dus iets meer naar buiten komt dan de linkervoet. Als je echter geen klachten van de knie of enkel hebt is het misschien het overwegen waard om het voetengat iets ruimer te maken.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die gaten worden er met de hand ingezaagd en dat gebeurt niet altijd even symetrisch :(

    Bij mij scheelde dat echt wel een centimeter.

    Ik heb allebei de gaten bijgezaagd. Gewoon met de decoupeerzaag met een ijzerzaagje erin. Gaat echt heel gemakkelijk. Wel even een plakbandje langs de rand plakken, zodat de body niet beschadigd wordt door de onderkant van de decoupeerzaag.

    Sinds ik met de BONT schoenen rijd, heb ik de gaten weer moeten bijzagen. Bij die schoenen zit de gesp lager en daarmee raakte ik de zijkant van de voetengaten.

    Plaatjes controleren is trouwens ook wel slim. Zou ik doen, voordat ik de zaag pakte ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim,

      Ik ben geen taalpurist, maar deze is te leuk om te laten liggen!
      Bijzagen? Dat is toch hetzelfde als een kapper die bijknipt? Kan je rijk mee worden geloof ik!
      Goed een beetje muggezifterig, maar ik kan alleen afsnijden, afzagen en afknippen, iets erbij moet geplakt, gespijkerd of gelast worden.
      Prettig weekend!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Tja, wat zal ik zeggen.

      In de spreektaal zaag ik er regelmatig iets bij. Net zoals veel mensen hun haar laten bijpunten.

      Maar je hebt natuurlijk gelijk :)

      Verwijderen
    3. Ik vraag de kapper ook altijd om iets bij te knippen. Maar die man wilde niet luisteren. Altijd liet ik wat achter en moest er nog voor betalen ook. Toen nog even bij vrouwelijke kappers geprobeerd maar die begonnen ook nog eens mijn wenkbrauwen en snor bij te knippen.
      Al vele, vele jaren ga ik nu naar de varkenskapper. Ik laat het Marloes met de tondeuze doen die wil ook nog wel eens het kapje nr.2 van de tondeuze vergeten...ze doet het in elk geval nog voor niks. Dat is mijn winst. Mijn snor heb ik er zelf maar afgeschoren. Die wenkbrauwen moeten nu wel bijgehouden worden, anders worden ze te lang. Kan ik ze over mijn inmiddels kale voorhoofd kammen...
      Hopeloos....geef het op.

      Verwijderen
    4. Hallo Theo,

      Dan hebben wij dezelfde kapper, ook Robert Jan Bakker en Rob Ruitenbeek hebben die trouwens. Dat stond vermeld in de post over hun ontmoeting. Hun kapper heet ook T.Ondeuze, net als de onze dus!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    5. Maar waar houd je die wenkbrauwen dan bij, Theo. Bij je voorhoofd? Je snor? Je bedoelt dat ze moeten worden onderhouden. Ach ja, dat taalpurisme kent geen grenzen..........

      Verwijderen
  3. Hoi Paul,

    Ik heb nog nooit een fiets gehad die schoenen consumeerde, in jouw geval is het duidelijk inderdaad. Inderdaad eerst je plaatjes afstelling nazien, en dan indien nodig je voetengat ruimer zagen.
    Succes!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hoi Paul
    kun je op die plek op je schoen schuurpapier plakken, dan word je voetengat tijdens het fietsen op maat geschuurd

    groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een fiets die schoenen rauw lust,
    da's eens iets anders dan een auto die benzine slurpt ;-)

    Wat die schoenplaatjes toch maar opletten.
    Je kan die zo plaatsen dat je schoen in het gat past.
    Maar als dan je voet schuin komt te staan,
    gaat dat helemaal niet lekker fietsen.
    En in je knieën ga je het direct voelen met pijn of latere problemen tot gevolg.
    Als de stand van je voeten dus lekker aanvoelt,
    het gat een beetje ruimen zou ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn vorige sandalen waren ook wat breed. Ik zit nogal scheef in de fiets en ja bij de hak is zeker een cm afgesleten, maar daar had ik wel 5 jaar voor nodig. Bij mijn 'nieuwe' quest heb ik maanden zitten zoeken naar een tik tijdens het trappen. Van alles gecontroleerd en nagelopen. Bleek ik mijn sandaal tegen de dikke dingdongbel te komen. Even een dauw en weg tik...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zit ik te denken hoe krijg je dat nou voor elkaar, kijk ik toch even bij mijn eigen schoenen van 5 jr oud en ca 32000 km blijk ik er drie plekken op te hebben zitten. Kan het zijn dat de Bebops nog meer ruimte geven? De vraag is ook van welke Quest dat komt. Die tip van André is denk ik de beste oplossing. ☺

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ietsje ruimer uitzagen als je dat aandurft lijkt me ook de betere oplossing.

    Je voet in een andere stand zetten lijkt mij ook minder goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik had eens last van een hoop geklik en geknisper. Bleek dat de plaatjes onder de schoen ook los kunnen. Tja, ze zitten met schroeven vast en die kunnen na een hoop draaibewegingen natuurlijk langzaam loskomen.

    BeantwoordenVerwijderen