dinsdag 1 april 2014

Fibre Flare MVP als extra achterlicht op velomobiel Strada

De klok is weer verzet. We hebben er allemaal een uurtje zomertijd bijgekregen. Maar voor de matineuze velomobielforenzen onder ons betekent diezelfde zomertijd ook een terugval in de duisternis. Niks om bang van te zijn, die duisternis, maar goede verlichting is dan een noodzaak.

Aan de voorzijde van S94 zitten twee stevige koplampen, die ruimschoots voldoen. Aan de achterkant een mega reflecterend rood vlak en één rode LED. Ik vond dat die ene LED altijd wat weinig en zocht een extra 'ondersteunend' achterlicht dat ik eenvoudig kon bevestigen en verwijderen.

De LED aangedreven verlichting van Fibre Flare zag ik al eerder op Onderweg met de fiets. Maar het bevestigen van die versies was me te veel gepruts. En toen kwam de MVP voorbij. Eigenlijk verlichting voor aan een helm. Maar door de zuignapjes op elk glad oppervlakte te bevestigen. Dat leek me wel wat. Voor een euro of 20 liet ik me dit van oorsprong Australische product helemaal uit Hong Kong toesturen. Ik zou er in elk geval stof voor een bericht aan over houden.

Fibre Flare MVP achter op de fiets

Na een week of twee  lag het pakketje op de deurmat. Een flexibele 'buis' met aan beide einden de batterijhouders en de twee aan- en uit-knopjes. Het zag er allemaal solide en netjes afgewerkt uit en leek in het donker ook best veel licht te geven. Ook zijwaarts. Eén nadeel was er wel: om de zuignapjes goed te laten hechten moet je fiets vlekkeloos schoon zijn. En zelfs dan hadden ze de neiging om los te laten. Daar heb ik nog geen echte oplossing voor gevonden.

Na een paar weken proberen was het mij duidelijk, De achterzijde van S94 werd hierdoor wel beter zichtbaar maar de belangrijkste lichtbron bleef toch die éne krachtige rode LED. Die gaf meer licht dan ik eerst vermoedde. Dat zie je ook op de video hieronder. De drie letters MVP overigens staan voor Maximum Visibility Possible, maar dat is toch vooral marketingpraat.

Maar ach, kijk en oordeel zelf maar. De komende paar weken plak ik mijn helmlampje weer op de kont van mijn fiets.



12 opmerkingen:

  1. Ja, het zijn geen hoogvermogensleds. De zichtbaarheid haalt die Fibre Flare vooral uit het grote verlichte oppervlak. Daardoor ben je er overdag niets mee, maar 's nachts is het wel erg zichtbaar.
    Toen ik die van mij kocht, bestond er maar één versie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met dat knopje bovenaan zet je toch al je rode LED's aan en schakel je de remlichtfunctie uit ? Die remlichtfunctie heb je feitelijk toch alleen maar nodig bij rijden met meerdere velomobielen om te helpen de kans op kop start botsingen te verminderen. Niemand anders verwacht remlicht op een fiets of zal daar op letten immers.

    Dat is er dan al niet meer 1 maar 3 of 4 rode leds ( ik meende dat mijn Strada er 4 in een T vorm had, mijn Quest heedt er in ieder geval 3 op een rij ) Dat is net zou duidelijk als het achterlicht van een motorfiets.

    Ik denk zelf dat als je op een velomobiel echt effectief opvallende extra verlichting wilt voeren je vooral hoger dan je smurfenmuts moet zijn, en dat betekend dat je een lichtmast(je) erbovenop zult moeten zetten. Die dingen bestaan voor velomobielen niet, dus zul je er zelf een moeten maken zoals Adri dat heeft gedaan.

    Met zelf te solderen electronica van bijvoorbeeld Conrad.nl kun je heel wat Chinese producten ver voorbijstreven in het gewenste eindresultaat, Conrad of andere electronicazaken hebben zelfs losse LED's van een paar dubbeltjes die niet eens op mensenogen gericht mogen worden.....en met wat oridinair piepschuim snijden en schuren heb je binnen minuten een mooi model stroomlijnprofiel mastje ( minimale luchtweerstand ) die je kunt ommantelen met bijvoorbeeld glasvezel of carbonmat. ( maar ook autoplamuur bijvoorbeeld ) en in een mooi kleurtje spuiten zodat niemand meer ziet dat het niet bij de velomobiel hoorde.

    Daar moet je wel wat tijd in steken, maar het resultaat is zonder twijfel 1000 x bevredigender en je oogst waarschijnlijk bewondering van je college velomobielrijders :-)))





    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Quezzzt,

      Je opmerking "Met dat knopje bovenaan zet je toch al je rode LED's aan en schakel je de remlichtfunctie uit" klopt. Ik realiseer me dat ik daar niet aan gedacht heb. Ik heb het nl. tot nu toe nog nooit gebruikt.

      groet,
      Paul

      Verwijderen
    2. Ik gebruik dat knopje altijd in het donker, want dat 1 LED wel te weinig is daar hebben we hetzelfde gevoel bij :-)))

      Verwijderen
    3. Op Twitter had ik daar een korte gedachtewisseling over met Maarten Sneep @mrtnsnp die zich afvroeg wat de waarde van een achterlicht is dat je nog tot op 2 km kunt zien (het huidige). Je ziet er zijn zoals gebruikelijk verschillende visies.

      Verwijderen
    4. Daar heb ik wel weer een antwoord op : felle LEDS of lampen penetreren dichte mist en nevel beter, waardoor je dan eerder wordt gezien. Je veel zwakkere flexibele lichtslang zie je waarschijnlijk dan op <5 meter al niet meer....zou het daar vanaf moeten hangen rijdt gemotoriseerd wegverkeer je aan splinters.



      Verwijderen
  3. 1 led heeft als nadeel dat het een erg klein puntje is dat licht geeft. Als je er een stukje mat gemaakt plexiglas overheen zet wordt het oppervlak groter en daardoor de zichtbaarheid beter. Wel heeft het als nadeel dat je het lichtpuntje niet zo lang kan volgen doordat het opgebrachte licht over een groter oppervlak wordt verspreid.
    Deze truck is ook uit te halen met de richtingaanwijzer leds. Je moet er bijna recht op kijken voor dit resultaat. De mat gemaakte plexi verspreid het licht naar alle kanten en valt dan van meer kanten op.
    Nu zie je de led goed, recht van achteren op een rechte weg. Als je buiten de uitstraal hoek van de led staat zie je deze bijna niet branden. Bijvoorbeeld een weg met een flauwe bocht. Je bent de bocht door en weg is het licht puntje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Paul,

    Het lampje vind ik een leuke toevoeging aan de bestaande verlichting. Ik sluit me aan bij Maarten. Je filmpje toont aan dat de bestaande verlichting vanaf grote afstand goed zichtbaar is, zelfs bij beginnende schemer.

    Een extra lamp boven op de smurf zou een goede toevoeging zijn. de bestaande verlichting zit immers erg laag. Ik heb ooit een lampje van ToPeak gekocht. Dit zou op een velomobiel best net staan. Van montage is het nooit gekomen; http://www.topeak.com/products/Lights/headlux

    Een lamp op de smurf maakt ons beter zictbaar wanneer we naast autoverkeer rijden. Bijvoorbeeld bij het oprijden naar een verkeerslicht, rechts langs auto's.

    Groet,

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het voordeel van het zuignapjes systeem van dit lichtbuisje is wel weer dat je het makkelijk boven op de smurf kunt vastzetten.

      Verwijderen
  5. Hallo Paul,

    Interessante post weer! De originele LED is inderdaad goed zichtbaar, ik ervaar ook bij de lampjes op m'n mast dat ze opmerkzaamheid trekken door te knipperen, maar vlug slechter zichtbaar worden als de batterijen zwakker worden. Quezzzt heeft gelijk met dat zelf monteren van iets dergelijks, en dan op de manier van André Dronkers dat aansluiten op oplaadbare batterijen, van de fiets of aparte, dan is de zichtbaarheid altijd goed. Zoveel goede ideën en zo weinig tijd.........Ik zit ook al een tijd op zoiets te broeden, maar ja, ik ga ook graag een stukje fietsen tussendoor, en dan moet je ook nog gaan werken enz...........
    De headlux van Topeak heeft Søren Flenstad Møller (Velostrada DK) op de muts gemonteerd, die is ook goed zichtbaar. Nadeel van deze is ook de knoopcellen, worden ze zwakker zal ook het licht verzwakken.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Adri,

      Die Headlux van Topeak heb ik ook al eens naar gekeken. Nadeel vond ik ook dat er knoopcellen ingaan. Nu kan ik met oplaadbare AAA batterijen in principe heel lang doen.

      groet,
      Paul

      Verwijderen