Het begon met geritsel
Het moet alweer een hele tijd zijn dat ik in het achterschip van mijn gele schuitje geritsel hoorde. Als ik de Risse demper even indrukte kon ik dat geluidje reproduceren. Ik haalde het derailleurkapje eraf en keek of er iets onderin de fiets klem zat. Dat was niet zo. En ik liet het erbij..
Geritsel in het achterschip |
...toen het geklop
Net nadat ik nieuwe achterbanden had gemonteerd leek het wel of er een bobbel in de achterband zat. Bij uitrijden over vlak asfalt klopte en bonkte het wat. Ik liep de hele achterband nog eens na en zag dat het goed was. De Marathon Plus zat er strak en gelijkmatig op. En ik liet het erbij...
...daarna het gepingel
Weer wat later. Ik laat de fiets uitrijden voor een spoorwegovergang vlak bij Apeldoorn. En ik hoorde 'ping, ping' en 'tingeling'. Ik vermoedde een takje o.i.d. in de achterste wielkast maar besloot in het weekeinde al deze kwalen met kleine geluiden eens goed te onderzoeken!
En toen kwam het weekeinde
Met een sterke lamp scheen ik in de wielkast van de Strada. Behalve veel zand en aangekoekte modder was er niets te zien. Ik liet het wiel nog eens ronddraaien en toen viel me op dat er een lichte slag in zat. Dat was geen goed nieuws.
Toen ik het wieldoekje verwijderde zal ik al snel de oorzaak. Twee gesneuvelde spaken, dicht bij elkaar. De loshangende stukjes spaak tingelden en pingelden dat het een lieve lust was.
ping, ping, tingeling... |
En toen pasten alle puzzelstukjes in elkaar. Dat geklop was mijn zwabberende achterwiel. Dat gepingel mijn kapotte spaken Maar dat geritsel dan? Wat had dat daar mee te maken?
Ook dat puzzelstukje paste precies. Ik besloot de ritselende Risse demper opnieuw op te pompen. Toen ik 'm eenmaal op een keurige 6-7 bar had gebracht (wanneer had ik dat voor het laatst gedaan..?) en krachtig op de kont van de Strada drukte viel me de weerstand op. En het geritsel was geheel verdwenen. Het veerde en dempte weer geluidloos. En toen herinnerde in me dat ik de afgelopen tijd wel erg bonkerig en stuiterend door gaten was gereden. Die achterdemper had waarschijnlijk heel erg zacht gestaan en ving de grootste klappen dus niet meer op? En dat had waarschijnlijk nog meer gevolgen. De gevreesde scheur in de kleerhanger; die heb ik nu dus ook.
De moraal van dit verhaal?
Het begint met kleine geluidjes diep in het binnenste van je fiets. Als je pech hebt, hebben al die geluidjes wat met elkaar te maken en gaat er hééél langzaam iets mis. Negeer niets, maar doe iets. Bijvoorbeeld door nu als een razende naar je schuurtje rennen om de spanning van je Risse demper te checken....
Morgen ontmoeten we elkaar dan wel in Dronten ;-).
Eén van de redenen waarom ik geen Risse demper wil. Dat ding loopt leeg en ik heb er al te veel rare verhalen over gehoord.
BeantwoordenVerwijderenHallo Wim,
VerwijderenIk heb deze demper al sinds mei 2012 en sindsdien maar een paar keer opgepompt... Maar nu is ie inderdaad waarschijnlijk te ver leeggelopen met deze gevolgen. Maar op zich bevalt ie nog steeds prima. En die oude demper heb ik ook nog gewoon bewaard..
groet,
Paul
Wim,
VerwijderenElke lucht/olie demper verliest wat lucht na verloop van tijd, ook een Fox of DT Swiss. Elk half jaar moet je de demper controleren en eventueel wat lucht bijpompen. Doe je toch ook met je banden? Daarnaast gebruiken veel fietsers niet de goede demperpomp en weten soms helemaal niet welke druk erin zit.
Ga overigens rustig door met het bashen van Velomobielonderdelen.nl.
Heren,
VerwijderenGeen gekibbel op dit anders zo vreedzame weblog ;-). Wat puntjes ter verduidelijking van mijn rampspoed:
1. dat elk half jaar controleren heb ik waarschijnlijk niet gedaan
2. maar op het gevoel zat er nog lucht zat in, dacht ik
3. ik gebruik een echt demperpompje met goedgekeurd verloopstuk en drukmeter
Groet,
Paul
Natuurkundige wetten van oorzaak en gevolg. Succes met de reparaties.
BeantwoordenVerwijderenHallo Paul,
BeantwoordenVerwijderenJa, wat gemakzuchtig zijn komt bij mij ook wel eens voor.......en kan gevolgen hebben zoals je nu merkt. Maakt niet uit weer wat geleerd, dat gaat je geen tweede keer overkomen! Ook ik controleer de Risse naar m'n gevoel wat te weinig, tja, het ding zit erin en doet z'n werk, dan kijk je er ook niet naar. Onlangs ontdekte ik ook iets toen ik wel controleerde, een mailtje richting Wim S. stelde me weer op m'n gemak. Verder ben ook ik een tevreden gebruiker van de Risse, en de andere producten uit Wim's Web Winkeltje!
Groeten, Adri.
Zit er standaard iets in de Quest wat je af en toe moet oppompen (los van de banden)?
BeantwoordenVerwijderenVoor zover ik dat als Stradarijder kan weten niet ;-)
Verwijderen